![]() |
17.09.2025, 22:46 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Gigantul auto german Mercedes-Benz intentioneaza sa-si relocheze strategic o parte din productia de la fabrica din Berlin in Polonia, relateaza Rzeczpospolita.
Aceasta decizie se inscrie intr-o restructurare mai ampla a industriei auto europene, in fata concurentei in crestere din China si costurilor ridicate de operare din Germania.
Mercedes va inchide treptat operatiunile uzinei sale din Ludwigsfelde, de langa Berlin, pana la sfarsitul anului 2029, unde are in prezent peste 2.200 de angajati. Uzina, un pilon al industriei din Brandenburg de peste 30 de ani, produce anual aproximativ 60.000 de variante de Sprinter si vehicule electrice.
Conform planurilor companiei, productia versiunii electrice a Sprinter va fi mutata in Polonia. Decizia a starnit controverse semnificative in randul sindicalistilor germani si autoritatilor locale.
Principala beneficiara a acestei strategii este fabrica Mercedes-Benz din Jawor, Silezia Inferioara, unde compania produce motoare si baterii pentru masini hibride din 2019. Mercedes s-a angajat ca pana in 31 decembrie, 2027, sa creeze cel putin 300 de noi locuri de munca si sa suporte costuri de investitii de cel putin 1,528 miliarde de zloti (360 milioane de euro).
Fabrica Jawor este deja pregatita pentru noi provocari. In decembrie 2024, constructie unei noi fabrici de vehicule utilitare usoare a inceput oficial. Exinderea fabricii existente progreseaza conform planului. Noua linie de productie este programata sa inceapa sa functioneze in 2026. Jawor devine treptat unul dintre cele mai importante centre de productie Mercedes din UE.
Un element cheie al planurilor Mercedes este cooperarea cu producatorul american de EV-uri Rivian. Marcile intentioneaza sa infiinteze o noua societate mixta, cu sediul central si fabrica in Europa. Polonia este cea mai probabila locatie pentru aceasta investitie. Aceasta este prima societate mixta strategica a Mercedes cu un constructor auto american in Europa.
Motivele acestei schimbari sunt multiple. In primul rand, Germania a devenit una dintre cele mai scumpe locatii de productie auto din lume din punct de vedere al costurilor cu forta de munca.
Conform unui raport intocmit de Handelsblatt pe baza datelor de la Global Data, VDA si Liepin, in 2024 fiecare masina fabricata in Germania avea un cost mediu al fortei de munca de 3.307 $. Comparativ, in Polonia, acesta se situeaza la 663 dolari, de cinci ori mai mic decat in Germania, iar in China la 597 dolari. Aceasta diferenta face ca Germania sa fie una dintre cele mai putin profitabile locatii de productie auto din lume.
In al doilea rand, industria auto germana se confrunta cu o concurenta intensa din partea producatorilor chinezi.
Pentru Germania, decizia Mercedes este un simbol dureros al pierderii competitivitatii sale. Pentru Polonia, aceasta este o oportunitate istorica de a devenii unul dintre pilonii electromobilitatii europene.
Polonia este in prezent al doilea mare producator de baterii pentru masini electrice din lume, dupa China.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.