27.11.2025, 10:52 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Invazia pe scara larga a Ucrainei de catre Rusia, inceputa in 2022, a pus capat unei perioade de zeci de ani de stabilitate in Europa si a declansat cea mai rapida cursa a inarmarii de dupa Al Doilea Razboi Mondial. Insa comandantii germani avertizeaza ca rezultatul unei viitoare confruntari cu Rusia nu va depinde doar de numarul de soldati si tancuri, ci si de capacitatea de a-i deplasa rapid si in siguranta catre front, scrie WSJ. Plan de razboi pe 1.200 de pagini, scris in cazarma Julius Leber OPLAN DEU este un document secret de aproximativ 1.200 de pagini, redactat in spatele zidurilor cenusii ale cazarmii Julius Leber din Berlin. Planul descrie in detaliu cum pana la 800.000 de militari germani, americani si ai altor state NATO ar urma sa fie transportati catre flancul estic al Aliantei. Sunt cartografiate porturile, raurile, caile ferate si autostrazile pe care ar circula trupele, precum si modul in care acestea ar fi aprovizionate si protejate pe traseu. "Uitati-va la harta", spune Tim Stuchtey, seful Institutului Brandenburg pentru Societate si Securitate. "Cu Alpii formand o bariera naturala, trupele NATO ar trebui sa traverseze Germania in caz de conflict cu Rusia, indiferent unde ar izbucni acesta." La nivel strategic, planul reprezinta cea mai clara expresie de pana acum a unei abordari "all-of-society" - un efort de aparare care implica intreaga societate, de la armata si industrie pana la spitale, politie si operatori de infrastructura. Este o revenire la mentalitatea Razboiului Rece, adaptata insa la realitati noi: infrastructura degradata, legislatie stufoasa, un contingent militar redus si amenintari precum dronele sau sabotajul hibrid. Berlinul se asteapta la un risc de atac rusesc in jurul anului 2029 Oficiali germani au avertizat ca Rusia ar putea fi pregatita si dispusa sa atace NATO in jurul anului 2029. Seria de incidente de spionaj, sabotaj si intruziuni in spatiul aerian european, atribuite Moscovei de serviciile occidentale, sugereaza insa ca riscul ar putea aparea mai devreme. Analistii atrag atentia ca un eventual armistitiu in Ucraina, pe care SUA il preseaza in aceasta perioada, ar putea elibera timp si resurse pentru ca Rusia sa se reorienteze impotriva statelor NATO. "Obiectivul este sa prevenim razboiul, facandu-le clar dusmanilor nostri ca, daca ne ataca, nu vor avea succes", a explicat un ofiter superior, unul dintre autorii timpurii ai OPLAN DEU. "Orase de campanie" construite in doua saptamani Magnitudinea transformarii necesare a devenit evidenta in aceasta toamna, intr-o zona rurala din estul Germaniei, unde compania de aparare Rheinmetall a ridicat un camp tactic pentru 500 de soldati: dormitoare, 48 de cabine de dus, cinci statii de alimentare cu carburant, bucatarie de campanie, supraveghere cu drone si paza inarmata verificata impotriva influentei ruse si chineze. Totul a fost construit in 14 zile si demontat in sapte. "Imaginati-va ca ridicati un mic oras din nimic si apoi il dezmembrati in doar cateva zile", spune Marc Lemmermann al unei divizii de logistica Rheinmetall. Autostrazi construite sa devina piste de avion Un tronson al autostrazii A44, intre satele Steinhausen si Brenken, in vestul Germaniei, ilustreaza degradarea vigilentei Europei in ultimele decenii de pace - si efortul de a o recastiga. Pe 5,6 kilometri, separatorul dintre sensuri nu este de iarba, ci de asfalt solid; parcarile sunt neobisnuit de mari si ciudat configurate; nu exista pasarele sau linii electrice deasupra. Astfel de segmente au fost construite in perioada Razboiului Rece ca piste de aterizare de urgenta, cu rezervoare de kerosen ingropate sub parcari, parapete demontabile si posibilitatea de a instala rapid un turn de control mobil. "Acum, multe dintre aceste facilitati sunt abandonate sau subutilizate, iar starea infrastructurii in general duce la ocoluri, intarzieri si pune vieti in pericol", avertizeaza Jannik Hartmann, expert in mobilitate militara la Colegiul de Aparare NATO de la Roma. Un accident "minor" care a blocat munitia pentru Ucraina Pe 25 februarie 2024, nava cargo "Rapida", sub pavilion olandez, a lovit un pod feroviar peste raul Hunte, in nord-vestul Germaniei, blocand traficul feroviar. Operatorul Deutsche Bahn a ridicat un pod provizoriu, functional dupa doua luni - doar pentru ca o alta nava sa il loveasca din nou in iulie, oprind inca o luna transportul pe calea ferata. Incidentele au parut minore la nivel local, dar au facut ca NATO sa intre in alerta. Podul se afla pe singura linie feroviara care deservea portul Nordenham de la Marea Nordului - la acel moment, singurul terminal din nordul Europei autorizat pentru manipularea tuturor transporturilor de munitii catre Ucraina. Desi anchetele nu au gasit dovezi de sabotaj, aprovizionarea cu munitie a fost blocata saptamani intregi, iar o parte din incarcaturi a trebuit reimbarcata pe nave. Comandamentul american in Europa a mutat temporar unele livrari catre un port polonez. "Multe porturi au o singura legatura feroviara cu interiorul tarii. Aceasta este o vulnerabilitate clara", recunoaste Holger Banik, directorul Niedersachsen Ports. "Zeitenwende": Germania se reinventeaza ca stat de tranzit militar La cateva zile dupa invazia pe scara larga a Ucrainei, cancelarul de atunci Olaf Scholz a anuntat un fond special de 100 de miliarde de euro pentru reinarmare, numind momentul o zeitenwende - o schimbare de epoca. Ulterior, armata germana (Bundeswehr) a creat un Comandament Teritorial responsabil cu operatiunile pe teritoriul national si i-a incredintat generalului-locotenent Andre Bodemann elaborarea OPLAN. In cazul unui razboi cu Rusia, Germania nu ar mai fi stat de front, ci principalul hub de tranzit: prin aeroporturile, porturile, caile ferate si autostrazile sale ar urma sa treaca atat intariri militare, cat si refugiati, in sensuri opuse, ceea ce ar necesita coordonare fina intre armata, autoritati civile si sectorul privat. Pana in martie anul trecut, prima versiune a planului era gata, dupa consultari cu ministere, agentii federale, autoritati locale si operatori de infrastructura. In timp ce noul guvern condus de Friedrich Merz isi anunta planul de cheltuieli pentru aparare de 500 de miliarde de euro si revenirea la serviciul militar obligatoriu, Bundeswehr lucra discret la implementare: informarea spitalelor, politiei, serviciilor de interventie, incheierea de acorduri cu landurile si cu operatorul de autostrazi, trasarea rutelor pentru convoaiele militare. "Nu suntem la razboi, dar nu mai traim in timp de pace" Cresterea accelerata a sabotajelor, atacurilor cibernetice si intruziunilor in spatiul aerian face ca linia de demarcatie dintre pace si razboi sa devina tot mai neclara in Europa. "Amenintarile sunt reale. Nu suntem la razboi, dar nu mai traim in timp de pace", a spus cancelarul Friedrich Merz, in fata oamenilor de afaceri, in septembrie. Pentru Germania, miza OPLAN DEU nu este doar castigarea unui posibil razboi, ci si descurajarea lui: sa transmita Moscovei ca un atac asupra NATO ar esua. Dar, pana cand planul si realitatea se vor suprapune, infrastructura germana ramane atat coloana vertebrala a apararii Europei, cat si una dintre cele mai vulnerabile tinte ale sale.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.