20.10.2025, 23:37 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Productia industriala din Polonia, cea mai mare economie din regiune, a atins o viteza de crestere record in septembrie, de 7,4% in ritm anual. "Este cel mai ridicat nivel din istoria Poloniei! Niciodata industria poloneza nu a produs atat de mult. Sunt fapte, nu vorbe", a comentat premierul Donald Tusk, confruntat cu prabusirea popularitatii sale.
Afirmatiile si performanta vin dupa ce FMI a confirmat in cele mai noi prognoze ca Polonia va intra anul acesta in topul primelor 20 de economii ca marime din lume. PIB-ul a depasit valoarea de 1.000 de miliarde de dolari. In Ungaria, o economie mult mai mica decat cea poloneza, industria s-a contractat cu 7,3% in august, potrivit celor mai recente date.
Industria ungara este in recesiune de la inceputul anului 2023, cam de cand a devenit clar ca industria din Germania este in criza. Iar in prezent recesiunea industriala a Ungariei este adanca. Interesant este ca in tot acest timp guvernul ungar a anuntat constant construirea de fabrici noi, mai ales in industria auto, cu investitii preponderent din China si Germania, pentru reindustrializarea fortata a tarii. Cele mai mari ar urma sa inceapa sa produca anul acesta sau anul viitor si in ele guvernul ungar si-a pus speranta pentru reluarea cresterii economice. Cel mai bun exemplu este mega-uzina pe care colosul auto german BMW a inaugurat-o la sfarsitul lunii trecute la Debretin, o investitie de 2,1 miliarde de euro. Productia se va concentra pe masini electrice si va fi elementul central al dezvoltarii acestei industrii in Ungaria.
"Noi nu pedepsim, ci recompensam investitiile. Companiile nu ar trebui fortate, ci facute partenere", a declarat la inaugurare premierul maghiar Viktor Orban, care si-a aratat cu aceasta ocazie pretuirea pentru colaborarea dintre industria germana si cea maghiara. Tot in Debretin BMW a deschis si un centru de instruire profesionala, iar langa fabrica a construit o parc fotovoltaic, asa cum au facut si alti investitori straini din industria auto maghiara. "Succesul BMW este si succesul nostru", a rezumat Orban relatia dintre economia ungara si uriasul auto german, care va construi acolo masini din gama Neue Klasse, printre care SUV-ul electric iX3. Capacitatea de productie a uzinei este de 150.000 de automobile pe an, iar cele mai multe sunt destinate exportului. Asa cum a observat cu regret Orban la inaugurare, nu multi unguri isi permit sa cumpere masini BMW. Recesiunea industriala, care franeaza cresterile salariale, intarzie si ridicarea nivelului de trai. La inceputul anului, guvernul maghiar a lansat programul "100 de fabrici noi" pentru accelerarea reindustrializarii Ungariei si incurajarea investitiilor. In cateva luni, programul a devenit "150 de fabrici noi" multumita negocierilor guvernului si angajamentelor investitorilor. In acelasi timp, executivul a implementat si un program prin care prioritizeaza sprijinirea microintreprinderilor si intreprinderilor mici si mijlocii (a IMM-urilor) din Ungaria. Acesta ofera finantare de 1.400 de miliarde forinti (3,5 miliarde euro), inclusiv granturi nerambursabile, imprumuturi avantajoase si un program de capital de 100 de miliarde foriti pentru a ajuta IMM-urile maghiare sa isi imbunatateasca productivitatea, contribuind astfel la consolidarea industriei maghiare. Pentru a incuraja investitiile, guvernul a lansat programul "Stimulent pentru investitii 1A1", care ofera un total de 50 de miliarde foriti (123 de milioane euro) in fonduri nerambursabile pentru investitiile IMM-urilor maghiare. In prima faza de evaluare a programului, aproape 28 de miliarde forinti (690 de milioane euro) sunt alocate unui numar de 300 de companii. Sunt ajutate in primul rand intreprinderile care opereaza in regiunile cele mai putin dezvoltate ale tarii.
De asemenea, guvernul se lauda ca in 2023 si 2024 a reusit sa obtina acorduri pentru atragerea de investitii noi de 10 miliarde euro in Ungaria. Inceputul anului a fost unul al marilor sperante pentru industria si economia maghiare. Era asteptata revenirea cererii pentru exporturi, venirea impulsului dat de investitiile uriase noi, revitalizarea consumului intern.
Din pacate, proiectiile de crestere economica au fost inrautatite treptat si practic este de asteptat ca economia maghiara sa-si continue stagnarea care dureaza de cativa ani. Industria n-o ajuta. Cele mai recente date privind activitatea fabricilor si vanzarile de retail sunt descurajante. Perspectiva este intunecata in special pentru fabricile care produc pentru export, potrivit analistilor de la ING.
In Polonia, dinamica fabricilor este mixta. Spre exemplu, producatorul de turbine eoliene danez Vestas si-a suspendat planurile de a construi o fabrica mare acolo din cauza cererii slabe din Europa. Polonia intentioneaza sa isi dezvolte puternic sectorul energiei eoliene. Si Bosch a anuntat ca ingheata proiectul construirii unei fabrici de pompe de caldura de 282,5 milioane de euro in Polonia din cauza incertitudinilor economice si reducerii cererii - piata poloneza a scazut cu 35% anul trecut din cauza preturilor mari ale energiei si a unor probleme legate de subventii.
Pe de alta parte, Mercedes-Benz va inceta sa mai produca in urmatorii ani vehiculele utilitare Sprinter in Germania si va muta productia in Polonia. Ca si in cazul Ungariei, exporturile Poloniei nu straluceasc. Insa rolul lor in economie descreste. Ponderea exporturilor de bunuri si servicii in PIB s-a redus de la 62,4% in 2022 la 57,9% in 2023 si la 52,3% in 2024. Aceasta inseamna ca economia poloneza devine mai dependenta de factori interni si se bazeaza mai putin pe exporturi. Industria urmeaza aceeasi tendinta.
Productia industriala creste desi pe pietele externe sunt probleme, iar aceasta deoarece fabricile produc pentru a satisface cererea interna.
Ca si in cazul Ungariei, in prezent exporturile Poloniei nu stralucesc. Insa rolul lor in economie descreste. Ponderea exporturilor de bunuri si servicii in PIB-ul polonez s-a redus de la 62,4% in 2022 la 57,9% in 2023 si la 52,3% in 2024. Asta inseamna ca economia poloneza devine mai dependenta de factori interni si se bazeaza mai putin pe exporturi.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
21.10.2025, 00:05