Economic

thumbs

ANALIZA: Aeroportul din Cluj, intre probleme de infrastructura, zboruri intercontinentale si amenintarea Brexit

18.01.2019, 13:25 Sursa: mediafax.ro

Romania are un singur aeroport in topul primelor 100 din Europa ca numar de pasageri, Aeroportul Henri Coanda din Bucuresti. Dezvoltarea celui de-al doilea mare aeroport din tara dupa trafic, Aeroportul International "Avram Iancu" din Cluj, este intarziata de nerealizarea a doua proicte importante: transportul intermodal de pasageri si marfa ce implica o legatura intre calea ferata si aeroport si construirea unei piste de 3.500 de metri care sa permita curse aeriene intercontinentale.

Directorul aeroportului clujean, David Ciceo, a declarat pentru MEDIAFAX ca in ceea ce priveste proiectul intermodal, acesta a fost finalizat de aeroport dar nu a mai fost depus, ceea ce a costat tara cateva zeci de milioane de euro.

"La Cluj avem proiectul finalizat, speram Consiliul Judetean Cluj sa il depuna. Romania este singura tara din Europa care nu a demarat construirea proiectelor intermodale - legatura aeroport cu calea ferata - pe bani europeni. Din pacate pierdem bani europeni, pentru ca nu s-a depus acest proiect. Clujul si Romania au pierdut 60 de milioane de euro. Suntem optimisti, ne vom lega de calea ferata pentru ca suntem obligati", a declarat directorul aeroportului clujean.

Daca in Romania nu se poate, vecinii de la Vest demonstreaza ca nu e imposibil. David Ciceo spune ca aerportul din Budapesta este principalul concurent al celui din Cluj si ca acesta se leaga de calea ferata printr-un proiect intermodal finantat tot prin fonduri europene.

Alte exemple includ aeroportul Leos Janacek din Ostrava, Cehia, care are din 2015 un sistem intermodal functional, construit din fonduri europene, asta desi in 2018 a avut un trafic de doar 370.936 de pasageri, un record pentru aeroport.

De altfel, conexiunea aeroport-calea ferata este prezenta la mai toate aeroporturile din Europa unde numarul de pasageri depaseste 4 milioane anual, fie ca vorbim despre aeroporturi din Polonia sau Germania.

De exemplu, prin aeroportul din Nuremberg, Germania, au trecut in 2018 peste 4,4 milioane de pasageri, acesta fiind conectat la gara si centrul istoric al orasului de un metrou.

Avantaj pentru aeroporturile regionale, la Cluj se "opune" Somesul

David Ciceo spune ca aeroporturile regionale, cum este si cel din Cluj, au in fata o oportunitate unica, avand in vedere ca marile aeroporturi ale Europei nu se mai pot dezvolta.

"Exista o lipsa de capacitate in Europa pentru hub-uri gen Munchen, Frankfurt, in privinta numarului de piste, terminale, locuri de parcare aeronave. Asta inseamna un potential extraordinar pentru aeroporturile regionale pentru zboruri intercontinentale", a explicat Ciceo.

La Cluj este nevoie de o pista de 3.500 de metri pentru ca aeronavele care efectueaza zboruri intercontinentale sa poata ateriza si decola, iar pentru realizarea pistei este necesara devierea raului Somes. Lucrarile sunt incepute deja, iar Ciceo estimeaza ca cel tarziu in 2030 se va zbura din Cluj in SUA sau Canada.

"Din acest punct de vedere noi avem o problema legata de devierea raului Somes, dar o data cu finalizarea acesteia, care a inceput si speram ca in trei-patru ani sa se finalizeze, Clujul va avea zboruri intercontinentale gen Cluj - New-York, Cluj - Montreal. Cel mai tarziu in 2030, cel mai devreme in 2025", a precizat David Ciceo.

Concurenta locala pentru aeroportul din Cluj

In anul 2018, traficul de pasageri pe Aeroportul International Avram Iancu Cluj a crescut cu 3,5% fata de 2017. In total, anul trecut s-au inregistrat 2.782.401 pasageri, iar in 2017 au calatorit pe si de pe Aeroportul International Cluj 2.688.731 pasageri. Desi in graficele comunicate de conducerea aeroportului diferenta intre cei doi ani este una uriasa, cifrele arata ca, fata de anii precedenti - cand la bilant numarul pasagerilor crestea cu cate 300.000 - 400.000 - diferenta este mai clar mai mica.

Ciceo spune, insa, ca diferenta se datoreaza inchiderii in 2016 si respectiv redeschiderii in 2018 a Aeroportului Transilvania din Targu Mures.

"Aparent este mai redusa, intrucat Aeroportul Targu Mures a fost inchis un an jumatate si o parte din trafic a venit aici. Deci in cifre absolute, daca nu punem la socoteala aceasta influenta, cresterea este mult mai mare. Chiar cu deschiderea lui am avut o crestere de aproape 100.000 de pasageri in 2018", a explicat Ciceo.

Brexit ar putea insemna mari probleme pentru aeroporturile din Romania

David Ciceo, care este si presedinte al Asociatiei Aeroporturilor din Romania, spune ca iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana pune probleme aeroporturilor si companiilor aeriene, iar deja au fost luate masuri in cazul in care Brexit se va incheia fara un acord intre cele doua parti. La Cluj, un Brexit dur ar insemna probleme mari.

"Un punct foarte important la care ne focalizam noi, aeroportul din Cluj, dar si alte aeroporturi din Romania, este Brexit. Suntem foarte preocupati de aceste rezultate pentru ca ne influenteaza foarte mult. La Cluj, din 3 milioane de pasageri, 400.000 sunt catre Marea Britanie. Ne trebuie un plan coerent in aceasta privinta si dorim sa minimalizam eventuale neplaceri create pasagerilor in cazul unui <no-deal> (daca nu se ajunge la o intelegere intre Uniunea Europeana si Marea Britanie - n.red.). Companiile aeriene si-au luat deja masuri: Ryanair si Wizz Air si-au facut companii in Marea Britanie, iar Easy Jet, o companie din Marea Britanie si-a facut o companie in Austria. Si Aeroportul Cluj are un plan coerent si analizam toate riscurile privind Brexit", a spus Ciceo.

Problemele de infrastructura privind proiectul intermodal care nu a mai fost demarat si lucrarile intarziate la devierea Somesului nu sunt insa singurele pentru aeroportul din Cluj, care face fata cu greu numarului de pasageri. De atlfel, la finalul anului trecut, doua noi porti de imbarcare au fost deschise la aeroport, dupa ce in perioadele cele mai aglomerate pasagerii ajungeau sa se calce in picioare - in contextul in care pe langa cei aproape 3 milioane de pasageri se mai adauga inca atatea persoane care ii insotesc la aeroport sau se ocupa de transferul lor la si din aeroport.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Articole asemanatoare