06.11.2025, 20:18 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Desi Romania se confrunta cu un deficit bugetar ridicat, companiile de stat continua sa primeasca sprijin financiar din bani publici. Cea mai recenta solicitare vine din partea TAROM, care cere o noua transa de 114 milioane de lei din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe 2025 - bani necesari pentru a acoperi lipsa de lichiditati si pentru a mentine compania pe linia de plutire. A doua transa din ajutorul de stat Suma solicitata acum de compania de stat reprezinta a doua si ultima transa din ajutorul total de peste 226 milioane de lei, aprobat in aprilie 2024. Prima parte - putin peste 112 milioane de lei - a fost virata in perioada 2023-2024. Ministerul Transporturilor a inaintat deja Guvernului proiectul de hotarare prin care solicita suplimentarea bugetului propriu cu aceasta suma, explicand ca TAROM nu mai are fonduri suficiente pentru a-si plati datoriile la timp, iar lipsa de lichiditati risca "sa destabilizeze echilibrul financiar al societatii". Fondurile ar urma sa sustina planul de redresare inceput in urma cu doi ani, aprobat de Comisia Europeana. Majorare de capital pentru TAROM Ajutorul este destinat majorarii capitalului social al companiei aeriene, in incercarea de a stabiliza compania si de a-i asigura continuitatea operationala. Ministerul spune ca masura urmareste "minimizarea riscului ca deficitul de lichiditate sa afecteze procesul de restructurare" si sa creeze premisele pentru ca, in 2026, planul de redresare sa poata continua. "Mentinerea TAROM pe piata serviciilor de transport aerian va conduce la cresterea standardelor generale de calitate si la mentinerea unor preturi accesibile", ca urmare a existentei unei concurente reale, sustin oficialii din transporturi. Ajutoare repetate pentru companiile de stat Nu este prima data cand TAROM primeste bani de la stat. In ultimii ani, TAROM a primit mai multe transe de bani publici pentru a acoperi pierderi sau a-si majora capitalul social, ca parte a planului de restructurare aprobat de Comisia Europeana. Ajutorul de salvare a fost o masura temporara menita sa mentina compania in functiune pana la aprobarea planului de restructurare. Ulterior, acest plan - validat de Comisia Europeana - a permis acordarea unui nou ajutor de stat, structurat pe transe, pentru redresarea financiara si operationala a companiei. TAROM nu este insa singura companie de stat care a beneficiat de ajutor din Fondul de rezerva. De-a lungul timpului, Guvernul a directionat ajutoare de stat pentru mai multe companii de stat, printre care Complexul Energetic Oltenia, CFR Calatori sau Posta Romana, aflate in dificultate financiara. Legale, dar cu impact asupra bugetului Alocarile de acest fel sunt permise de lege in cazuri urgente sau neprevazute, cum ar fi dezastre naturale ori situatii care nu pot fi amanate, dar trebuie aprobate de Comisia Europeana atunci cand implica ajutoare de stat. Chiar si asa, ele sporesc presiunea asupra unui buget deja afectat de un deficit ridicat si readuc in discutie eficienta proceselor de restructurare si dependenta companiilor de stat de sprijinul guvernamental. Initial, proiectul a fost pus in consultare publica pentru numai 7 zile, pana la 6 noiembrie, insa Ministerul Transporturilor a modificat in seara de joi termenul, prelungind perioada de consultare pana la 10 noiembrie, astfel incat sa respecte durata minima prevazuta de lege.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.