Companii

Racirea legaturilor Europei cu China ar putea fi o oportunitate istorica pentru Romania: 2 din 3...

Racirea legaturilor Europei cu China ar putea fi o oportunitate istorica pentru Romania: 2 din 3 companii europene vor sa isi mute businessul din China si sa isi "localizeze" lanturile valorice

09.02.2023, 11:20 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Doua din trei companii europene intentioneaza sa-si transfere unele dintre businessuri din China in alte state, iar asteptarea managerilor este ca vor opta pentru relocarea activitatilor in tarile din estul Europei, datorita costurilor mai mici, arata un studiu al companiei de consultanta in management Horvath.

Pentru Romania, reprezentantii Horvath vad deglobalizarea ca o oportunitate, tara noastra avand posibilitatea sa devina un centru important pentru noi investitii.

"Pe fondul turbulentelor economice din ultima perioada, este firesc pentru managerii companiilor europene, atat furnizori cat si vanzatori, sa caute noi solutii pentru restructurarea rapida a relatiilor economice globale.", spune Kurt Weber, Managing Director, Horvath Romania.

El mentioneaza ca tot mai multe companii vor sa reduca la minimum dependentele pentru a-si creste rezilienta si pentru a asigura continuitate in aprovizionare.

"Trebuie dezvoltate noi piete de vanzare, cu riscuri mai reduse, care impartasesc aceleasi valori, Europa aflandu-se in topul preferintelor. In acelasi timp, trebuie avute in vedere si obiectivele de sustenabilitate", adauga Kurt Weber

Potrivit analizei realizata de Horvath, majoritatea companiilor spun ca se vor concentra pe valorificarea unor oportunitati de crestere a businessului in primul rand in Europa (66%), apoi in Asia (47%), America de Nord (37%) si America de Sud (33%), in timp ce perspectiva asupra pietelor din afara Europei devine din ce in ce mai critica.

Astfel, 80% dintre manageri si investitori vad drept un aspect negativ dependenta de piete "straine", 77% considera ca aceste piete ridica probleme privind managementul riscurilor, iar 78% constata ca aceste piete non-europene le-au cauzat dificultati privind lanturile de aprovizionare.

Pe fondul acestor motive de ingrijorare, pozitia Chinei drept "fabrica a lumii" este pusa la indoiala: 62% dintre companiile europene au planuri foarte clare de relocare din aceasta tara, dar 54% au planuri similare si in privinta relocarii din SUA. 85% dintre respondenti apreciaza costul conformitatii cu cerintele de reglementare locale pe pietele externe, in special China si SUA, ca fiind foarte mare.

In locul globalizarii, companiile isi propun "localizarea" lanturilor valorice (de la productie la vanzare), ceea ce s-ar traduce prin "productie in China pentru piata chineza sau productie in Europa pentru piata europeana".

Regionalizarea business-urilor are in vedere in principal activitatile legate de logistica (52%), productie (51%), vanzari (40%) si achizitii (37%). Diversificarea in crestere in privinta achizitiilor (din doua sau mai multe surse) si siguranta capacitatilor de livrare a companiilor se afla in crestere pe agenda managementului.

Studiul Horvath arata ca 71% dintre respondenti planuiesc sa dezvolte business-urile pe alte piete si tari, pentru anumite parti din lantul lor valoric, iar in alegerea acestor piete conteaza cel mai mult: stabilitatea politica (56%), securitatea aprovizionarii (54%) si sustenabilitatea (53%).

In 2022, Romania a atras investitii directe record, de peste 11 miliarde de euro, de aproape patru ori mai mult fata de 2020.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare