×

Accesează
contul existent

Zf 24

Anda Rojanschi, Partener, Adina Oprea, Counsel, si Adriana-Monica Popa, Avocat Senior, D&B David si...

Anda Rojanschi, Partener, Adina Oprea, Counsel, si Adriana-Monica Popa, Avocat Senior, D&B David si Baias: Accesul la datele privind beneficiarii reali ai companiilor din Romania, limitat in urma unei decizii a CJUE

20.11.2025, 11:23 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Doar solicitantii care pot dovedi ca au un interes legitim mai primesc acces la informatii privind beneficiarii reali ai companiilor inregistrate la Registrul Comertului, dupa ce legislatia locala privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a fost modificata in luna mai a acestui an.

Astfel, pentru ca solicitarile de date privind beneficiarii reali sa aiba succes, cererile trebuie sa fie foarte bine documentate, in conditiile in care legislatia nu defineste clar "interesul legitim" si inca nu a fost publicat un ghid oficial in acest sens.

Anterior acestor modificari, orice persoana fizica sau juridica putea solicita si primi informatii despre beneficiarii reali ai companiilor inregistrate in Romania.

Obligativitatea companiilor de a raporta beneficiarii reali catre Oficiul National al Registrului Comertului ramane in vigoare, modificarea legislativa vizand doar limitarea accesului publicului la aceste informatii, in urma unei decizii din noiembrie 2022 a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), care produce efecte la nivelul UE.

CJUE a decis ca accesul nelimitat la date incalca dreptul la viata privata

In noiembrie 2022, Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a hotarat ca accesul public nelimitat la registrele privind beneficiarii reali (UBO) - o caracteristica esentiala a celei de-a cincea Directive privind combaterea spalarii banilor - incalca drepturile fundamentale la viata privata si protectia datelor consacrate de Carta UE.

Decizia, emisa in cauzele conexate C37/20 si C601/20, a fost un adevarat punct de cotitura cu privire la abordarea autoritatilor nationale din UE in ceea ce priveste accesul la datele beneficiarilor reali. Lupta impotriva spalarii banilor a ramas o prioritate, dar Curtea a constatat ca expunerea datelor personale ale beneficiarilor reali catre oricine, fara conditii, genereaza un risc de interferenta cu dreptul la respectarea vietii private si la protectia datelor cu caracter personal, depasind scopul legitim de transparenta si prevenire a spalarii banilor.

Hotararea a obligat statele membre sa isi regandeasca abordarea, iar Romania nu a facut exceptie.

Reguli noi in Europa: Confidentialitatea castiga teren in registrele UBO

Impactul s-a simtit la nivel european, statele membre fiind ghidate de acelasi principiu, implementat cu nuante locale: mai putin acces deschis, fara a restrictiona accesul justificat.

Luxemburg se numara printre primele state care au limitat accesul public la registrul UBO, permitand consultarea doar pentru: (i) profesionisti (banci, notari, avocati), (ii) organisme de autoreglementare, servicii publice si autoritati administrative, si (iii) persoane care demonstreaza un interes legitim (inclusiv organizatii nonprofit axate pe combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului). Nivelul disponibil de informatii difera in functie de categorie.

In aceeasi linie, doua decizii recente ale Curtii Supreme din Cehia (25 august 2025 nr. 27 Cdo 1368/2024 si 26 august 2025 nr. 27 Cdo 1548/2024) au confirmat ca prevederile legislatiei cehe care permit accesul public general la datele din registrul beneficiarilor reali incalca dreptul UE. Astfel, s-a stabilit ca, pe perioada in care registrul este accesibil public, autoritatile nu pot sanctiona neinregistrarea datelor privind beneficiarii reali. Este de asteptat ca legiuitorul ceh sa modifice legea pentru a restrictiona accesul public la datele din registru, aliniindu-se jurisprudentei UE. Dupa ce accesul public va fi limitat, este probabil ca aplicarea sanctiunilor pentru neinregistrarea UBO-ului sa fie reluata.

Romania: De la acces deschis la interes legitim

In Romania, impactul imediat s-a resimtit la ghiseul Oficiului Registrului Comertului: prin modificarile introduse prin Legea 86/2025 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, accesul la extrasele UBO a trecut rapid de la acces deschis la un filtru de interes legitim.

Astfel, incepand cu luna mai 2025, solicitantii trebuie sa dovedeasca un interes legitim - un motiv concret pentru a obtine date din registrul UBO. In lipsa unei definitii clare in legislatie, "interesul legitim" va fi interpretat in practica de autoritati si instante, iar pana la aparitia unor ghiduri oficiale, entitatile ar trebui sa documenteze temeinic solicitarile de acces la datele UBO.

Aceasta modificare a reflectat mesajul central al hotararii CJUE: transparenta ramane vitala pentru combaterea criminalitatii financiare, dar trebuie echilibrata cu drepturile persoanelor si riscul de abuz, profilare sau expunere la pericole.

Atentie! Cadrul juridic national din Romania ramane neschimbat

Hotararea CJUE nu a modificat cadrul legal aplicabil UBO din Romania. Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, precum si asociatiile si fundatiile trebuie sa isi identifice si sa isi inregistreze in continuare in mod corect beneficiarii reali, astfel ca obligatiile de conformare raman aceleasi - doar regulile privind accesul publicului la astfel de informatii s-au schimbat.

In cazul in care nu este respectata obligatia legala de depunere a declaratiei privind beneficiarii reali, entitatea risca aplicarea de sanctiuni contraventionale de pana la 10.000 lei, iar in caz de nedepunere a declaratiei in termen de 30 de zile de la aplicarea sanctiunii, la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii.

De urmarit : reglementarile europene sunt in continua evolutie. In 2027 va intra in vigoare noul regulament european privind UBO, Regulamentul UE 1.624/2024, parte din pachetul legislativ AML. Acesta, avand aplicabilitate directa, va institui la nivel european accesul limitat la registrele nationale privind beneficiarii reali numai pe baza justificarii unui interes legitim.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare