×

Accesează
contul existent

Externe

Tensiuni între Berlin și Paris pe tema proiectului european de avioane de luptă. Germania...

Tensiuni între Berlin și Paris pe tema proiectului european de avioane de luptă. Germania analizează înlocuirea Franței cu Marea Britanie sau Suedia

19.09.2025, 08:10 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Lansat in 2017, Future Combat Air System (FCAS) este conceput pentru a inlocui avioanele Rafale si Eurofighter Typhoon pana in 2040. Frictiunile in jurul FCAS, un program comun al Frantei, Germaniei si Spaniei, nu sunt noi, dar amploarea frustrarii de la Berlin arata un punct critic pentru viitorul proiectului, exact in momentul in care Europa incearca sa isi consolideze apararea in fata amenintarii sporite din partea Rusiei, scrie Politico. Germania cauta noi parteneri Potrivit unor surse Politico, Ministerul german al Apararii a ridicat problema FCAS saptamana trecuta in discutiile cu Airbus, compania responsabila pentru partea germana de dezvoltare si constructie a avionului. Conversatiile au scos la iveala nemultumirea Berlinului fata de ceea ce oficialii considera a fi o incercare a industriei franceze de a-si asuma un rol disproportionat in program. Aceasta atitudine i-a determinat pe germani sa ia in calcul optiuni de rezerva, inclusiv continuarea proiectului fara Franta. Compania Airbus a fost informata ca guvernul german exploreaza o cooperare mai stransa cu Suedia sau Marea Britanie, ori chiar o varianta in parteneriat exclusiv cu Spania. Oficiali ai fortelor aeriene germane au informat, de asemenea, parlamentarii Bundestagului la inceputul saptamanii, a precizat un oficial legislativ. In iulie, Parisul si Berlinul au convenit sa incerce sa aplaneze divergentele in toamna si sa decida pana la sfarsitul anului daca FCAS trece in Faza a doua a programului. Deschiderea proiectului catre noi parteneri ar fi o schimbare radicala. Marea Britanie conduce programul rival GCAP, in parteneriat cu Japonia si Italia, si nu e clar cum ar putea BAE Systems sa participe la doua proiecte concurente fara un conflict de interese. Suedia nu face parte din GCAP si ar putea contribui la FCAS prin Saab, constructorul avionului Gripen. Ministrul suedez al Apararii, Pal Jonson, se afla saptamana viitoare la Berlin. O intalnire trilaterala a ministrilor apararii din Spania, Germania si Franta este programata pentru octombrie Impartirea sarcinilor Una dintre principalele probleme este modul in care va fi impartita munca, care initial fusese planificata in mod egal intre Franta, Germania si Spania. In vara, publicatia germana de aparare Hartpunkt si Reuters au relatat ca Dassault ar fi cerut 80% din lucrarile la proiect, starnind furie la Berlin. La o conferinta de presa de miercuri, purtatorul de cuvant al cancelarului german Friedrich Merz, Stefan Kornelius, a declarat ca Berlinul si Parisul inca isi aliniaza pozitiile, dar a subliniat ca cererea Berlinului este clara. "Impartirea sarcinilor si a muncii in acest proiect de armament trebuie facuta in conformitate cu contractul", a spus el, adaugand ca "nu exista divergente" intre Berlin si Madrid. Merz s-a aflat joi la Madrid, unde s-a intalnit cu premierul spaniol Pedro Sanchez, iar cei doi au discutat despre FCAS. Oficialii francezi au negat ca Dassault Aviation ar dori 80% din lucrarile la proiect. Totusi, compania franceza insista asupra unei puteri mai mari de decizie pentru a evita consultarea Airbus si Indra la fiecare etapa de dezvoltare a avionului. Dassault argumenteaza ca actualul flux de lucru risca sa provoace intarzieri. Context politic Dezbaterea din Germania are loc pe fondul framantarilor politice din Franta. Guvernul fostului premier Francois Bayrou a cazut luna aceasta in urma unui vot de neincredere, ceea ce a deschis calea pentru ca Sebastien Lecornu sa devina prim-ministru. Lecornu, care a fost anterior ministru al fortelor armate, a fost implicat direct in negocierile privind FCAS si este vazut la Berlin ca figura cu autoritatea necesara pentru a aduce Dassault la masa discutiilor. Oficialii germani urmaresc cu atentie cum se va pozitiona Lecornu. Daca va folosi noua sa influenta pentru a promova un compromis cu Airbus, FCAS ar putea trece in urmatoarea faza. Dar daca va sprijini linia dura a Dassault privind impartirea lucrarilor si conducerea, optiunile de rezerva ale Berlinului cu Marea Britanie si Suedia, sau chiar un program exclusiv germano-spaniol, ar putea castiga teren.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare