Externe

thumbs

Legea australiana impinge Google si Facebook sa faca intelegeri cu presa

26.02.2021, 15:29 Sursa: mediafax.ro

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Nimeni nu stie cati bani ar putea aduce pietei mass-media o intelegere cu Facebook si Google , dar expertii cred ca social media a devenit un monopol care trebuie controlat.

"Daca acum 20 de ani exista inclusiv un Internet Explorer, pentru ca oamenii faceau browsing pe internet - te duceai la 20 de site-uri , te uitai si la site-ul A si la site-ul B si la site-ul C - acum ce se intampla este ca avem anumite aplicatii si niste servicii care, pur si simplu, ne ofera niste feeduri procesate unde toata aceasta informatie este restransa in acelasi spatiu. Si acesta aspect a dus in timp la acapararea unei raze de piata, foarte, foarte mare in acelasi timp si intr-adevar, Facebook si Google au facut foarte multi bani si au acaparat foarte multa putere in piata, datorita faptului ca au incredibil de multi utilizatori, care vin pentru aceste servicii de procesare", explica Catalina Goanta - director Maastricht Law&Tech Lab.
In foarte scurt timp, Facebook si Google s-au transformat din platforme gratuite de cautare si de socializare, in cele mai puternice agentii de publicitate online. Mai mult, au reusit sa ne faca sa credem ca informatia online nu costa nimic.
"Digitalizarea serviciilor informationale a dus la un handicap, pe care din nefericire industria media a trebuit sa-l sufere in aceasta tranzitie catre mediul online, unde consumatorul de rand nu si-a duplicat comportamentul din viata reala unde poate mai cumperi un ziar, mai dai bani pe un abonament pentru o anumita revista", mai spune specialista.
Catalina Goanta este profesor asistent la Maastricht, unde conduce un laborator unic in Europa. Acolo studiaza conexiunile dintre legislatie, tehnologie si social media. In opinia sa, legea australiana este foarte revolutionara pentru nu impune decat obligatia de a negocia.
"Deci nu este o obligatie de continut, ci este o obligatie de comportament, in sensul in care aceasta companie trebuie sa intre in negocieri cu alte companii. Si lucrul acesta este foarte inovativ. Este un model foarte interesant", continua Goanta.
Uniunea Europeana a lansat deja doua norme in dezbatere si vrea sa controleze felul in care Facebook si Google ii urmaresc pe utilizatori atunci cand fac cumparaturi.
"Personalizarea advertising-ului pentru ca aici vorbim poate despre niste practici abuzive care urmaresc consumatorii absolut in orice element al comportamentului lor online, formalizeaza aceste observatii in niste profiluri. Agentiile de marketing au chiar si niste persona research, creeaza profiluri generice ale unui anumit tip de consumator si aceste informatii sunt vandute", conchide romanca.
Ca sa previna masuri similare in Europa, companiile au preluat initiativa. Mai multe surse, citate de Reuters, spun ca Google a inceput deja negocierile cu publicatii din Spania, unde Google News nu mai functioneaza de 7 ani din cauza unei legi care obliga compania sa plateasca publicatiile.
Intre timp 121 de publicatii din Franta au ajuns deja la un acord cu Google , care va plati pentru afisarea continutului jurnalistic.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare