![]() |
Facturi de peste 6,2 milioane de lei au fost decontate din fonduri ale Primăriei Bacău pentru 13 parcări de biciclete, urmând ca fondurile să fie rambursate din fonduri europene. Lucrările nu erau, însă, finalizate, iar DNA a trimis în judecată 24 de persoane, între care administratorul public.
17.12.2025, 11:13 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Procurorii din cadrul DNA Bacau au dispus trimiterea in judecata, in stare de libertate, a unui dosar cu 24 de inculpati, intre care functionari publici, societati comerciale si reprezentanti ai acestora, care ar fi savarsit infractiuni cu un prejudiciu de aproximativ 6.3 milioane lei. Intre cei acuzati este Ciprian Octavian Pistea, administrator public al municipiului Bacau, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, in forma continuata (4 acte materiale), tentativa in forma continuata la folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, avand ca rezultat obtinerea pe nedrept de fonduri europene (5 acte materiale din care 4 sub forma participatiei improprii - complicitate si unul sub forma autoratului), fals in inscrisuri sub semnatura privata. Si Ionel Fediuc, Cristinel Adrian Turcanu - consilieri superiori, Catalin Ghervan - urbanist, IUliana Antonina Niculescu - consilier superior si Gheorghita Costel Vatamanescu - inspector de specialitate, toti in cadrul Primariei mun. Bacau, sunt acuzati de abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit si tentativa in forma continuata sau simpla la folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, avand ca rezultat obtinerea pe nedrept de fonduri europene (complicitate sau autorat) si fals in inscrisuri sub semnatura privata (primii trei mentionati). In dosar sunt si SC Gavcons Tehnic SRL, SC Vamibcons SRL, SC BVA Logistik SRL, SC Trust GP SRL si SC Servicii PC SRL, administratorii de drept/de fapt ai respectivelor societati comerciale si alti angajati ai acestora, pentru savarsirea infractiunilor de complicitate la abuz in serviciu daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, tentativa la folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, avand ca rezultat obtinerea pe nedrept de fonduri europene si/sau fals in inscrisuri sub semnatura privata, savarsite in forma simpla si/sau continuata. Platile au fost avizate, desi echipamentele nu erau livrate Dosarul vizeaza modalitatea de decontare a patru contracte incheiate de Primaria municipiului Bacau pentru realizarea a 13 parcari publice de biciclete cu sistem de acces RFID, contracte derulate in cadrul Programul Operational Regional (POR) 2014-2020 finantat cu fonduri europene. "In conditiile derularii contractelor respective, in cursul lunii decembrie 2023, in exercitarea atributiilor de serviciu, desi ar fi stiut ca cele 13 parcari publice de biciclete nu erau complete si finalizate, inculpatul Pistea Ciprian-Octavian, in calitate de administrator public al municipiului Bacau, precum si ceilalti inculpati functionari din primarie, ar fi avizat la plata facturi fiscale, respectiv ar fi certificat realitatea si legalitatea documentelor justificative aferente, emise de societatile comerciale contractoare si, in unele situatii, ar fi intocmit documente justificative false pentru a fi indeplinite aparent conditiile prevazute de lege in vederea efectuarii platii in termenul limita de 31 decembrie 2023. Facturile emise de societatile comerciale inculpate si toate documentele justificative aferente acestora ar contine mentiuni necorespunzatoare realitatii, in sensul ca au fost livrate echipamentele conform specificatiilor tehnice la data platii, au fost receptionate sau puse in functiune, in fapt fiind aduse la fata locului doar anumite parti componente care nu puteau fi achitate. Raportat la prevederile contractelor de finantare, cheltuielile in cadrul celor patru proiecte ar fi fost eligibile pentru decontare europeana doar daca erau efectuate si platite pana la data de 31 decembrie 2023. Ulterior acestei date, sumele achitate deveneau neeligibile si trebuia suportate de la bugetul local al municipiului Bacau", transmite DNA din rechizitoriu. Primaria Bacau a decontat lucrarile si a cerut banii de la ADR Scopul emiterii facturilor fiscale si a celorlalte documente justificative ar fi fost decontarea sumelor din cheltuielile eligibile pentru finantare europeana, toate aceste demersuri fiind efectuate cu incalcarea legii. La finalul lunii decembrie 2023, desi echipamentele aferente celor 13 parcari de biciclete nu au fost livrate complete, nu au fost montate, nu au fost puse in functiune si nu au fost receptionate de functionarii din cadrul Primariei Bacau, cheltuielile aferente in valoare de 6.279.713 lei (TVA inclus) ar fi fost decontate integral din fondurile municipiului Bacau, urmand a se solicita rambursarea acestor cheltuieli din fonduri europene in cadrul Programul Operational Regional 2014-2020. "Mai mult decat atat, din cercetarile efectuate s-a constatat ca echipamentele livrate pe de o parte nu ar corespunde cerintelor tehnice ofertate (fiind modificata solutia tehnica fara respectarea prevederilor legale - in documentatia de atribuire neprevazandu-se functionarea acestor echipamente intr-un sistem integrat), iar pe de alta parte aceste echipamente nu erau si nu sunt functionale nici la mai bine de doi ani de la data platii. Aditional, din cercetarile efectuate in cauza a rezultat ca, in fapt, echipamentele ar prezenta deficiente tehnice ce ar putea periclita integritatea fizica a potentialilor utilizatori, precum si potentiale distrugeri ale bicicletelor depozitate in parcari. Cu toate acestea, inculpatii - functionari din cadrul Primariei municipiului Bacau ar fi depus la Agentia pentru Dezvoltare Regionala (A.D.R.) Nord - Est cereri de rambursare corespunzatoare celor patru proiecte in care ar fi fost facute mentiuni nereale cu privire la achizitia si plata echipamentelor respective, respectiv ar fi fost utilizate documente nereale/false, inexacte sau incomplete in vederea obtinerii pe nedrept de fonduri europene"; potrivit DNA. ADR Nord-Est a respins rambursarea, iar MIPE a dispus excluderea cheltuielilor ADR Nord-Est a respins rambursarea, iar Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) a dispus excluderea cheltuielilor de la finantare. Ulterior, respingerea cererilor de rambursare a fost contestata de beneficiar in fata instantelor de judecata, intr-una dintre cauzele judecate definitiv si irevocabil stabilindu-se faptul ca perioada de eligibilitate a cheltuielilor in POR 2014 - 2020 s-a incheiat la data de 31 decembrie 2023 si faptul ca, la data facturarii/platii, nu erau indeplinite conditiile pentru emiterea facturii si efectuarea platii, cheltuielile aferente parcarilor de biciclete fiind considerate in mod corect neeligibile. Primaria municipiul Bacau ar fi achitat din bugetul municipiului 6.279.713 lei (TVA inclus) suma reprezentand prejudiciu pentru care Consiliul local al municipiului Bacau s-a constituit parte civila. Pentru recuperarea prejudiciului, in cauza s-au dispus masuri asiguratorii asupra unor bunuri apartinand inculpatilor persoane fizice si juridice, masurile asiguratorii dispuse acoperind in integralitate valoarea prejudiciului pentru care Consiliul local al municipiului Bacau s-a constituit parte civila. Rechizitoriul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Bacau cu propunerea de a se mentine masurile asiguratorii dispuse in cauza.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.