×

Accesează
contul existent

Opinii

Alex Slujitoru si Nicola Costea, KPMG Legal: Monitorizarea pe orizontala a marilor contribuabili....

Alex Slujitoru si Nicola Costea, KPMG Legal: Monitorizarea pe orizontala a marilor contribuabili. Promisiunea unui control in timp real, intre designul normativ si realitatea operationala

06.11.2025, 14:23 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Introducere. Programul Pilot Monitorizare pe Orizontala a marilor contribuabili reglementat de Ordinul presedintelui ANAF nr. 11/04.01.2024 (" Ordinul "), a fost gandit ca un instrument modern de conformare voluntara, apt sa asigure avantaje atat administratiei fiscale cat si contribuabililor.

Ordinul traseaza explicit arhitectura programului, care se bazeaza pe efectuarea unui control in timp real asupra activitatii contribuabililor si un dialog continuu intre reprezentantii acestuia si autoritatile fiscale.

Cu toate acestea, experienta practica ne arata o discrepanta, uneori semnificativa, intre scopul pentru care programul a fost creat si executia acestuia.

Cum ar trebui sa functioneze. Ordinul defineste programul ca " un control in timp real al unui an fiscal constand in 4 actiuni de control fiscal realizate dupa finalizarea fiecarui trimestru ". Acesta are la baza un acord incheiat intre contribuabil si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (" DGAMC "), prin care obiectivul declarat este rezolvarea problemelor fiscale in timp real, pentru a imbunatati conformarea si pentru a utiliza eficient resursele, in conditiile unor eforturi simultane menite sa asigure respectarea obligatiilor fiscale si sa obtina o colectare corecta si eficienta, cu reducerea riscului fiscal si cresterea certitudinii impunerii.

In acest cadru se fixeaza standardele de lucru: cooperare, transparenta si incredere reciproca pentru o conformare "corecta si la timp" privind impozitul pe profit si TVA; efectuarea de "verificari trimestriale" de tip control inopinat/verificare documentara; evaluarea de catre organul fiscal a raspunsurilor pentru verificarea completitudinii si discutarea constatarilor cu contribuabilul; stabilirea de comun acord a tranzactiilor riscante si a pragurilor de semnificatie relevante; interactiunea periodica (telefon, e-mail, intalniri) ca element esential al programului.

Subliniem ca intre angajamentele expres asumate de catre DGAMC este si cel de a derula verificari trimestriale, ale caror rezultate ar trebui sa poata fi contestate in conditiile si termenele prevazute de Codul de procedura fiscala.

Unde apar problemele. In practica apar insa frecvent tentatii institutionale de a agrega constatarile intr-un singur document care vizeaza intregul an controlat, document care, in masura in care este un proces verbal, nici macar nu ar putea fi contestat de contribuabil.

Or, un asemenea demers nu doar ca nu este prevazut de Ordin ca substitut acceptabil al controalelor trimestriale, ci o astfel de agregare amana fixarea pozitiilor fiscale si goleste de continut ideea de control in timp real, aflandu-se asadar in contradictie cu obiectivul expres al programului de monitorizare, cu principiile de cooperare si interactiune periodica si cu obligatia autoritatii de a evalua completitudinea si de a discuta constatarile pe parcursul anului.

Resurse, ritm si realism operational. Desi acest program pilot presupune o mobilizare de resurse de ambele parti iar Ordinul incurajeaza un dialog continuu si un calendar trimestrial, constrangerile de capacitate, atat in ceea ce priveste administratia cat si contribuabilii pot genera intarzieri, perioade in care nu exista solicitari concrete sau intentii de verificare efectiva. Tocmai de aceea, mentinerea unei trasabilitati a comunicarilor, a dezvaluirilor proactive privind operatiunile semnificative (in ritmul si logica convenite) si a cadrului de lucru pe praguri de semnificatie devine esentiala pentru ca programul sa-si pastreze utilitatea, chiar atunci cand ritmul de lucru nu este ideal.

Ce trebuie sa faca un contribuabil inscris. Fara a forta artificial calendarul autoritatii fiscale, este prudent ca fiecare contribuabil sa consolideze intern fluxurile de informare pe trimestre, sa documenteze si transmita la timp operatiunile semnificative, sa solicite formalizarea constatarilor in documente proprii actiunii de control respective, sa clarifice cu promptitudine pragurile de semnificatie si tranzactiile riscante si, nu in ultimul rand, sa ancoreze dialogul in principiile de cooperare, transparenta s interactiune periodica.

Iesirea din program. Ordinul reglementeaza inclusiv incetarea participarii la program, atat la initiativa contribuabilului, cat si a organului fiscal, in caz de nerespectare a angajamentelor ori de survenire a unor situatii obiective.

Mesajul-cheie. Monitorizarea pe orizontala are o premisa sanatoasa poate, fara indoiala, sa reprezinte un instrument util de management al riscului fiscal in timp real. Pentru ca acest scop sa fie atins, este insa nevoie ca actiunile asumate de administratia fiscala sa nu ramana doar la stadiul de intentie ci trebuie indeplinite in mod consecvent, cu buna credinta si cu permanenta deschidere la dialogul cu contribuabilii.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare