×

Accesează
contul existent

Opinii

Ce-mi doresc de la viitorul primar general al Bucurestiului, "reactorul" economic al Europei de...

Ce-mi doresc de la viitorul primar general al Bucurestiului, "reactorul" economic al Europei de Sud-Est

04.12.2025, 10:09 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Bucurestiul este cea mai importanta capitala din Europa de Sud-Est, cu un nivel ridicat de trai, salarii mari si o populatie de cel putin trei milioane de locuitori. Tocmai pentru ca reprezinta un "reactor" economic, capitala necesita un flux constant de forta de munca. ZF scria in 2022 ca jumatate dintre cei 1,5 milioane de salariati din Bucuresti provin din alte judete, potrivit datelor de la Inspectia Muncii. Raportat la populatia activa, Giurgiu, urmat de Calarasi, Ialomita, Dambovita si Prahova au cel mai ridicat procent de salariati care lucreaza in capitala, de peste 22%.

Acest flux de navetisti nu este intamplator. Angajatii cu cele mai mari salarii sunt cei din Bucuresti, Cluj si Timis, iar cei care castiga cel mai putin sunt cei din Teleorman, Caras-Severin si Maramures, conform datelor centralizate de ZF pe baza informatiilor de la Institutul National de Statistica. Diferentele salariale imping oamenii sa accepte navete epuizante pentru un trai mai bun.

Problema? Infrastructura este subdimensionata, prost gandita si prost administrata. Asa cum spunea si Nicusor Dan in cadrul Confederatia Patronala Concordia - Dialog pentru dezvoltare Summit 2025: "Dezvoltare inteligenta, competitivitate europeana", economia Bucurestiului s-a dezvoltat "in ciuda" politicului, nu "datorita" lui. Preturile locuintelor decente au explodat, iar cele accesibile sunt departe de mijloacele de transport in comun rapide, adesea in zone care nici macar trotuare nu au.

Solutiile exista, dar necesita viziune si competenta. Prima prioritate ar trebui sa fie investitiile in noduri intermodale amplasate inteligent, la intersectia dintre drumurile nationale, autostrazi si centura A0. Cele amplasate pe teritoriul municipiului sunt inutile: daca omul a stat deja blocat in trafic, ce rost are sa mai astepte un tramvai sau un autobuz care si el este blocat undeva? Chiar si dupa zeci de ani, Bucurestiul nu este in stare sa aiba semafoare inteligente, ci doar semafoare la care se merge din rosu in rosu, cu poluare puternica si disconfort garantat. Cat face un autobuz din Floreasca la Unirii la ora de varf, pe ploaie? Patru ore. Un astfel de transport public este inutil. Cel mai probabil, politica dusa de Ilie Bolojan la Oradea ar fi cea mai potrivita si pentru Bucuresti: amenzi si impozite cat mai mari pentru terenuri abandonate sau neingrijite si cladiri cu fatade care cad sau nu sunt intretinute corespunzator. Avand in vedere riscul seismic, trebuie implementate masuri urgente pentru punerea in siguranta a cladirilor vulnerabile.

Din pacate, niciunul dintre candidatii la primarie nu a venit alaturi de el cu un profesionist. Un politician, orice politician, are doar "vorbele la el" si "stie sa dea replica". In spatele tupeului si agresivitatii, in 99% din cazuri nu se afla nimic. De aceea, multe orase secundare sau tertiare din Romania au apelat la profesionisti, la city manageri. Pentru Bucuresti n-am vazut asa ceva: un specialist scolit in dezvoltari urbane. Nu trebuie sa fie neaparat roman, dar orice viitor primar ar trebui sa aiba in spate o echipa de profesionisti. Ce vedem noi? Tupeu, declaratii agresive, declaratii politice.

Poate ar trebui demarate campanii prin care Primaria Generala sa cumpere terenuri pentru a le amenaja in spatii verzi, in conditiile in care densitatea populatiei este dubla in Bucuresti fata de Budapesta sau Varsovia. Poate cei care detin cladiri istorice ar trebui sustinuti in a le readuce la starea de altadata, nu sabotati sistematic. Poate Calea Victoriei trebuie sa devina pietonala, toata, cap-coada. Bucurestiul ar trebui sa aiba urgent un plan pentru noi linii de tramvai si metrou. Bucurestenii au bugete de peste 1.000 de lei lunar pentru a merge la serviciu cu masina, deci vor avea si pentru un transport civilizat.

Nu in ultimul rand, la Bucuresti nu trebuie reinventata apa calda. Specialistii trebuie sa se inspire din masurile corecte, dar si din greselile altor capitale europene, tocmai pentru a nu le repeta. Avem la dispozitie lectiile Vienei, Varsoviei sau Budapestei. Trebuie doar vointa politica si competenta pentru a le aplica.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare