În 2025, piața imobiliară din România permite înstrăinarea unei proprietăți într-un ritm accelerat, procesul putând fi finalizat chiar și în 48 de ore, cu condiția esențială ca întreaga documentație să fie pregătită în prealabil. Iată un ghid complet despre etapele necesare, actele indispensabile și taxele aferente pentru a asigura o vânzare transparentă și eficientă pentru o proprietate imobiliara, fie ea casă sau apartament.
25.11.2025, 10:56 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Eficienta tranzactiilor imobiliare din 2025 este direct dependenta de o pregatire meticuloasa a actelor. Orice proprietar care doreste sa vanda un apartament sau o casa trebuie sa detina, in primul rand, dovada titlului de proprietate. Acesta poate fi un contract de vanzare-cumparare, un certificat de mostenitor, un act de donatie, un titlu de proprietate emis conform legilor fondului funciar sau o hotarare judecatoreasca definitiva. O conditie de baza este ca dreptul de proprietate sa fie deja inscris in cartea funciara (intabulat). In caz contrar procedura nu poate avansa la notar. Un alt document vital este certificatul de atestare fiscala, eliberat de Directia de Impozite si Taxe Locale, care atesta ca proprietarul are toate obligatiile fiscale achitate la zi. Documentul se poate obtine fie prin prezenta fizica la ghiseu, fie online, prin intermediul platformei "Spatiul Virtual Privat". Valabilitatea acestuia se extinde pana la sfarsitul lunii calendaristice in care a fost emis. In situatia in care imobilul are mai multi coproprietari, este necesar ca fiecare dintre acestia sa obtina un certificat fiscal individual. Apartament sau casa la vanzare: Cadastrul si cartea funciara Pentru autentificarea contractului de vanzare, notarul public va solicita documentatia cadastrala la zi, care poate fi intocmita doar de catre un inginer topograf autorizat. Costurile pentru aceasta operatiune variaza destul de mult. Ele pornesc de la aproximativ 700 de lei si pot ajunge la 1.000 de lei, in functie de complexitatea si marimea imobilului. La aceasta suma se adauga o taxa fixa de 120 de lei catre Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI). Termenul standard de avizare a documentatiei este de circa 18 zile lucratoare. Extrasul de carte funciara pentru autentificare, necesar la vanzare, este obtinut direct de catre biroul notarial, iar costul acestuia este de 40 de lei. Certificarea energetica si dovada platilor la zi Legislatia in vigoare interzice finalizarea unei tranzactii imobiliare in absenta certificatului de performanta energetica. Acest document este eliberat de un auditor energetic atestat. Tariful mediu pentru un apartament este de 250 de lei, costul fiind mai ridicat pentru case. Totodata, vanzatorul trebuie sa demonstreze ca nu are datorii la utilitati, prezentand cele mai recente facturi si chitantele corespunzatoare. Pentru apartamentele situate in blocuri, este obligatorie si o adeverinta de la asociatia de proprietari/locatari, care sa confirme ca toate cheltuielile de intretinere sunt achitate. Taxele si impozitele in 2025 Conform practicii, responsabilitatea pentru costurile principale ale tranzactiei revine cumparatorului. El este cel care va achita onorariul notarial, tariful pentru extrasul de carte funciara si taxa de intabulare a noului drept de proprietate (stabilita la 0,15% din pretul de vanzare). In sarcina vanzatorului cade plata impozitului pe venitul realizat din transferul imobiliar, scrie Gandul. In 2025, acest impozit se calculeaza diferentiat, in functie de perioada de detinere a proprietatii: 3% din pret, daca imobilul a fost detinut pentru o perioada mai mica de 3 ani. 1% din pret, daca imobilul a fost detinut pentru o perioada mai mare de 3 ani. Impozitul se achita direct la notar in ziua semnarii contractului. Acesta are obligatia de a vira suma catre bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare. Apartament sau casa la vanzare: o chestiune de zile cu dosarul complet Desi colectarea tuturor documentelor poate necesita un interval de cateva zile sau chiar saptamani, odata ce dosarul este complet, incheierea efectiva a vanzarii devine un proces extrem de rapid. O tranzactie se poate finaliza in 3-4 zile in regim normal sau chiar in 2 zile in regim de urgenta. Rapiditatea birourilor notariale este direct proportionala cu gradul de pregatire a vanzatorului. El trebuie sa prezinte acte corecte, valabile si cat mai actualizate.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.