![]() |
19.09.2025, 08:27 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Dupa ce a revolutionat lumea pierderii in greutate, acum ii vine randul companiei Novo Nordisk. Producatorul farmaceutic danez, detinator al Ozempic si Wegovy, isi strange cureaua cu 9.000 de concedieri, fortat de criza care il apasa si care i-a sters peste 60% din valoare. Aparitia unor alternative eficiente ii rapesc hegemonia, veniturile si perspectivele. Compania, care ajunsese cea mai valoroasa din Europa, se trezeste din vis, scrie La Vanguardia. Au trecut vremurile in care vedetele dezvaluiau o scadere rapida in greutate, atribuita mereu Ozempic-ului. Injectia indicata initial pentru diabetul de tip 2 s-a dovedit "magica" pentru slabit si a ajuns sa fie prescrisa in acest scop. Ozempic a intrat pe piata in 2017, dar abia aproape cinci ani mai tarziu si-a gasit un mare competitor. Novo Nordisk comercializeaza si Wegovy, mai orientat catre controlul greutatii la adulti. Ambele se bazeaza pe semaglutida, substanta activa dezvoltata. Anii de dominatie au fost un noroc pentru compania centenara, un gigant al insulinei. Actiunile urcau vertiginos, echipa crestea - 35.000 de oameni in plus din 2020 -, iar scenariul parea ideal... Erorile proprii si reusitele altora au erodat compania. Alternativele competitorilor, in unele cazuri mai eficiente, au crescut, iar dominatia a disparut, cedand afaceri si ramanand cu o structura supradimensionata. Pierderea terenului se reflecta in bursa. Actiunile au scazut cu 65% fata de maximele atinse in iunie anul trecut. Atunci, dupa ce si-a multiplicat valoarea de cinci ori in patru ani, devenise cea mai valoroasa companie europeana, ajungand la o capitalizare de aproape 600 de miliarde. A depasit chiar si PIB-ul Danemarcei, motiv pentru care criza actuala ingrijoreaza Executivul din cauza efectului de domino. Semaglutida va deveni generic in tari precum China si Canada de anul viitor Un mare vinovat se afla peste ocean. Nu sunt taxele vamale de 15% pentru medicamentele europene, pe care le evita prin productie locala. Este Eli Lilly, compania americana care ii "mananca" terenul cu solutii precum Mounjaro si Zepbound pentru diabet si obezitate, bazate pe tirzepatida. Mai ales in SUA ii fura clientii: Zepbound a depasit deja Wegovy la retete saptamanale. Mai multe analize arata ca Mounjaro si Zepbound ar fi mai eficiente pentru pierderea in greutate. A pierde in SUA inseamna a ceda cea mai mare piata. A fi primul nu garanteaza domnia eterna. Alte greseli care i se imputa: Eli Lilly a ales sa vanda produsul in fiole cu seringi, in loc de injectabile directe, scazand astfel costul. Si a permis mai repede vanzarea directa catre consumatori. Un alt mare necaz il reprezinta inlocuitorii. Fervorul pentru slabit a fost atat de mare incat in 2022 SUA au declarat penurie de semaglutida, cu un Novo Nordisk care nu facea fata, partial din cauza unei productii mai complicate decat cea a rivalilor. Odata declarata penuria, autoritatile permit competitorilor sa copieze si sa produca versiuni ale medicamentelor brevetate, ceea ce a dus la aparitia unor variante similare si mai ieftine. Anul acesta penuria a fost ridicata, dar competitorii au continuat sa vanda alternative, noteaza New York Times. Novo Nordisk isi acuza rivalii ca au copiat semaglutida si a lansat o serie de procese. Compania a pierdut mare parte din capitalizarea bursiera de la maximul din iunie anul trecut Alta problema este orizontul de timp. Semaglutida va deveni un medicament generic in 2032 pe marile piete, potrivit analistilor Bank of America, dar inca din 2026 in India, Canada sau China, unde competitorii locali pregatesc alternative pentru momentul in care va expira brevetul. Se deschide astfel usa pentru si mai multi competitori. Daca astazi un tratament poate costa 1.000 de dolari pe luna in SUA, semaglutida generica ar putea fi produsa cu 4 dolari in India, avertizeaza Andrew Hill, de la Universitatea din Liverpool, citat de AFP. Toate acestea erodeaza valoarea si veniturile. "Piata noastra evolueaza, in special pe segmentul obezitatii, devine mai competitiva si mai orientata catre consumator", recunostea Mike Doustdar, presedinte si director executiv. El a scos foarfeca dupa abia o luna in functie, in care si-a inlocuit predecesorul, Lars Fruergaard Jorgensen. Pe langa reducerea de personal, compania taie si din prognoza de profit operational, care a trecut de la o crestere estimata de 16%-24% in mai, la 10%-16% in august si la 4%-10% in prezent. Produsele cresc mai putin decat se astepta, iar piata sanctioneaza si faptul ca Novo dezamageste in urmatoarea mare batalie - pastila pentru slabit -, unde se confrunta din nou cu Eli Lilly. Zilele acestea are totusi o usoara gura de oxigen pe bursa datorita unor rezultate promitatoare cu cagrilintida, o alta solutie pentru obezitate. Confruntarea cu realitatea se traduce in cei 9.000 de concediati anuntati saptamana aceasta, cu care compania vrea sa economiseasca peste 1 miliard de euro anual pana in 2026. 11% din angajati, dintr-un total de 78.400, vor pleca. Aproximativ 5.000 in Danemarca natala, unde incepe si o reflectie asupra modelului de munca. Pentru ca masurile contravin modelului danez, recunoscut pentru protectia angajatului si echilibrul viata personala - viata profesionala, unde primeaza de multe ori primul aspect. Cu zile de lucru mai scurte sau vacante mai lungi decat in alte tari. "Compania noastra trebuie sa evolueze, construind o cultura bazata pe performanta", declara Doustdar. "Avem nevoie sa fim mai rapizi si mai agili". Teleworking-ul generalizat a fost eliminat. Sunt masuri de "slabit", economisire si reorientare a cheltuielilor. Trebuie spus ca si Eli Lilly simte concurenta, actiunile sale scazand cu 20% intr-un an.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
19.09.2025, 08:27