02.12.2025, 19:36 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Alegerea primarilor din 13 localitati, inclusiv Capitala, si a unui presedinte de consiliul judetean implica cheltuieli estimare de Guvernul Romaniei la 67,6 milioane lei. Suma a anuntata de Executiv odata cu adoptarea Hotararii Guvernului nr. 934 din 31 octombrie 2025 privind stabilirea cheltuielilor necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor locale partiale din data de 7 decembrie 2025, in care sumele sunt detaliate si repartizate in functie de ordonatorul de credite insarcinat cu efectuarea cheltuielii. Cea mai mare suma revine Ministerului Afacerilor Interne, 45 milioane lei, urmat de Autoritatea Electorala Permanenta, cu peste 16,9 milioane lei. Cat e indemnizatia zilnica Cheltuielile au fost stabilite de autoritati pe tipuri distincte, respectiv cheltuieli de personal, bunuri si servicii, active nefinanciare. De exemplu, hartia necesara pentru imprimarea buletinelor de vot se asigura si se livreaza de catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, la pret de inregistrare in contabilitate. Plata hartiei efectiv consumate, dupa restituirea prevazuta la alin. (4), facturata la pret de inregistrare in contabilitate, se face de catre Autoritatea Electorala Permanenta, in termen de 30 de zile de la data alegerilor. Confectionarea timbrelor autocolante este asigurata, in conditiile legii, de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. pana cel mai tarziu cu 5 zile inaintea datei votarii, prin grija Autoritatii Electorale Permanente. Stampilele cu mentiunea "VOTAT" se confectioneaza, in conditiile legii, de Regia Autonoma "Monetaria Statului" pana cel mai tarziu cu 5 zile inaintea datei votarii, prin grija Autoritatii Electorale Permanente. Stampila cu mentiunea "VOTAT" trebuie astfel dimensionata incat sa fie mai mica decat patrulaterele de pe buletinul de vot, respectiv decat distanta dintre acestea. Si aceste cheltuieli se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Autoritatii Electorale Permanente. Pentru activitatea desfasurata in cadrul birourilor si oficiilor electorale, precum si pentru suportul tehnic al acestora se acorda urmatoarele indemnizatii, potrivit OUG nr. 57 din 30 octombrie 2025 privind unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor locale partiale din data de 7 decembrie 2025: 225 de lei pe zi de activitate pentru presedintii birourilor electorale judetene, ai oficiilor electorale si ai birourilor electorale de circumscriptie, pentru loctiitorii acestora, precum si pentru ceilalti membri ai acestor birouri electorale; 128 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni; 150 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judetene, al oficiilor electorale si al birourilor electorale de circumscriptie, precum si pentru statisticienii acestora; 248 de lei pe zi de activitate pentru presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare, loctiitorii acestora si operatorii de calculator; 180 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare, altii decat cei prevazuti anterior Membrii birourilor si oficiilor electorale, operatorii de calculator, personalul tehnic auxiliar, statisticienii, informaticienii, precum si personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus in planurile de masuri specifice domeniilor ordinii si sigurantei publice pentru asigurarea securitatii operatiunilor si activitatilor derulate pentru buna organizare si desfasurare a procesului electoral, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Politiei Romane, Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si inspectoratelor de politie judetene, au dreptul la o indemnizatie de protocol de 35 de lei de persoana pentru fiecare zi de activitate. Personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus in planurile de masuri specifice domeniilor ordinii si sigurantei publice pentru asigurarea securitatii operatiunilor si activitatilor derulate pentru buna organizare si desfasurare a procesului electoral, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Politiei Romane, Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si inspectoratelor de politie judetene, beneficiaza de o indemnizatie pe zi de activitate de 188 de lei. De ce se organizeaza alegeri Duminica, 7 decembrie, este ziua stabilita de Guvern, prin HG nr. 890 din 23 octombrie 2025 pentru organizarea si desfasurarea alegerilor locale partiale pentru presedintele Consiliului Judetean Buzau, primarul general al municipiului Bucuresti si pentru primari din alte 12 circumscriptii electorale ramase fara un primar plin. Comuna Remetea (Judetul Bihor) Comuna Mihai Eminescu (Judetul Botosani) Comuna Marga (Judetul Caras-Severin) Comuna Dobromir (Judetul Constanta) Comuna Lumina (Judetul Constanta) Orasul Gaesti (Judetul Dambovita) Comuna Sopot (Judetul Dolj) Comuna Valea Ciorii (Judetul Ialomita) Comuna Vanatori (Judetul Iasi) Comuna Poienile de sub Munte (Judetul Maramures) Comuna Sieu (Judetul Maramures) Comuna Carta (Judetul Sibiu) Castigatorii vor avea un mandat de doar aproximativ trei ani, pana la finalul anului 2028, cand se termina toate mandatele alesilor locali. In cazul Capitalei, Primaria Capitalei este condusa interimar de Stelian Bujduveanu, dupa ce Nicusor Dan a fost votat presedintele Romaniei, pe 18 mai 2025. Conform legii, termenul pentru organizare alegerilor locale era de 90 de zile de la momentul in care administratia locala a anuntat prefectura in legatura cu vacantarea postului de primar general. Fostul edil-sef si-a dat demisia pe 23 mai 2025, iar 3 zile mai tarziu a inceput sa-si produca efectele, respectiv data de la care este in functie un interimar. In municipiul Bucuresti, prin Ordinul prefectului 326/26.05.2025 s-a constatat incetarea de drept a mandatului de primar general al municipiului Bucuresti al domnului Dan Nicusor-Daniel, ca urmare a demisiei acestuia, in conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit Codului Administrativ, in toate cazurile de incetare inainte de termen a mandatului de primar, prefectul emite un ordin prin care constata incetarea mandatului primarului. Ordinul are la baza un referat semnat de secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum si actele din care rezulta motivul legal de incetare a mandatului. Referatul secretarului general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale se transmite prefectului in termen de 10 zile de la data intervenirii situatiei de incetare de drept a mandatului primarului. Data organizarii alegerilor pentru functia de primar se stabileste de catre Guvern, la propunerea autoritatilor cu atributii in organizarea alegerilor, pe baza solicitarii prefectului. Acestea se organizeaza in termen de maximum 90 de zile de la expirarea termenului de 10 zile in care poate din atacat in instanta sau de la data pronuntarii hotararii instantei, daca e cazul. Potrivit USR, termenul s-ar fi implinit pe 3 septembrie.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.