×

Accesează
contul existent

Business Hi-Tech

Lovitura de 3 miliarde de euro pentru Google: UE aplica o noua amenda record diviziei de...

Lovitura de 3 miliarde de euro pentru Google: UE aplica o noua amenda record diviziei de publicitate online pentru practici anticoncurentiale

05.09.2025, 20:14 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Google, divizia grupului Alphabet, a fost sanctionata vineri cu o amenda antitrust de 2,95 miliarde de euro (3,45 miliarde de dolari) din partea UE pentru practici anticoncurentiale in profitabila sa divizie adtech (tehnologie publicitara), o sanctiune aspra impotriva firmei care ar putea provoca o reactie dura din partea presedintelui american Donald Trump, scrie Reuters.

Amenda, a patra penalitate cu care Google se confrunta in lupta sa de un deceniu cu autoritatile de reglementare in domeniul concurentei din UE, vine pe fondul unor tensiuni comerciale in crestere intre marile puteri globale si al amenintarilor SUA cu represalii fata de supravegherea firmelor tehnologice americane de catre UE.

Decizia Comisiei Europene a fost declansata de o plangere din partea Consiliului European al Editorilor (European Publishers Council). Trump, care a impus tarife comerciale Europei, a amenintat ca va riposta impotriva Uniunii Europene pentru orice presiune exercitata asupra gigantilor tech.

Desi Google intentioneaza sa conteste decizia in instanta, Comisia a avertizat ca ar putea impune masuri mai dure - inclusiv potentiale divizari - daca firma nu isi rezolva conflictele de interese. Cazul subliniaza frictiunile transatlantice tot mai mari privind reglementarea pietei digitale si eforturile UE de a limita puterea platformelor dominante.

Comisia a declarat ca Google si-a favorizat propriile servicii de tehnologie pentru publicitate online de tip display, consolidand rolul central al propriei burse de publicitate (AdX) in lantul de aprovizionare adtech si permitandu-i sa perceapa comisioane ridicate pentru serviciile sale, in detrimentul rivalilor si al publisherilor online.

Google a abuzat de pozitia sa dominanta pe piata din 2014 si pana in prezent, a precizat autoritatea de supraveghere a UE.

Aceasta a ordonat Google sa inceteze practicile de auto-favorizare si sa ia masuri pentru a elimina conflictele de interese inerente. Compania are la dispozitie 60 de zile pentru a informa Comisia despre modul in care intentioneaza sa se conformeze acestui ordin si inca 30 de zile pentru a implementa masurile.

Comisia si-a reiterat opinia preliminara conform careia Google ar trebui sa cedeze o parte din serviciile sale, dar a precizat ca doreste mai intai sa analizeze si sa evalueze eforturile de conformare ale companiei, confirmand o stire Reuters de anul trecut.

"Google trebuie acum sa prezinte o solutie serioasa pentru a-si rezolva conflictele de interese, iar daca nu o va face, nu vom ezita sa impunem masuri dure", a declarat Ribera intr-un comunicat.

"Pietele digitale exista pentru a servi oamenii si trebuie sa se bazeze pe incredere si corectitudine. Iar atunci cand pietele esueaza, institutiile publice trebuie sa actioneze pentru a impiedica jucatorii dominanti sa abuzeze de puterea lor", a adaugat ea.

Google a criticat decizia UE si a anuntat ca o va contesta in instanta.

"Decizia Comisiei Europene cu privire la serviciile noastre de tehnologie publicitara este gresita si o vom contesta. Aceasta impune o amenda nejustificata si solicita schimbari care vor afecta mii de afaceri europene, ingreunandu-le capacitatea de a genera venituri", a declarat Lee-Anne Mulholland, Vicepresedinte si Director Global pentru Afaceri de Reglementare.

"Nu este nimic anticoncurential in a oferi servicii pentru cumparatorii si vanzatorii de publicitate, iar astazi exista mai multe alternative la serviciile noastre ca niciodata."

Cea mai recenta amenda vine dupa o penalitate record de 4,3 miliarde de euro aplicata Google in 2018, 2,42 miliarde de euro in 2017 si 1,49 miliarde de euro in 2019.

Consiliul European al Editorilor a deplans absenta unui ordin de divizare a companiei.

"O amenda nu va remedia abuzul de putere al Google in sectorul adtech", a spus directorul executiv Angela Mills Wade.

"Fara o aplicare ferma si decisiva a legii, Google o va considera pur si simplu un cost operational, in timp ce isi va consolida dominatia in era inteligentei artificiale, perpetuand concurenta neloiala si slabind companiile de presa si editurile care depind de veniturile din publicitate", a spus ea.

Veniturile din publicitate ale Google in 2024, inclusiv din serviciile de cautare, Gmail, Google Play, Google Maps, YouTube, Google Ad Manager, AdMob si AdSense, s-au ridicat la 264,6 miliarde de dolari, reprezentand 75,6% din veniturile totale. Compania este platforma dominanta de publicitate digitala la nivel mondial.

Google nu publica cifre de afaceri separate pentru divizia sa adtech, care se refera la publicitatea de pe alte site-uri web, nu la anunturile din motorul de cautare.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare