×

Accesează
contul existent

Burse

Bursa. Casa de brokeraj Investimental: Cum transforma Generatia 25-30 de ani piata de capital? Prin...

Bursa. Casa de brokeraj Investimental: Cum transforma Generatia 25-30 de ani piata de capital? Prin investitii fractionare, surse digitale si pragmatism financiar

10.11.2025, 12:36 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Investitorii romani sub 35 de ani adopta un comportament distinct pe piata de capital: tranzactioneaza mai activ pe pietele externe, prefera instrumente flexibile precum actiunile fractionare si portofoliile predefinite (portofolii diversificate de investitii cu executie simplificata), iar sursele lor de informare sunt preponderent digitale si internationale. Datele provin din studiul "Perceptii despre investitii", comandat de casa de brokeraj Investimental.

In timp ce segmentul 46-65 de ani prioritizeaza reputatia si vechimea platformelor, tinerii pun accent pe functionalitati, costuri si performanta. Aceasta schimbare de prioritati accelereaza maturizarea pietei locale si redefineste criteriile de incredere in ecosistemul financiare, spune societatea de intermediere.

Datele evidentiaza o discrepanta intre categoriile de varsta in ceea ce priveste adoptarea instrumentelor moderne de investitii. Pe toate categoriile de varsta, mai mult de doua treimi dintre utilizatorii care au optiunea de a investi in actiuni fractionare prin intermediul platformei curente de tranzactionare au si folosit aceasta optiune. In categoria 46-65 de ani, procentul celor care au investit astfel este de semnificativ mai mic, doar 55, semn ca interesul pentru acest tip de instrumente este mai scazut comparativ cu segmentele mai tinere.

Diferenta este si mai vizibila la portofoliile predefinite, unde 69% dintre tinerii de 25-35 de ani care le cunosc le-au si utilizat, comparativ cu media generala de 52%. Acest produs elimina complexitatea si permite diversificarea rapida, fara a fi nevoie de cunostinte tehnice avansate.

"Vedem tot mai clar cum investitorii devin mai informati si mai atenti si, in acelasi timp, investitiile pe piata de capital devin mult mai accesibile. Functionalitati precum actiunile fractionare si portofoliile predefinite nu sunt doar instrumente comode, ci schimba complet cine poate sa investeasca si cum o face. Astazi, nu mai trebuie sa fii expert pentru a incepe, iar un portofoliu diversificat poate fi construit cu doar cateva sute de lei, nu cu zeci de mii. Aceasta evolutie se reflecta si in topul preferintelor utilizatorilor, care se indreapta din ce in ce mai mult spre platforme moderne, cu functionalitati si performante reale. Intr-un cuvant, piata locala devine mai conectata si mai bine aliniata la tendintele si standardele internationale", explica Valentina Berevoianu, CEO, Investimental.

Evolutia sugereaza ca bariera de intrare pe piata de capital nu mai este una de capital sau expertiza, ci de informare si acces la instrumentele potrivite. Motivatia de a investi se schimba si ea. Daca generatiile anterioare erau influentate preponderent de consilierea profesionala sau de reputatia institutiilor financiare, tinerii se bazeaza acum tot mai mult pe experienta directa a persoanelor apropiate, precum prieteni, colegi, cunostinte din mediul social imediat. Normalizarea investitiilor in cercurile sociale creeaza un efect de avalansa, si astfel odata ce cineva dintr-un grup investeste si vorbeste deschis despre asta, bariera psihologica dispare, reiese din sturdiu.

"Tinerii vin cu o abordare complet diferita. Se informeaza constant, din surse multiple, unele neasteptate si experimenteaza fara sa se blocheze in etapa de analiza. Sunt deschisi la nou si vor sa poata gestiona totul simplu, de pe telefon, rapid. Ceea ce parea complicat sau inaccesibil pentru generatia parintilor lor, pentru ei e intuitiv, iar acest lucru pune presiune pe intreaga industrie sa tina pasul cu asteptarile lor", spune Gabriel Aldea, director general adjunct, Investimental.

Investitorii folosesc in medie cinci surse de informare, indiferent de varsta, dar tipul acestor surse difera radical intre generatii. Segmentul 25-35 de ani se orienteaza semnificativ mai mult catre platforme video si sociale (YouTube, TikTok, Instagram, Reddit, X si Discord), in timp ce investitorii de 46-65 de ani raman fideli surselor traditionale precum televiziunea, LinkedIn sau presa economica locala.

Un trend notabil din 2025 il reprezinta avansul semnificativ al influencerilor nespecializati in finante in topul surselor de informare, acestia devenind a patra cea mai frecventa sursa de informare (procentul utilizatorilor care se informeaza din astfel de surse crescand de la 20% in 2024 la 34% in 2025). Abordarea lor informala, integrata in continut zilnic si lipsita de termeni tehnici, faciliteaza asimilarea conceptelor financiare pentru un public mai larg.

La nivel de publicatii, tinerii citesc semnificativ mai mult presa internationala unde s-a inregistrat o crestere notabila fata de 2024, in timp ce segmentul 46-65 de ani prefera publicatii autohtone. Orientarea internationala se reflecta si in comportamentul de investitii, tinerii tranzactionand semnificativ mai mult pe pietele externe comparativ cu totalul utilizatorilor.

Evolutia pe care o arata studiul e clara: piata de capital devine mai deschisa, mai diversificata in instrumente si mai conectata la tendintele globale, iar increderea se construieste tot mai mult prin experienta directa, rezultate verificabile si recomandari din comunitate.

Studiul "Perceptii despre investitii" a fost realizat de Exact Business Solutions prin metodologia CAWI in perioada 6-26 martie 2025, pe un esantion de 608 respondenti din mediul urban, cu varste intre 25 si 65 de ani, venituri lunare peste 4.500 lei si economii de minimum 3.000 de euro. Analiza include 292 de utilizatori activi, 244 de potentiali investitori si 72 de persoane care nu investesc.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare