![]() |
22.12.2025, 21:04 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Conform unor surse Mediafax, David a demisionat chiar inainte de Craciun. Primele informatii arata ca David era nemultumit de buget si de faptul ca ar fi trebuit sa mai renunte la fonduri pentru universitati. Daniel David este ministrul Educatiei si Cercetarii din Romania din 23 decembrie 2024, in doua guverne. Provine din mediul universitar si este profesor de psihologie si fost rector al Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Potrivit unor surse, Marilen Pirtea este in acest moment luat in calcul pentru a fi succesorul lui Daniel David. Pirtea este deputat PNL aflat la al treilea mandat. Din 2012, el este si rector al Universitatii de Vest din Timisoara. Daniel David a vorbit public despre dorinta de a pleca din functie. Duminica, el a explicat la TVR Info ca se gandeste de mai mult timp la plecarea din functie si ca si-a planificat mandatul pentru a asigura stabilizarea sistemului educational si a administratiei prezidentiale, pentru a supraveghea evaluarile internationale si pentru a garanta ca fondurile europene nu sunt blocate. "Eu va spun sincer, eu am venit cu un orizont de cateva luni. pana in luna mai cand trebuia asezata institutia prezidentiala si stabilizata tara. Din mai am venit cu ideea ca raman pana cand incepe scoala, pentru a ajuta trecerea tarii prin evaluarile internationale, ca arata foarte rau ca un ministru al celui mai mare sistem bugetar sa plece si nu stiam cum o sa inceapa scoala dupa masurile fiscal-bugetare. Dupa aceea, ideea era ca raman pana cand Comisia Europeana face evaluarea globala si o sa ne spuna ca lucrurile sunt ok, fondurile europene nu sunt blocate si tara este stabila", a raspuns ministrul Daniel David. Postarea lui David "Astazi, 22 decembrie 2025, la exact un an de la invitatia de a deveni ministru al Educatiei si Cercetarii (22 decembrie 2024), i-am solicitat premierului eliberarea mea din functia de ministru al Educatiei si Cercetarii, prin depunerea demisiei la cabinetul acestuia. Recent am primit confirmarea. Desi demisia este un act unilateral, am vrut sa fie o plecare amiabila, asa cum a fost si colaborarea noastra. A fost o onoare sa servesc tara noastra din aceasta pozitie ca specialist/tehnocrat sustinut de PNL, dar neafiliat politic, in doua mandate - 23 decembrie 2024 - 23 iunie 2025 si 23 iunie 2025 - (probabil) 23 decembrie 2025 - si le multumesc presedintelui tarii Nicusor Dan si premierului Ilie Bolojan pentru suportul constant. Pentru mine amandoi sunt oameni cinstiti si dedicati binelui tarii, astfel ca ma bucur ca am avut ocazia sa lucram impreuna. Fara sa fiu un om politic, am acceptat mandatul de ministru al Educatiei si Cercetarii cu convingerea ca, intr-un moment dificil pentru tara noastra, datoria fata de binele public trebuie sa prevaleze asupra oricarei comoditati personale sau profesionale. Am incercat, pe durata acestui mandat, sa imi exercit functia cu rigoare, onestitate si respect fata de oameni si de institutiile statului, facand ce mi-a stat in putere potrivit ratiunii si binelui comun. Astazi, consider ca aceasta datorie a fost implinita. Nu mi-am ales aceste timpuri, nici problemele acestor timpuri, doar felul in care sa le infrunt. Reformele initiate, deciziile asumate si cadrele institutionale puse in miscare pornind de la Raportul QX (https://www.edu.ro/sites/default/files/Daniel_David_Raport_QX.pdf) - Intrebari (Q) relevante pentru a gasi solutii eficiente prin care sa infruntam Necunoscutul (X) prezentului si viitorului - pot continua fara prezenta mea in aceasta functie. Mandatele sunt, prin natura lor, limitate, iar institutiile trebuie sa ramana functionale dincolo de oamenii care le servesc temporar. Da, acest an a fost greu, pentru ca am ales sa raman cand ar fi fost mai simplu sa plec! Am tinut traiectoria corecta cand presiunea era mare si am ales responsabilitatea in locul abandonului, iar peste ani cred ca asta va conta pentru educatia si stiinta tarii. Motivatia retragerii mele prin demisie este simpla si nu trebuie construite motivatii ascunse in jurul acesteia: niciodata nu am vizat o cariera politica, ci am acceptat temporar functia de demnitate publica de ministru (in 23 decembrie 2024 si in 23 iunie 2025), pentru a ajuta tara si sistemul nostru de educatie-cercetare in situatiile de criza pe care le-au traversat. Iar de data aceasta, decizia mea de retragere este definitiva! Criza politica s-a incheiat si eram pregatit in iunie 2025 sa revin la Cluj-Napoca. Dar angajamentul Coalitiei pentru Raportul QX si nevoia de a ajuta in perioada de criza fiscal-bugetara - cand tara era la risc de incapacitate de plata, cu impact negativ si asupra sistemului nostru de educatie-cercetare - m-au determinat sa ma angajez temporar, asa cum i-am spus de atunci premierului, pentru un al doilea mandat. Acum, asa cum arata evaluarile internationale - S&P-iulie, Fitch-august, Moody's-septembrie si Comisia Europeana in 25 noiembrie 2025 -, tara s-a stabilizat, iar pentru sistemul de educatie-cercetare marile reforme derivate din Raportul QX sunt (1) adoptate, (2) in curs de adoptare si/sau (3) problematizate public (fara a mai putea fi ignorate). Dupa ce scoala a inceput, nu mai eram la risc cu salariile/bursele pe anul 2025, iar in 25 noiembrie 2025 Comisia Europeana a dat unda verde tarii cu referire la deficitul bugetar si fondurile europene, i-am transmis premierului ca mi-am onorat promisiunea si ca trebuie sa pregatim tranzitia la un alt ministru, intentionand sa mai raman (1) pana cand adoptam si programele din reforma curriculumului liceal - ca sa nu las viitorului ministru un "cartof fierbinte" si, dupa o discutie cu premierul, (2) pana in luna decembrie, cand se va definitiva evaluarea tarii din partea Comisiei Europene. Asa cum am mai declarat, plecarea ministrului care conduce sistemul de educatie-cercetare, unul dintre cele mai mari sisteme bugetare ale tarii, ar fi putut pune la risc evaluarile internationale ale tarii, unde stabilitatea guvernamentala conteaza. Premierul a fost de acord sa reluam discutia in decembrie, dar, odata ce am vazut ca in 12 decembrie 2025 Comisia Europeana a reconfirmat ca Romania a intrat pe o traiectorie buna, iar fondurile europene nu vor fi blocate, decizia mea de a ma retrage a ramas de data aceasta finala. Oricum, ca urmare a respectului pentru dezbaterile publice si pentru cei implicati, am amanat decizia fata de programa la limba si literatura romana, astfel ca noului ministru ii va ramane de adoptat programa, dar am creat contextul inchiderii polarizarii dezbaterii prin solicitarea catre comisia de specialitate de a lua in seama urmatoarele (eu as aproba-o, daca as vedea incluse aceste solicitari): Includerea sugestiilor relevante, chiar daca vin din scoli de gandire diferite; Flexibilizarea structurii programei, prin focalizarea pe competente si o lista de referinta de autori reprezentativi, care apoi pot sa fie personalizate sub forma metodei/logicii de predare si a referintelor literare suplimentare de catre profesor, in functie de clasa pe care o are - intoarcem asadar decizia la profesori si elevi, in cadrul unor repere fundamentale (asa cum am facut si cu planurile cadru alternative). Nu in ultimul rand, am sentimentul ca, daca voi mai ramane, voi trece o linie dincolo de care reconectarea cu profesia mea (eu ma consider in primul rand un psiholog!) ar avea de suferit, iar cinstit este ca bugetul pe anul 2026 sa fie facut de ministrul care il va administra - asa cum am convenit cu premierul de cand am acceptat al doilea mandat. Am ajuns sa inteleg mai bine si sa apreciez rolul factorului politic, dar alegerea mea este acum cea profesionala! Aceasta este vocatia mea in care pot oferi, pe termen lung, valoare adaugata tarii mele. Raman asadar angajat pentru o Romanie moderna prin educatie si stiinta, iar daca vor mai fi situatii de criza pentru tara, factorul politic stie unde sunt si nu voi ezita sa ajut, daca voi avea aceste competente. Pe parcursul mandatului, mi s-a cerut de mai multe ori demisia, mai ales din partea unor partide de opozitie si a unor organizatii de tip sindical, atat ca urmare a optiunilor euroatlantice (chiar in primele zile de la numire), cat si ca urmare a faptului ca reformele initiate sunt unele paradigmatice, care schimba sistemul. Dar, asa cum am spus, retragerea mea din functia de ministru poate surveni (1) prin actiunea Parlamentului, (2) la solicitarea Premierului - mai ales prin raportare la cat de bine se implementeaza Programul de Guvernare - sau (3) prin decizie proprie - cand voi crede ca acest lucru nu pune la risc educatia-cercetarea si/sau tara. Cred ca riscul este redus in acest moment: (1) tara este pe o traiectorie stabila, (2) sistemul de educatie-cercetare a trecut de furtuna fiscal-bugetara, fara ca oamenii sa-si piarda posturile sau salariile, acum fiind pregatit pentru continuarea reformelor si pentru dezvoltare si, asa cum am mai spus, (3) marile reforme derivate din Raportul QX sunt (a) adoptate, (b) in curs de adoptare si/sau (c) problematizate public (fara a mai putea fi ignorate). Nu am avut sansa unui ministeriat pentru vremuri macar relativ normale. Dar este adevarat ca, daca ar fi fost vremuri normale, nu sunt sigur ca as fi acceptat pozitia de ministru. Am condus "corabia" educatiei si cercetarii prin furtuna politica (primul mandat) si fiscal-bugetara (al doilea mandat), fiind permanent expusi riscului de a ne scufunda politic sau financiar, am intarit-o in aceasta incercare (prin reformele initiale) si am aratat cum ar mai trebui consolidata si pe ce cai sa navigheze (prin Raportul QX). Acum, iesiti din furtuna, functionam deja cu unele paradigme mai moderne si suntem pregatiti pentru modernizare pe scara larga, inclusiv pentru resurse financiare care pot veni acum in sistem prin mecanisme sanatoase. Da, asa cum am mai afirmat in diverse contexte, anul 2025 este probabil cel mai dificil si periculos an pentru tara dupa Revolutia din 1989 (de aceea l-am numit "anul Hidrei"). Daca in prima jumatate a anului 2025, ne-am confruntat cu o criza politica majora (legata de alegerile prezidentiale - deci la nivelul celei mai inalte pozitii din stat), in conditii de austeritate economica, din a doua jumatate a anului 2025, am intrat direct intr-o criza fiscal-bugetara, cu risc de blocaj al tarii. Au mai fost ani dificili pentru tara - atat economic, cat si politic -, dar in 2025 crizele interne politice si economice vin puternic combinate, pe fondul unui razboi la granita tarii, al atacurilor hibride asupra tarii si al unor crize internationale legate de reasezarea arhitecturii ordinii mondiale. Am trecut intr-un singur an impreuna cu guvernul prin sapte motiuni de cenzura si una simpla (pe educatie), ceea ce sustine indubitabil caracterul special si periculos al acestui an. Intr-un astfel de mediu, rolul Ministerului Educatiei si Cercetarii este crucial pentru a avea o societate rezilienta bazata pe cunoastere! Intr-adevar, dupa cum am mai afirmat, eu cred ca Ministerul Educatiei si Cercetarii este cel mai important minister al unei tari, deoarece aici se genereaza cunoasterea prin cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) si se disemineaza apoi prin educatie, astfel incat poate sa fie utilizata de toti ceilalti, pentru a avea o societate bazata pe cunoastere, cu impact pozitiv asupra bunastarii si calitatii vietii noastre. In plus, este antidotul vremurilor noastre la atacul pseudocunoasterii asupra civilizatiei si democratiei. Asadar, integrarea celor doua domenii este fundamentala, pentru a ne dezvolta ca o societate bazata pe cunoastere, cu impact pozitiv asupra bunastarii personale: (1) fara cercetare, devenim o colonie stiintifica/tehnologica!; (2) fara educatie, devenim o civilizatie esuata sub obscurantism! Iar virusul potential mortal al societatii bazate pe cunoastere este analfabetismul functional, pe care ca ministru l-am identificat ca inamic principal si l-am confruntat direct (masuri pentru reducerea lui) si indirect (masuri pentru cresterea actului educational), inclusiv prin includerea lui ca risc de securitate nationala in Strategia Nationala de Aparare a Tarii! M-as fi bucurat sa las "Pactul pentru Deceniul Educatiei-Cercetarii (2026-2036)" asumat prin semnatura, dar precipitarea ultimelor saptamani nu a creat contextul adecvat. Reamintesc insa liderilor partidelor pro-occidentale ca, la intalnirea Coalitiei, l-au asumat cu totii in principiu, urmand sa fie operate doar unele ajustari de formulare, si mizez pe cuvantul angajat acolo, dincolo de semnatura formala! In fiecare an, incepand cu 2026, bugetul destinat educatiei si cercetarii va fi mai mare decat cel din anul precedent (in termeni nominali si ca procent din PIB), pentru a ne intersecta cat mai repede posibil cu valorile stabilite in legile existente. Cele doua domenii dedicate cunoasterii - cercetarea (stiinta) si educatia (cel putin invatamantul superior) - raman in cadrul aceleiasi autoritati nationale, pentru a contribui coordonat la dezvoltarea tarii ca o societate bazata pe cunoastere. Masurile majore in aceste domenii trebuie sa corespunda unor practici UE/OECD - cu precadere cele care tin de statutul elevului/studentului si cadrelor didactice/de cercetare, precum si cele legate de curriculum, evaluare si arhitectura sistemelor de educatie-cercetare -, tintind mereu spre cele mai bune practici UE/OECD. Devierile de la aceste practici vor fi prezentate si argumentate public. Va multumesc tuturor pentru suport si implicare! Le multumesc mai ales echipei din cabinet si colegilor din minister cu care am lucrat direct, care au dus greul alaturi de mine, si echipei de la UBB, care mi-a tinut locul un an, cand mintea mea era dedicata sistemului national de educatie-cercetare si tarii. Am dus impreuna greul si criticile, deci si reusitele sunt ale tuturor. Dar le multumesc si oamenilor din UBB, minister si din sistemul de educatie-cercetare cu care nu am interactionat direct, dar care si-au facut onest si adesea tacut datoria, astfel incat lucrurile sa functioneze. Fara acest suport, specific si general, care sa contracareze criticile inevitabile cand deranjezi paradigme fondatoare (dar vetuste) si care sa asigure functionarea de baza a lucrurilor, era mai greu, daca nu imposibil. Criticilor de buna credinta le spun ca un ministru responsabil nu face mereu ce doreste, ci face ceea ce trebuie sa faca pentru binele comun, iar daca mai greseste invata si corecteaza. Celorlalti critici, de care ma despart nu doar valori si viziuni, ci si atitudini, le spun ca un ministru responsabil face ceea ce trebuie sa faca prin raportare la lucrurile asumate - in acest caz, Programul de Guvernare! Dar in primul rand trebuie sa multumesc familiei mele, care mi-a acceptat lipsa, tocmai cand ar fi avut poate nevoie mai mare de mine, si care a suferit alaturi de mine din cauza criticilor drepte si nedrepte, dar inevitabile pentru un ministru. O vreme voi evita sa ma pronunt asupra educatiei-cercetarii, pentru a nu-i incurca pe cei care vor veni dupa mine si pentru a nu-i pune in situatii incomode si, uneori, poate nedrepte, in care m-am aflat adesea si eu. In lunile urmatoare voi transpune in texte unele ganduri despre cum am simtit eu, la nivel personal, ca au fost cele doua mandate, multe alte lucruri urmand a fi discutate in viitor. Deocamdata, va expun mai jos, in sinteza, lucrurile care mi s-au parut mai relevante. Inchei mesajul cu cateva versuri din poezia IF a lui Rudyard Kipling (in traducere anonima), care m-au ajutat sa am atitudinea psihologica pentru reforme si masuri complicate in criza politica si fiscal-bugetara prin care trece tara si sistemul nostru de educatie-cercetare: De poti sa nu-ti pierzi capul, cand toti in jurul tau si l-au pierdut pe-al lor, gasindu-ti tie vina, [...] De poti s-auzi cuvantul rostit candva de tine Rastalmacit de oameni, ciuntit si prefacut, [...] De poti vorbi multimii fara sa minti Si daca te poti plimba cu regii, fara a te-ngamfa, De nici amici, nici dusmani nu pot vreun rau sa-ti faca, Pentru ca doar dreptatea e calauza ta, Si daca stii sa umpli minuta trecatoare, Sa nu pierzi nicio fila din al vietii tom, Al tau va fi Pamantul, cu bunurile-i toate, Si mai presus de toate - tu vei ramane OM! Quod in potestate fuit, factum est! (Ce a fost in puterea mea s-a facut) - filosofia lui Epictet" - este mesajul lui Daniel David.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.