14.11.2025, 13:10 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Ce am observat noi in Romania, din pozitia Wonderful, exista un interes grozav, toata lumea vrea sa vorbeasca despre AI mai ales ca aceste conversatii despre AI cu experti sau competente la masa sunt destul de rare, a spus Bogdan Putinica, Managing Director - Central, Eastern, South-East Europe and C.I.S., Wonderful.
"Cand stii cum sa folosesti AI-ul poti raspunde la provocari economice si de business normale - spre exemplu, daca avem un client nemultumit care suna la call-center si asteapta 20 de minute la telefon, pentru o companie este un cost de ineficienta clar si AI-ul poate reprezenta un raspuns direct, instant care merge de cateva ori mai bine", a spus Bogdan Putinica in cadrul conferintei ZF Digital Summit 2025. Romania in era AI: Agenti de progres sau de risc?.
Alte declaratii:
Cred ca suntem intr-o suprapunere de topice si idei aici - business si tehnologie. Sectorul bancar este unul reglementat - vorbim de managementul riscului, de respectarea legii, de cum trebuie sa ne raportam pe diverse paliere de risc si asa mai departe. Un bancher o sa vorbeasca mult despre risc, asta e meseria lui, sa minimizeze riscurile.
Pe de alta parte in 2025 mai exista cativa factori care conduc dezvoltarea unei afaceri, modernitatea si sustenabilitatea ei in 2026 si mai departe, iar unul dintre acesti factori este AI. AI-ul este unul dintre acesti factori, usurinta pentru clienti de a interactiona cu businessul fiind un alt factor.
Acum cateva zile am avut o experienta de bancking digitala pe telefon care a durat mai putin de 15 secunde pentru o operatiune de neplata financiar. M-am autentificat cu fata si la finalul operatiunii am primit un sondaj care mi-a placut, am fost intrebat daca mi s-a parut operatiunea rapida, concisa si daca mi-a placut. Scurt, la obiect, repede si rapid.
Acum, daca introducem si AI-ul in asta, acum o luna daca ma intrebati de AI as fi spus ce spun si acum, ca e un enable pentru oameni dar si pentru business. Pentru ca altfel, sa folosim inca un word, excel nu ne mai ajuta, daca ajungem sa punem tehnologia la lucru pentru a creste experienta clientilor, profiturile, eficienta, orice business traditional sau nu are de castigat.
In AI din nefericire toti isi dau cu parerea. Inovatia continua si umanitatea o sa continue sa dezvolte tehnologia de AI probabil pentru inca o decada, doua trei. Si discutia continua cum un business, generalizand, pentru ca la banci e mult de vorbit despre securitate si privacy, cum un business adopta AI si cum il pui la lucru pentru a face acest salt de modernitate, eficienta, profitabilitate.
In Romania adoptia de AI trebuie vazuta din alta directie -de la date, in primul rand. Avem date digitale, orice companie care incearca sa lucreze cu AI de aici pleaca - baza de date, cunostinte digitalizate, procese digitalizate, servicii interne digitalizate.
Ca sa tii o companie de mana in aceasta calatorie de transformare - care porneste de la date, cloud si AI, deci AI-ul este varful de transformare tehnologica - iti trebuie echipe locale. Noi in asta investim, in intreaga regiune, nu doar in Romania.
Sunt analize care spun ca multe proiecte sunt ratate in ceea ce priveste AI-ul pentru ca adoptia nu este facuta bine, change managementul nu e facut bine, tehnologia nu livreaza si altele. AI-ul e o tehnologie tanara. Nu putem vorbi de expertiza in AI atat de repede, expertiza pentru mediului de business trebuie construita si dureaza sa pui AI-ul la lucru, sa intelegi cum se plimba datele intre locatia companiei si cloud-ul care e o tehnologie planetara.
Noi semnam contracte in toate directiile. Astazi am semnat un prim contract cu o companie mare de transport. In general, in Romania cele mai avansate oportunitati sunt in domeniul operatiunilor care au functii mari in relatia cu clientii - bancile, operatorii de telefonie, asigurarile - aici e tractiunea cea mai mare si nevoia cea mai mare. Si experienta clientului conteaza, face parte din felul in care businessul respectiv lucreaza, nu poti sa ignori clientul. O experienta proasta poate duce chiar la pierderea clientului.
Am vazut un grafic, pe o scara logaritmica, care arata istoric in ce an tehnologia a inceput sa poata rezolva lucruri mai bine decat un om. Spre exemplu, cititul, tehnologia a inceput sa rezolve acest aspect mai bine decat un om in 2015, sa spunem. Apoi tehnologia a inceput sa faca identificare de imagine mai bine ca un om in 2018, in 2020 a inceput sa traduca limbi straine mai bine ca un om. Si am observat ca pe masura ce inaintam in timp - 2021, 2022, 2025 etc. - densitatea acestor caracteristici umane care sunt rezolvate de tehnologie mai bine decat un om a crescut, e din ce in ce mai deasa. In fiecare an sunt din ce in ce mai multe taskuri rezolvate mai bine de tehnologie.
AI-ul in prezent e o racheta verticala, nu e un grafic inclinat ci pur si simplu vertical. Deci ne asteptam ca foarte repede, aceste tehnologii sa treaca de pragul de inovatie, sa ajunga in adoptie si sa ajunga in adoptie reala in companii din ce in ce mai mult si cu din ce in ce mai mult impact.
Oportunitati - in Romania e cam peste tot pe unde te uiti "low hanging fruit" important e sa se doreasca si sa se poata si sa se faca. Spre exemplu, sa scrii programe de calculator. Stim ca avem o industrie de IT geniala, mare, care acum cam sufera, sunt vremuri tensionate, dar o tehnologie de tip AI intr-o astfel de industrie face diferenta majora pentru ca iti creste productivitatea si direct cresc profiturile si ca urmare ai cu totul alta dinamica in piata.
Sa ne uitam la educatie.sunt zeci e statistici in care AI ul a fost folosit ca tutore sau profesor personalizat oferind studentilor sau elevilor educatie specific la nivel de individ. Asta s-a putut masura in timp si dupa sase luni de zile s-a observat ca un astfel de proces a dus la absorbtia de knowledge cu 10-15% mai mare decat in modele traditionale. In medicina AI-ul e usecaseul numarul unu. Fizica, constructie, matematica. De curand a fost publicata o lucrare de cercetare care a descoperit un algoritm mai destept decat cel mai destept algoritm care era pe piata atunci pentru sortare. Un lucru care matematic se credea ca e maximizat, ca nu se mai poate face altceva. Dar se pare ca se putea.
In Romania, as indrazni sa spun ca aproape de la A la Z, exista "low hanging fruit".
Si noi la Wonderful avem un AI care invata din propriile lui greseli sau din propriile erori pe care procesele in care e folosit le genereaza. E o bucla importanta. Zambim cand spunem ca AI-ul halucineaza dar asta se intampla acum cativa ani. Acum tehnologia are modele si algoritmi pentru a preveni aceste lucruri. In consumer AI-ul invata si se autoajusteaza. E un pas mic dar in realitate pe termen lung e foarte relevant pentru ca e un progres.
Sa ne gandim cum ar fi ca AI-ul sa fie pus la treaba la ANAF. Pentru ca stam pe o mare de date care e prafuita. AI-ul e scenariul numarul 1, care nu stiu daca ne-ar scoate ca tara din "intuneric" dar in orice caz bugetul tarii ar fi foarte fericit.
Cred ca aplicabilitatea tehnologiei AI pe un set de date atat de mare si de buna calitate de la ANAF functioneaza foarte bine. Comportamentul viitor nu poti sa il ghicesti dar ca si la banci exista analiza de risc si spre exemplu, societatea X, Y, Z, care in fiecare an a vandut pepeni stricati in piata si se stie acest lucru si exista date cu privire la asta, predictibilitate acelei entitati poate primi un stegulet - rosu, galben, mov, verde, albastru - iar in functie de acest parametru de risc anumite activitati in relatia cu statul pot capata un caracter de audit, de verificare, predocumentare, aprobare. Chiar si aceste lucruri aparent banale, daca sunt aplicate, duc la transformari enorme - adica miliarde de euro.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
14.11.2025, 14:29
Alex Mihalache, Visa: Am lansat anul acesta un program pentru agentii AI, Visa Intelligent...