Analiza

Efect neasteptat pe termen scurt. Razboiul din Ucraina genereaza business pentru Romania: 1 miliard...

Efect neasteptat pe termen scurt. Razboiul din Ucraina genereaza business pentru Romania: 1 miliard de euro intra in economie prin consumul suplimentar generat de refugiati

09.07.2022, 17:45 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

¬ "Razboiul l-am resimtit in business (...) grupuri sau familii de ucraineni au venit la noi in restaurante" ¬ "Si in anumite zone din Romania s-a simtit un pic de efervescenta (in consum datorita refugiatilor - n.red.)" ¬ "Un alt factor de crestere a consumului (...) avem de la inceputul anului o populatie rezidenta in crestere". Razboiul ruso-ucrainean de la granita de nord a tarii genereaza business pentru Romania in sensul in care refugiatii, prin consum, aduc 1 mld. euro in economie, arata o estimare facuta de ZF pe baza datelor din piata. Peste 1,3 milioane de ucraineni au trecut granita in Romania de la inceputul razboiului, iar dintre acestia circa 100.000 au si ramas in tara. La o cheltuiala lunara medie similara cu a unui roman a fiecaruia dintre cei ramasi in tara si cu un consum temporar generat de cei in tranzit, acesti oameni au dat un imbold consumului privat si businessurilor locale, de la producatori de bunuri de larg consum la benzinari si de la restaurante la afaceri din real-estate. "Razboiul ruso-ucrainean l-am resimtit in business in sensul in care niste grupuri sau familii de ucraineni au venit la noi in restaurante. Au fost familii care isi permiteau sa manance in orice restaurant din Bucuresti si s-a simtit in vanzari. Nu au fost cresteri de 30-50%, dar un impact a existat", spune Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama. Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul (cel mai important indicator pentru consumul privat) a crescut cu 8,1% in mai 2022 versus aceeasi luna a anului trecut. Este cea mai buna evolutie de dupa septembrie 2021. Analiza ia in calcul volumele de vanzari, astfel ca inflatia, care deja era "in floare" in mai, nu este cea care trage in sus rezultatele. Este posibil ca o parte din acest avant sa se datoreze si prezentei unui numar mare de consumatori ucraineni in piata. Atat cei care sunt doar in tranzit prin Romania, cat mai ales cei care au ales sa ramana contribuie la vanzarile magazinelor locale, chit ca si doar pentru achizitiile de stricta necesitate. Cei ramasi in tara insa sunt cei care "cotizeaza" si la bilantul benzinarilor, al hotelierilor sau al proprietarilor de apartamente, impactul lor in economie fiind, in mod evident, mai mare. "Un alt factor de crestere al consumului ar trebui sa fie faptul ca avem de la inceputul anului o populatie rezidenta in crestere prin numarul mare de cetateni straini mutati temporar in tara (refugiatii ucraineni, migranti economici, trupe NATO)i, a spus recent si Dragos Militaru, managing director al Kandia Dulce, producatorul unor branduri de dulciuri precum ROM, Magura si Fagaras.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare