Eveniment

ALEPH BUSINESS. Cum a ajuns Florin Enache, care voia sa devina pilot militar, sa creeze cel mai...

ALEPH BUSINESS. Cum a ajuns Florin Enache, care voia sa devina pilot militar, sa creeze cel mai mare lant de bijuterii din Romania

23.01.2022, 15:24 Sursa: zf.ro

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Pentru ca a realizat ca nu poate sa devina pilot militar, Florin Enache a parasit armata si a intrat in afaceri, deschizand un magazin de bijuterii fara sa inteleaga aceastaa piata, ci doar simtind la vremea respectiva o nevoie si un vid enorm pe acest segment de piata. La inceput nu s-a gandit niciodata ca Teilor va ajunge cel mai mare lant de bijuterii din Romania si ca acum va incepe expansiunea internationala. Cel mai bun sfat pe care l-a primit in business a fost acela de a separa actionarul de managementul executiv, ceea ce si face in acest moment.

Ai terminat un liceu militar, cum de ai ajuns antreprenor?

Nu stiu daca businessul m-a ales pe mine sau eu am ales businessul. Imediat dupa absolvirea facultatii erau niste ani foarte flamboaianti pentru societatea romaneasca in 1998, chiar 1999. Am deschis primul magazin de bijuterii pe strada Teilor, care ulterior a dat si denumirea businessului.

De ce tocmai bijuterii?

Dupa terminarea liceului, am dorit sa devin pilot militar si am avut o problema la coloana, am fost si operat si nu m-au acceptat la Boboc. Si mi-am spus ca daca nu o sa devin pilot militar, probabil o sa-mi incerc sansa in alta parte si m-am intors la viata civila. Am terminat o facultate de profil economic, iar dupa absolvirea facultatii, am deschis acest magazin, neintelegand sub nicio forma piata de bijuterii. Am simtit la vremea respectiva o nevoie si un vid enorm de bijuterii pe piata, pentru ca in perioada comunista cred ca erau interzise. La vremea respectiva, businessul era un magazinas care nu depasea 15 metri patrati. Imi amintesc ca ma uitam pe geam si in fata era indicatorul pe care scria Strada Teilor si mi-a venit o revelatie referitoare la nume - pentru a face magazinul mai usor de gasit de clientii din Pitesti. Asa a si fost.

Cand a venit expansiunea Teilor?

Mult mai tarziu. Ajunsesem intr-o industrie pe care incercam din rasputeri sa o inteleg din ce in ce mai bine si nu prevedeam succesul care avea sa vina dupa 10 ani, pentru ca expansiunea mare a brandului Teilor a inceput in anul 2008-2010, cand am inceput sa deschidem cateva magazine in afara judetului Arges. Am deschis in Sibiu, pe o strada pietonala care era foarte aglomerata in weekend si apoi inca un magazin in Craiova. Bucurestiul mi se parea o piata extrem de competitiva si nu am incercat prima data aici, dar primul magazin in centrul comercial a fost deschis in 2013 in Baneasa.

Faptul ca ai terminat un liceu militar te-a ajutat in business?

Sunt disciplinat, sunt extrem de curajos si uneori duc lucrurile la extrem. Nu imi dau seama daca are legatura cu ADN-ul meu si cu profilul meu interior apetitul acesta pentru risc, dar consider ca pentru un antreprenor, curajul este absolut esential. Dincolo de echipele din spate si de inteligenta emotionala pe care trebuie sa o ai atunci cand construiesti echipe, cred ca apetitul pentru risc face diferenta.

Care a fost cea mai dificila decizie pe care a trebuit sa o iei?

Cred ca e un cumul de decizii pe care le-am luat. Nu-mi amintesc de o decizie extrem de dificila, ci de o decizie care si-a pus amprenta asupra mea ca antreprenor, dar si asupra brandului. A fost decizia de a aduce businessul la nivel international. Este o provocare uriasa si pentru echipa de management si pentru CEO-ul companiei, dar si pentru mine ca antreprenor.

Cat ai investit in cele cinci magazine?

Investitia medie cu un magazin cu stoc de marfa depinde de suprafata. Intre 800 si 1,4 milioane de euro/magazin. Asta inseamna ca ducem intre 10 si 16 milioane de euro pe an, doar in dezvoltare. In urmatorii 5 ani avem ca obiectiv inca 10, 12 magazine noi.

Cand ai avut primul milion de euro datorie?

M-am intalnit cu cineva si nu-mi amintesc foarte bine ce mi-a spus, dar a fost foarte interesant. Imi spunea ca o companie incepe sa creasca atunci cand e confortabil sa se imprumute. Cred ca eu am inceput timpuriu, in anii 2002 - 2003 - 2004.

Cum este sa dormi cu datorii de 10 milioane de euro?

Grupul nostru are cu mult peste. Datoriile reprezinta un numar, daca nu este raportat la altceva. Datoriile raportate la patrimoniul companiei sunt relativ mici, adica evaluarea de piata. Datoria e un numar in sine. Nu reprezinta nimic, atata timp cat nu o raportezi la valoarea businessului.

Care este relatia ta cu banii?

Am o viata destul de normala, relativ simpla raportata la businessul pe care il detinem, asa ca banii sunt importanti pentru mine doar prin prisma faptului ca ne dezvoltam si ca putem sa construim in continuare brandul Teilor global, asa cum ne-am si propus si cum o facem.

Cand ai intrat pentru prima data intr-un magazin Tiffany si care este diferenta fata de Teilor?

In 2003. A fost coplesitor la vremea respectiva, in acest moment pot sa spun cu confort ca designul si perceptia pe care o are un client atunci cand intra in magazinul Teilor acum si unul Tiffany referitoare la diferente este absolut cu mult mai mica. Noi nu avem 150 de ani, dar poate ca peste inca cinci generatii, Teilor va avea si renumele care il va face sa devina un brand.

VedetI AICI VIDEO cu Florin Enache

Cititi pe Business MAGAZIN articolul integral

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare