![]() |
10.09.2025, 10:38 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Proiectul de lege privind stabilirea unor masuri de redresare si eficientizare a resurselor publice si pentru modificarea si completarea unor acte normative (" Proiectul de Lege "), parte a celui de-al doilea pachet de masuri fiscale pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea, a fost transmis spre promulgare dupa ce motiunea de cenzura depusa impotriva acestuia a fost respinsa. Textul aduce aduce schimbari semnificative in materia functionarii societatilor comerciale, vizand trei domenii de interes practic imediat: regimul capitalului social, cesiunea partilor sociale si situatiile de inactivitate fiscala.
Capitalul social minim
Una dintre schimbarile de impact priveste regimul capitalului social al societatilor cu raspundere limitata (" SRL "). Daca, in prezent, un SRL poate fi constituit si cu un capital social de 1 leu, Proiectul de Lege stabileste un prag minim al capitalului social de 500 lei pentru toate societatile nou-infiintate. In cazul societatilor deja existente, obligatia de majorare a capitalului apare numai in momentul in care, la nivelul exercitiului financiar precedent, cifra de afaceri neta depaseste 400.000 lei. Intr-o asemenea situatie, capitalul social trebuie adus la cel putin 5.000 lei, iar termenul de conformare este sfarsitul exercitiului financiar urmator. Pentru societatile care, la data intrarii in vigoare a legii, se afla deja peste acest prag, Proiectul de Lege prevede o perioada tranzitorie de maximum doi ani pentru a realiza majorarea.
Nerespectarea acestei obligatii atrage riscul dizolvarii societatii, la cererea oricarei persoane interesate sau a Oficiului National al Registrului Comertului (" ONRC "). Totusi, societatea isi poate completa capitalul social pana la data la care hotararea de dizolvare ramane definitiva, evitand astfel radierea.
Cesiunea partilor sociale si implicarea ANAF
Un alt subiect reglementat de Proiectul de Lege priveste cesiunea partilor sociale in cadrul SRL, atunci cand, prin aceasta operatiune, se transfera controlul asupra societatii, in sensul Codului de procedura fiscala. Daca in regimul actual procedura se desfasura in principal la nivelul registrului comertului, noua reglementare introduce obligatii suplimentare de notificare si conditionari pentru inregistrare.
Astfel, cesiunea trebuie notificata Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (" ANAF ") in termen de 15 zile de la data cesiunii, de catre cedent, cesionar sau societate, prin transmiterea actului de transfer al partilor sociale si a actului constitutiv actualizat. In situatia in care societatea figureaza cu obligatii fiscale restante sau alte creante bugetare individualizate in titluri executorii inregistrate spre executare, cesionarul sau societatea are obligatia de a constitui garantii in favoarea ANAF, corespunzatoare valorii obligatiei restante indicate in certificatul de atestare fiscala. Pentru societatile aflate in aceasta situatie, registrul comertului nu poate inregistra cesiunea pana cand nu primeste dovada acordului ANAF cu privire la constituirea acestor garantii. Daca obligatiile de plata nu sunt stinse in termen de 60 de zile de la inregistrarea cesiunii in registrul comertului, garantiile constituite se executa.
Aceasta procedura nu impiedica incheierea contractului de cesiune intre parti si transferul partilor sociale, dar impiedica inregistrarea lui la registrul comertului si, prin urmare, opozabilitatea fata de terti a transferului de parti sociale, pana la clarificarea situatiei fiscale si a garantiilor.
Noi ipoteze de inactivitate fiscala
Proiectul de Lege aduce modificari si in ceea ce priveste regimul inactivitatii fiscale, introducand doua ipoteze noi. Pe langa cazurile deja prevazute in Codul de procedura fiscala, o societate va putea fi declarata inactiva daca nu are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului sau daca nu depune situatiile financiare anuale intr-un termen de cinci luni de la scadenta legala.
Declararea in inactivitate a societatilor care se afla in una dintre aceste situatii, se realizeaza incepand cu 1 ianuarie 2026 si produce consecinte fiscale imediate, societatea fiind inscrisa pe lista contribuabililor inactivi, publicata de ANAF.
Pentru a putea fi reactivata, societatea trebuie : (i) sa remedieze situatia care a dus la declararea inactivitatii, respectiv sa aiba cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului ori sa-si fi indeplinit obligatia de depunere a situatiilor financiare anuale, (ii) sa isi indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege, (iii) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante si (iv) sa nu fie in alta situatie care duce la inactivitate.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
16.09.2025, 12:45