17.11.2025, 09:04 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Senatul va dezbate luni, de la ora 16:00, motiunea simpla intitulata "Calea ferata a pierdut trenul", initiata de senatorul Petrisor-Gabriel Peiu in numele Aliantei pentru Unirea Romanilor. Documentul, semnat de o patrime dintre senatori, acuza degradarea severa a sistemului feroviar romanesc si responsabilizeaza direct actuala conducere politica a Ministerului Transporturilor, precum si premierul Ilie Bolojan. Motiunea porneste de la scandalul in care un om de afaceri ar fi oferit o mita de 1,5 milioane de euro presedintelui PNL Vaslui, Mihai Barbu, pentru a obtine o audienta la premierul Bolojan. Autorii sustin ca Barbu, un apropiat al structurilor feroviare, ar fi fost promovat in functii-cheie de ministri PSD, desi nu ar avea calificarile necesare. Acesta a condus, succesiv, CFR Calatori, Metrorex, Compania de Telecomunicatii CFR si, in prezent, Autoritatea de Reforma Feroviara. Motiunea puncteaza ca, in 2024, trenurile de calatori au circulat cu o viteza medie putin peste 40 km/h, iar transportul de marfa cu doar 17 km/h, cifre care plaseaza Romania pe penultimul loc in Uniunea Europeana. Documentul acuza intarzieri majore in implementarea proiectelor finantate prin PNRR si PT 2021-2027, in valoare totala de peste 5,7 miliarde de euro. Printre proiectele intarziate se numara modernizarea liniilor feroviare Curtici-Simeria, Brasov -Simeria, Cluj-Episcopia Bihor si Caransebes-Timisoara -Arad, toate cu stadii de executie mult sub termenele contractuale. Sunt vizate si achizitiile de material rulant, unde livrarea ramelor Alstom si PESA este intarziata cu peste doi ani. Documentul critica si functionarea Autoritatii de Reforma Feroviara, despre care initiatorii afirma ca este "o mostra de birocratie excesiva", si punee sub semnul intrebarii modul in care au fost gestionate licitatiile, inclusiv excluderea producatorilor chinezi, o decizie declarata nelegala de Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Motiunea cere adoptarea unei strategii nationale de dezvoltare a transportului feroviar, mentinerea finantarii actuale, sanctionarea companiilor care intarzie proiectele, sprijinirea producatorilor romani de material rulant si realizarea unui coridor feroviar strategic Galati-Siret-Constanta, necesar pentru fluxurile comerciale catre Ucraina si pentru protejarea Deltei Dunarii. De asemenea, deputatii vor discuta motiunea simpla "Romania in bezna- falimentul programat al sistemului energetic national", depusa de acelasi grup parlamentar impotriva ministrului Energiei, Bogdan Ivan. Demersul sustine ca sistemul energetic national se afla intr-o stare "critica" si ca politicile din ultimii ani ar fi condus la "reducerea rezervelor sincrone si la cresterea riscului de blackout". Documentul acuza inchiderea sau oprirea temporara a unor capacitati energetice, inclusiv unitati termo, hidro si nuclear precum si dependenta tot mai mare de productia nesincrona, in special solara si eoliana, fara un sistem adecvat de stocare. Potrivit motiunii, preturile la energie, raportate la puterea de cumparare, se numara printre cele mai ridicate din UE, iar absorbtia fondurilor europene in domeniu este "sub media europeana". Initiatorii cer redeschiderea si modernizarea capacitatilor sincrone, investitii in stocare si definirea unei strategii energetice nationale "coerente si adaptate nevoilor Romaniei".
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.