10.11.2025, 12:17 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
In ultimul an, IMM Romania si Florin Jianu au pus pe masa, fara menajamente, frustrarea mediului de afaceri: inflatie, fiscalitate schimbata peste noapte, e-Factura complicata, birocratie "digitalizata" doar in teorie, concurenta neloiala si lipsa de predictibilitate. Mesajul este simplu: nu poti cere IMM-urilor sa sustina economia intr-o criza permanenta fara sa le oferi si un drum de crestere. Daca vrem o Romanie globala (internationalizata cu succes si luptand cu deficitul comercial) si desteapta local (care sa iti angajeze multi oameni si sa relansese economia), trebuie sa trecem la un proiect de relansare prin IMM-uri, bazat pe doua idei: 1. internationalizare inteligenta; 2. un upgrade de model de business, inclusiv prin AI - spre un fel de "Mittelstand romanesc". 1. IMM-urile: de la victime ale crizei la vectori de relansare Crizele recente au aratat ca IMM-urile sunt primele lovite si ultimele bagate in seama. Statul vine cu pachete de austeritate, businessul - cu comunicate. IMM-urile au nevoie de trei lucruri de baza: reguli stabile, nu surprize fiscale trimestriale; proceduri simple si digitale, nu hartii scanate urcate pe platforme instabile; dialog real cu guvernul, cu analize de impact facute inainte de a apasa pe "publicare", nu dupa. Aici vocea critica a IMM Romania este importanta, dar ea trebuie ajutata si intarita de noi toti pentru o agenda ofensiva constructiva: nu doar ce nu vrem, ci ce vrem in schimb - ce reforme, ce calendar de predictibilitate, ce masuri pro-IMM conditioneaza mediul privat pentru a sustine consolidarea bugetara. 2. Internationalizare in criza: nu lux, ci plan de supravietuire Cand cererea interna slabeste, solutia nu este sa astepti noi programe de ajutor, ci sa cauti cresterea acolo unde este: pe pietele externe. Asta au facut, in vremuri complicate, si Portugalia, si Spania, si multe companii germane sau italiene: au folosit crizele ca pretext pentru a iesi mai mult in lume. Pentru IMM-urile romanesti, internationalizarea realista inseamna: sa treaca de la "export ocazional" la strategie de export (segmentare, parteneri locali, ajustare produs); sa profite de pozitia geografica: punti spre Balcani, Ucraina, Turcia, Caucaz, nu doar "clasicul" UE-Occident; sa ceara statului un "one-stop shop" de internationalizare: informatie de piata, finantare, sprijin juridic si comercial, nu doar delegatii foto. Daca vrem "Romania globala", trebuie sa avem si un program coerent de internationalizare a IMM-urilor, nu doar optimism verbal. 3. Un "Global Mittelstand" in era AI - oportunitate si pentru Romania Modelul german de Mittelstand - companii intre 50 si 500 de angajati, foarte specializate, exportatoare, orientate pe termen lung - a aratat ca poti fi si mic, si global, daca esti extrem de bun intr-o nisa. In a patra revolutie industriala, intrebarea devine: putem avea un "Global Mittelstand" cu AI in centru? AI promite ceva ce IMM-urile nu au avut niciodata la scara: scalarea inteligentei fara scalarea masiva a headcount-ului. In practica, asta poate insemna: planificare, logistica, ofertare si customer service partial automatizate; analize de date, previziuni, design de produs facute cu ajutorul modelelor AI; echipe mici, foarte competente, care folosesc AI ca multiplicator de forta si se concentreaza pe ce stiu sa faca cel mai bine. Un "Mittelstand romanesc cu AI" ar arata astfel: 1. firme de nisa (industrial, agro, tech, servicii) care combina know-how-ul local cu tehnologie accesibila global; 2. investitii tintite in AI aplicata (nu doar in "chatbot la moda"), legata de procesele reale ale companiei; 3. parteneriate cu universitati, clustere si hub-uri digitale europene, astfel incat IMM-urile sa aiba acces la competente si proiecte pilot. Romania are deja exemple: companii care exporta software, componente industriale sau produse agroalimentare de nisa; intrebarea este cum facem regula din aceste exceptii. 4. Romania globala, desteapta local: ce punem pe masa Daca vrem ca IMM-urile sa fie motorul relansarii, nu doar colateral damage al crizei, avem nevoie de cateva miscari clare:
1. Pact pentru stabilitate pro-IMM - angajament politic minim pe 3-5 ani privind taxele cheie pentru IMM-uri; consultare reala cu organizatiile de profil inainte de schimbari majore. 2. Program "Mittelstand Romania" - identificarea unui nucleu de IMM-uri cu potential global si sustinerea lor prin finantare, consultanta, internationalizare si proiecte de AI; conectarea lor la initiative europene de digitalizare si inovatie. 3. Educatie pentru "IMM global" - programe comune business-universitati-banci pentru management in era AI si export; sprijin pentru trecerea de la firma pur locala la firma regionala, apoi exportatoare; training de "culture mapping" pentru actiune pe mai multe continente, cu culturi diferite. 4. Recalibrarea dialogului stat-IMM - dincolo de critici justificate, businessul sa vina cu contra-propuneri concrete: "daca vreti austeritate si consolidare, iata ce reforme cerem si in ce calendar"; guvernul sa raspunda cu calendar si indicatori, nu doar cu comunicate ambigue. Daca vrem ca Romania sa fie cu adevarat globala si desteapta local, nu mai ajunge sa vorbim despre IMM-uri doar cand sufera. Trebuie sa le vedem si sa le tratam ca actorii principali ai relansarii, capabili sa devina un "Mittelstand romanesc" conectat la lumea mare. Criza e deja aici; miza este daca vom avea curajul si inteligenta sa o folosim pentru a ne reinventa modelul de crestere - cu IMM-urile in prim-plan. In calitate de IMM, cred in Romania si cred in noi.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
10.11.2025, 12:17