13.11.2025, 08:00 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Campania de Black Friday de anul acesta a marcat o revenire a vanzarilor in ziua de vineri - 7 noiembrie 2025, cand o mare parte din comerciantii locali au avut promotii. Mai exact, dupa doi ani de stagnare, in ziua de vineri de Black Friday s-a inregistrat o crestere de 10% a numarului de tranzactii si de 18% ca valoare, conform unei analize anuale realizate de platforma de e-commerce MerchantPro. La nivelul intregii saptamani de campanie (4-10 noiembrie), avansul valoric a fost de 20%, confirmand trecerea la modelul de "Black Week".
Datele MerchantPro arata o schimbare in prioritatile de cumparare ale romanilor. Segmentele farma, carti si sport au urcat puternic in topul vanzarilor, in timp ce categoriile traditionale precum fashion si home&deco au franat, fiind puternic afectate de presiunea comertului low-cost din afara Uniunii Europene - platformele tip marketplace din China si Turcia.
"Campaniile extinse de tip Black Week sunt noul standard in e-commerce. Ele permit o planificare mai buna a fluxurilor operationale si reduc presiunea pe infrastructura logistica, oferind in acelasi timp consumatorilor acces la reduceri reale, intr-un interval mai confortabil. Spre deosebire insa de anii trecuti, cumparatorii au fost mai hotarati in primele zile de campanie si au preferat sa nu astepte atunci cand au identificat o oferta atractiva la un retailer in care au incredere", a precizat Arthur Radulescu, CEO, MerchantPro.
Desi ziua de vineri a revenit pe plus, cea mai mare crestere valorica a saptamanii a fost inregistrata joi, cu un avans de 48% fata de anul precedent, la un numar de comenzi cu 10% mai mare. Per totalul saptamanii de Black Friday, valoarea medie a cosului de cumparaturi s-a situat la 68 de euro, in crestere cu 16% fata de anul trecut.
Sanatatea si articolele pentru hobby-uri au dominat vanzarile
Analiza pe verticale arata o reconfigurare a preferintelor. Cele mai spectaculoase cresteri de vanzari in Black Week (4-10 noiembrie) au fost inregistrate in industriile farma (+200%) si carti (+100%). Cresteri solide au avut si domeniile sport & timp liber, produse alimentare, auto & moto si IT & electronics. De asemenea, segmentul B2B a avut o dinamica puternica, cu cresteri de peste 50% in fiecare zi analizata, un semn ca si achizitiile de business incep sa fie planificate in functie de reduceri.
In contrast, categoriile fashion si home&deco au ramas stabile, cu variatii minore, in timp ce segmentul de articole pentru copii a resimtit cel mai puternic efectul competitiei agresive venite din zona comertului non-UE.
"Strategiile bazate pe pret ale jucatorilor non-UE au obisnuit publicul cu reduceri permanente. Comerciantii locali din fashion, home&deco si articole pentru copii sunt fortati sa inoveze si sa isi reconstruiasca experienta de cumparare pentru a ramane relevanti. Este clar ca lupta pe pret cu marii jucatori din China sau Turcia este una inegala, iar domeniile unde concureaza direct sunt deja afectate", a punctat Arthur Radulescu.
Rezultatele din acest an indica o piata de e-commerce care se stabilizeaza si devine mai matura, cu o distributie mai uniforma a bugetelor de cumparare si o planificare mai atenta a campaniilor din partea comerciantilor.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
06.12.2025, 13:18
Google va fi obligata sa renegocieze anual orice contract pentru pozitia de motor de cautare...