![]() |
15.12.2025, 11:22 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Consumatorii romani isi ajusteaza comportamentele, reduc cheltuielile neesentiale si isi concentreaza bugetele pe produse si servicii esentiale, principala lor ingrijorare fiind cresterea costului vietii, urmata de evolutia economiei nationale, potrivit studiului anual EY Consumer Index Romania 2025, aflat la al cincilea an consecutiv de derulare in perioada sarbatorilor de iarna.
Conflictele externe (54%) si rezultatul alegerilor politice interne (50%) completeaza tabloul preocuparilor, semnaland o mutare a atentiei de la riscurile politice interne catre impactul economic al instabilitatii globale.
"Romanii demonstreaza o maturizare accelerata a comportamentului de consum. Intr-un mediu economic si geopolitic volatil, ei devin mai prudenti, prioritizeaza esentialul si cauta solutii eficiente, inclusiv prin reducerea risipei si orientarea catre marci private", declara Georgiana Iancu, Lider Retail si Produse de Consum, EY Romania.
Perceptia inflatiei este generalizata: peste 90% dintre respondenti observa cresteri de preturi la alimente si la costurile energetice ale gospodariei, iar 84% la combustibil. In plus, fenomenul de "shrinkflation" este remarcat de 66% dintre participanti, amplificand presiunea asupra bugetelor personale.
Ca reactie, 64% anticipeaza cheltuieli mai mari pentru energie, 48% intentioneaza sa reduca bugetele pentru restaurante si mancare la pachet (engl. takeaway), iar reduceri substantiale sunt planificate si pentru bauturi, snacks-uri si articole de moda sau sport.
In schimb, cheltuielile pentru alimentele de baza, produsele de uz casnic si ingrijirea personala raman relativ stabile, semn ca esentialul continua sa fie protejat.
Comportamentele sustenabile capata o dimensiune pragmatica. 87% dintre respondenti afirma ca se straduiesc sa evite risipa alimentara, iar 56% prefera reparatiile in locul achizitiilor noi.
In acelasi timp, loialitatea fata de brandurile consacrate scade: doar 30% le considera importante in deciziile de cumparare, in timp ce marcile private ale retailerilor castiga teren, fiind percepute ca solutii eficiente din punct de vedere al costurilor, fara compromisuri semnificative de calitate.
La nivel individual, 69% dintre respondenti nu sunt ingrijorati de stabilitatea locului de munca, iar 65% se simt capabili sa isi acopere nevoile de baza. Cu toate acestea, perspectivele pe termen mediu raman prudente: 64% cheltuiesc mai putin pe articole neesentiale, iar aproape jumatate resimt dificultati cauzate de cresterea preturilor. Principalele ingrijorari vizeaza costurile energiei, nivelul impozitelor si siguranta pensiilor.
Pentru sarbatorile de iarna, 53% anticipeaza cheltuieli mai mari decat anul trecut, indicand o disponibilitate selectiva de consum, intr-un context altfel restrictiv.
"Pentru companii, mesajul este clar: valoarea reala si utilitatea concreta conteaza mai mult decat noutatea", conchide Georgiana Iancu.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
15.12.2025, 16:23
Vesti bune pentru soferi: Maine incepe o noua sesiune a programului Rabla. Ecotichet de 18.500 de...