![]() |
18.09.2025, 12:34 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Pachetul fiscal pentru care guvernul si-a asumat raspunderea in parlament, in septembrie, include si interventii substantiale asupra Codului de procedura fiscala, asa cum sunt modificarile aduse articolului 92, care introduc criterii noi pentru declararea inactivitatii, precum si mecanisme de dizolvare automata a societatilor inactive. Aceste masuri urmaresc eliminarea din circuitul economic a entitatilor nefunctionale si optimizarea procesului de colectare a veniturilor bugetare.
Declararea inactivitatii si conditiile impuse
Conform prevederilor propuse, care ar trebui sa intre in vigoare de la data de 1 ianuarie 2026, sunt aduse modificari semnificative in regimul de declarare a inactivitatii, cu implicatii directe asupra functionarii entitatilor juridice. Astfel, o persoana juridica va putea fi declarata inactiva daca indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
nu detine un cont bancar in Romania sau un cont deschis la Trezoreria Statului; nu depune situatiile financiare anuale in termen de maximum 5 luni de la expirarea termenului legal.Astfel, obligatia de a detine un cont bancar activ devine o conditie esentiala pentru mentinerea statutului fiscal activ. Lipsa acestuia este considerata un indicator de nefunctionalitate economica, justificand interventia autoritatii fiscale.
In cazul situatiilor financiare anuale, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991 si Codului de procedura fiscala, societatile comerciale au obligatia de a le depune la ANAF sau la Registrul Comertului, in general pana la 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar (de obicei pana la 30 mai pentru anul anterior). Daca aceasta obligatie nu este indeplinita nici dupa 5 luni de la expirarea termenului legal, societatea poate fi declarata inactiva din oficiu de catre ANAF.
Aceasta masura vizeaza in principal entitatile fara activitate reala, al caror statut fiscal reprezinta un risc pentru bugetul public prin lipsa colectarii obligatiilor fiscale datorate. Extinderea criteriilor de inactivitate reflecta o abordare mai riguroasa din partea statului. Impactul este semnificativ in special pentru companiile care, din motive administrative sau financiare, intarzie in indeplinirea obligatiilor. Declararea unei societati ca fiind inactiva fiscal implica anularea codului de TVA, imposibilitatea deducerii TVA si excluderea din circuitul economic activ, cu efecte directe asupra capacitatii operationale si reputatiei comerciale.
Dizolvarea automata a societatilor inactive pe termen lung
Proiectul introduce un mecanism strict de dizolvare automata pentru entitatile declarate inactive care nu fac demersurile pentru a se conforma si a relua activitatea in termen de un an de la declararea inactivitatii. In astfel de situatii, organele fiscale au obligatia de a formula cererea de dizolvare, indiferent de existenta unor obligatii fiscale restante, cu exceptia cazurilor in care sunt formulate sesizari penale. Aceasta reglementare marcheaza o schimbare de paradigma: statul nu mai adopta o pozitie pasiva, ci intervine activ in eliminarea entitatilor inactive, chiar si in absenta unor datorii fiscale. Desi masura urmareste epurarea registrului comertului, aplicarea sa generalizata, fara a lua in considerare particularitati, poate afecta negativ societatile aflate in reorganizare sau restructurare, care, desi inactive temporar, pot avea perspective viabile de redresare.
Noua reglementare stabileste totodata si conditiile de reactivare, respectiv existenta unui cont de plati in Romania sau la Trezorerie, depunerea situatiilor financiare si absenta altor cauze de inactivitate. Este o reglementare care impune o diligenta sporita din partea companiilor pentru a evita pierderea statutului activ. Totodata, se prevede ca entitatile aflate in insolventa simplificata, faliment sau dizolvare pot fi reactivate la cerere, dupa indeplinirea obligatiilor declarative. Aceasta reprezinta o masura de protectie pentru companiile aflate in proceduri judiciare, dar mentine presiunea fiscala asupra acestora.
Masuri pentru recuperarea creantelor si promovarea transparentei
In paralel, organul fiscal va dispune din oficiu masuri pentru recuperarea obligatiilor fiscale si va accesa toate informatiile necesare pentru stabilirea situatiei datoriilor firmelor inactive.
Pentru societatile pentru care ONRC urmeaza sa constate indeplinirea conditiilor pentru dizolvare, se va publica lista societatilor ce urmeaza a fi dizolvate pe paginile de internet ale ONRC si ANAF.
Impactul noilor modificari asupra companiilor
Prin aceste modificari legislative, autoritatile urmaresc reducerea numarului de entitati economice fara activitate reala si cresterea incasarilor bugetare, prin eliminarea entitatilor inactive care pot genera pierderi fiscale.
Prin aceste modificari legislative, autoritatile urmaresc reducerea numarului de entitati economice fara activitate reala si cresterea incasarilor bugetare, prin eliminarea entitatilor inactive care pot genera pierderi fiscale.
Totodata, este vizata o mai buna transparenta in piata firmelor active, ceea ce poate aduce si un climat de afaceri mai sanatos.
Modificarile propuse vor conduce, in mod inevitabil, la o crestere a numarului de entitati declarate inactive, cu consecinte directe asupra deductibilitatii cheltuielilor si accesului la facilitati fiscale.
Companiile care nu se conformeaza risca dizolvarea, ceea ce poate afecta grav grupurile de societati, structurile de tip holding si entitatile cu activitate sezoniera.
Declararea inactivitatii fiscale implica inscrierea firmei in Registrul contribuabililor inactivi, anularea din oficiu a codului de TVA si imposibilitatea deducerii cheltuielilor si TVA aferente achizitiilor efectuate. Mai mult, partenerii comerciali nu vor putea deduce cheltuielile si TVA aferente tranzactiilor cu o firma inactiva, ceea ce poate afecta relatiile comerciale si reputatia entitatii in fata institutiilor financiare. In plus, reactivarea presupune o procedura administrativa complexa, cu verificari suplimentare din partea ANAF, ceea ce poate intarzia reluarea activitatii economice.
In concluzie, aceste modificari legislative schimba semnificativ regulile aplicabile societatilor inactive si a modalitatii in care se poate declara dizolvarea automata a acestora. Desi masurile pot fi justificate din perspectiva eficientei administrative, ele impun o vigilenta sporita din partea mediului de afaceri si o adaptare rapida la noile cerinte. Este esential ca societatile sa verifice periodic statutul fiscal, sa mentina conturi bancare active in Romania, sa respecte termenele de depunere a situatiilor financiare si sa monitorizeze cu atentie eventualele notificari de inactivitate din partea ANAF.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
18.09.2025, 15:51