25.11.2025, 21:39 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Taxele impuse in ultimii ani au inceput sa se resimta in scaderea volumelor vandute si afecteaza planurile de afaceri si competitivitatea producatorilor din Romania in regiune, a transmis conducerea Asociatiei Nationala pentru Bauturi Racoritoare (ANBR) a detaliat, marti, intr-o intalnire cu presa de specialitate. ANBR este asociatia reprezentativa a industriei de bauturi racoritoare din Romania, din care fac parte cei mai importanti producatori de bauturi racoritoare din industria romaneasca, dar si operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome sau ambalaje. Asociatia este membra a unor organizatii reprezentative nationale, dar si internationale, precum Romalimenta, Uniunea Asociatiilor Producatorilor de Bauturi Racoritoare din Europa (UNESDA) sau Confederatia Patronala Concordia Cum au evoluat taxele "Industria se afla sub un asalt in ceea ce inseamna taxarea ei incepand din 2023, cand, pentru prima data, am discutat despre o majorare a TVA-ului de la 11% la 19% la momentul respectiv, majorare care s-a aplicat tuturor bauturilor racoritoare, nu doar celor care contin zahar, desi atunci majorarea de TV asa a fost practic promovata ca idee. Ulterior, incepand de anul trecut, si anume 1 ianuarie 2024 a fost introdusa o da o acciza nearmorizata pe bauturile care au continut de zahar", a declarat Dragos Mihail Manescu, director executiv al Asociatiei Nationala pentru Bauturi Racoritoare (ANBR), marti, intr-o discutie cu reporterul Mediafax in cadrul unei intalniri informale cu presa de specialite. Taxa se aplica pe categorii de continut de zahar, respectiv intre 5 si 8 grame la suta de mililitri, initial stabilita la 0,4%, iar pentru ce se depasea 8 grame era 0,6%. "Initial a fost prevazut un calendar de trei ani de zile in care nu urma sa fie modificata aceasta taxa, adica ea ramanea stabila timp de 3 ani de zile. Anul acesta in pachetul de masuri fiscale promovat de catre Guvern, aceasta taxa a fost crescuta cu 10% pe cele doua categorii de continut de zahar, de la 0,4% la 0,44%, respectiv de la 0,6% la 0,66%, iar anul urmator, urmeaza o noua majorare cu 10% a nivelului actual de taxa, incepand cu aprilie pentru ca discutam despre o accese nearmonizata, si atunci, incepand cu luna aprilie urmeaza sa fie marita din nou acesta taxa", a explicat directorul executiv al ANRB. Scaderi ale vanzarilor Aceste taxe au avut un impact semnificativ asupra volumelor de bauturi racoritoare vandute, in contextul in care taxele reprezinta aproximativ 32% din pret. "Acest lucru a afectat in mod substantial atat anul trecut, cat si in special anul acesta incepand cu luna august, industria constata o afectare semnificativa, se scadere, uneori chiar cu doua cifre, a volumelor. Nu in ultimul rand, ca sa adaugam, sa spunem, cireasa de pe tort la toate aceste aceste costuri, incepand cu 30 noiembrie 2023 a fost pus si sistemul SGR in practica, ceea ce a facut ca real sa discutam in functie de cantitatea de produs, pentru produsele care au ambalaje mari de doi litri, sa discutam la un moment dat si de o crestere de 53-56% a pretului pe litru a acelor bauturi racoritoare in aceasta perioada, 2023-2025. Deci iata o crestere semnificativa a pretului acestor produse, ceea ce s-a tradus real intr-o scadere din nou semnificativa, cum spuneam, chiar de doua cifre a volumelor comercializate si practic a consumului", a explicat Dragos Mihail Manescu. "Industria nu mai este competitiva" Directorul executiv al ANBR a subliniat ca, in acest moment, reprezentantii industriei cauta o cale de dialog cu sanse reale de reusita cu autoritatile, fara sa lanseze pe piata scenarii alarmiste. "Spre deosebire de alte mesaje pe care poate le auziti de la alte industrii, noi nu vrem sa venim cu astfel de mesaje alarmiste in care sa spunem ca vom concedia nu stiu cate mii sau zeci de mii de oameni, in care vom inchide, vom pleca, vom lichida active. Nu credem ca aceasta este solutia. Nu este ceva ce industria isi doreste. In acelasi timp, vorbim despre industrie matura, este o industrie care produce in Romania, este un act de productie regional, care exporta in cred ca undeva in 19, poate chiar mai bine tari europene si tarii non UE, deci trebuie sa avem in vedere ca aceasta industrie, de fapt este una care produce in Romania, acoperind consumul intern, dar in acelasi timp si exporta", a detaliat reprezentantul industriei. Acesta situatie are impact asupra competitivitatii companiilor care produc in Romania si asupra predictibilitatii activitatii lor. "Ceea ce se intampla insa este faptul ca industria nu mai este competitiva raportat la ceilalti producatori din tarile din zona sau la nivel european, pe de o parte. Pe de alta parte, investitiile care erau programate, orice investitie presupune un plan, acest plan inseamna un calcul de costuri si ulterior de rentabilitate, profitabilitate pentru urmatorii minim trei, patru ani de zile. Or, ne intoarcem la ceea ce tot spunem si cred ca asta veti regasi in toate mesajele noastre publice si anume anume nevoia de predictibilitate. Discutam de trei ani de zile, perioada in care aceasta acciza nu trebuia sa fie modificata. Dupa un an de zile avem o crestere de 10% si apoi o crestere de inca 10% la cresterea respectiva, adic,a daca este sa calculam procentual, discutam real, de intr-un an si jumatate, poate de o majorare cu undeva spre 30%. Or aceste lucruri sunt lucruri care vin sa descurajeze investitorii", a precizat directorul executiv al ANBR. Acesta a subliniat ca printre membrii asociatiei pe care o reprezinta sunt companii care au 15 fabrici in Romania si de multe ori sunt in zone, in diverse regiuni din tara, unde sunt principali angajatori. Mai mult decat atat, el precizeaza ca nu sunt doar companii multinationale, pentru ca sunt printre membrii ANBR si producatori nationali. In ceea ce priveste ponderea in economie, potrivit declaratiilor sale, incepand din 2018 pana in 2024 inclusiv, contributia industriei a fost de minimum 0,61% din produsul intern brut (PIB), in anul pandemiei, si se asteapta la acest procent si 2024, dupa care se asteapta la o scadere semnificativa in 2025. Ce vrea industria sa se schimbe Oficialii industriei au transmis marti ca fac demersuri concrete pentru a elimina masurile fiscale discriminatorii. "Ne-am angajat intr-un dialog extrem de serios, extrem de clar, extrem de puternic si credem noi si constructiv cu stakeholder-ilor (parti interesate - n.r.). Ne dorim sa fim ascultati si ne dorim ca toata lumea sa inteleaga ca nivelul de presiune si provocarile cu care se confrunta industria sunt unele extrem de puternice, care au aceste efecte negative si efectele negative vor continua si in perioada urmatoare", a declarat Dragos Mihail Manescu. Rugat sa clarifice cine sunt stakeholder-ii, oficialul ANBR a mentionat ca este de decidentii guvernamentali sau politici indiferent de unde sunt ei. "Este foarte important sa intelegem ca noi ne dorim ca industrie -si asta am facut in toti anii astia -ne dorim sa fim parte dintr-o solutie, adica noi nu ne dorim sa venim si sa spunem: "Domnule, lasati-ne, scoateti orice taxare, lasati-ne pe noi sa zburdam si doar sa producem intr-o economie unde sa guverneze doar legile pietei". Noi credem ca trebuie sa fim parte din solutie si sa fim un partener de dialog al Guvernului si din aceasta perspectiva ne-am angajat in acest dialog, cum am spus, un dialog serios, un dialog care este focusat pe a gasi solutii, dar in acelasi timp vrem sa aratam ca nu mai merge doar cu a trage semnale de alarma si a ni se spune ca suntem intelesi si ca avem dreptate", a precizat oficialul ANRB. "Credem ca trebuie sa fie gasite solutii concrete, care sa fie si aplicate in perioada urmatoare, pentru ca daca la toate aceste provocari specifice industriei venim si aratam provocarile mediului economic - pentru ca in momentul in care produce orice in aceasta tara, constati ca ti-au crescut preturile la tot ce inseamna energie, dar tot ce inseamna alte materii prime, care la randul lor inglobeaza si alte cresteri de costuri, poate rezultate si din cresterile de acces la combustibil, din numeroase alte cresteri de costuri - si intr-un final ajungi sa-ti dai seama ca nu mai si competitiv. Romania a pierdut teribil la capitolul competitivitate in general si cu atat mai mult industria bauturilor racoritoare Si din perspectiva asta ne uitam la producatori din acelasi domeniu, tot bauturi racoritoare din tarile din jurul nostru si constatam ca nu mai suntem competitivi.: Si atunci ne punem niste intrebari serioase cu privire la viitorul acestei industrii ca producator si nu ca importator, pentru ca spun inca o data, industria este una care are o balanta comerciala pozitiva, exportam si aducem plus valoare, inclusiv din aceasta zona", a declarat Dragos Mihail Manescu. Revenind la variante concrete de solutii, directorul executiv al ANBR a detaliat ce ar dori industria sa obtina din parte decidentilor si care sunt alternativele, in cazul in care dialogul esueaza. "Ne dorim eliminarea caracterului discriminatoriu al taxarii. Noi am venit cu aceasta propunere si permanent, incepand de anul trecut, am militat catre acest lucru in dialogul nostru cu decidentii, in sensul in care am spus ca este o taxa care se aplica doar industriei bauturilor racoritoare si nu vrem sa spunem Guvernului care este cea mai buna solutie, pentru ca intelegem restrictiile bugetare. Dar in acelasi timp credem ca nu este normal sa se aplice aceasta taxa doar in industrii si in acelasi timp credem ca cel mai bine este sa lasam piata sa aduca beneficiile naturale prin cresterea de volume", a declarat directorul executiv al ANBR. Potrivit acestuia, industria de bauturi racoritoare din tarile din jurul nostru a avut in ultimii doi ani de zile crestere si de doua cifre, in timp ce aceasta industrie din Romania a avut scaderi de pana la 6%, ceea ce inseamna, spune Dragos Mihail Manescu, ca, daca ne raportam cumulat, industria din Romania este real pe o scadere de aproximativ 15%, poate mai mult. "Din aceasta perspectiva credem ca ar trebui eliminata aceasta taxare discriminatorie si sustinem acest lucru si, mai mult decat atat, venim si cu urmatorul argument ceea ce s-a ce a corectat statul din aceasta taxa nu se apropie de ceea ce a fost prognozat. In cifre intelegem ca prognoza a fost de 200 de milioane de euro ce urma sa fie colectati fi strict din aceasta acciza, iar ce s-a colectat real este putin peste jumatate, in 2024. Din aceasta perspectiva, noi credem ca aceasta taxa ar trebui eliminata si lasat ceea ce exista pentru toata lumea, si anume TVA-ul, TVA-ul asa cum exista el. Si venim si cu precizarea ca, in acest moment, indiferent daca bauturile racoritoare contin sau nu zahar, ele platesc TVA 21% spre deosebire de alte categorii de produse de acelasi fel. Adica din nou, o discriminare. Iar aceasta este, de fapt marea noastra problema", a precizat oficialul ANBR. O alta mare problema a industriei, cu efecte potentiale in consum, este imaginea creata prin aceasta taxare care a avut in nota de fundamentare motive legate de sanatatea publica. "Am fost afectati foarte mult, la nivel reputational, perceptia a devenit una extrem de negativa in ceea ce inseamna felul in care sunt vazute bauturile racoritoare ca afectand, intr-un fel sau altul, fata de orice alte produse, sanatatea populatiei, desi continutul de zahar al bauturilor racoritoare este un unul de peri, studiile europene de maxim 3% din aportul caloric zilnic al unei persoane adulte, deci doar 3%. In schimb, industria bauturilor vota este singura care este taxata", a explicat Dragos Mihail Manescu. "Daca argumentele decidentilor au fost acelea ca se incearca protejarea populatiei prin taxarea zaharului, atunci nu intelegem de ce este taxata doar aceasta industrie. Acesta a fost de fapt, argumentul nostru si de aici si ceea ce sustinem, si anume eliminarea caracterului discriminatoriu. Dar va pot confirma faptul ca in acest moment facem o evaluare in ceea ce inseamna caile juridice pe care le putem aborda pentru a ataca in instanta aceasta taxa, pe care din nou spun o consideram discriminatorie, si atunci atacarea in instanta va merge exact pe acest caracter discriminatoriu al accizei", a conchis directorul executiv al ANBR.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.