26.11.2025, 14:26 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Proiectul de actualizare a OUG 202/2008, pus in transparenta decizionala miercuri a fost initiat la propunerea Consiliul Interinstitutional pentru Sanctiuni Internationale (CISI) si rezultat din grupul de lucru al ministerelor co-initiatoare, respectiv Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Energiei si Ministerul Finantelor. Potrivit MAE, scopul modificarii legislative propuse este sa asigure Guvernului Romaniei posibilitatea utilizarii instrumentelor de supraveghere speciala disponibile in cazul sanctiunilor UE, ONU si in cazul sanctiunilor partenerilor nostri strategici. "Propunerea vizeaza dublul obiectiv de a asigura instrumentele necesare pentru a creste eficienta si impactul acestora de a opri din sursele de finantare ale Rusiei in razboiul de la granita noastra, precum si posibilitatea de a diminua impactul pe termen scurt asupra economiei noastre. Optiunile pentru activarea supravegherii speciale sunt la cererea companiei sau din oficiu, in baza deciziei Guvernului Romaniei, cu avizul CSAT", au transmis reprezentantii MAE. Cand va fi activat Acest proiect a fost anuntat vinerea trecuta de premierul Ilie Bolojan, detaliind conditiile in care ar putea fi activat. "Exista un act normativ pe care luni il vom publica in transparenta, care este intr-o faza avansata, prin care Romania isi stabileste un mecanism de sanctiuni care completeaza actualul cadru si ne permite sa punem sanctiuni doar pentru deciziile adoptate de tarile UE, astfel incat saptamana viitoare acesta sa fie adoptat. Functie de evolutia situatiei vom decide in luna decembrie daca acest mecanism va fi activat sau nu. Activarea trebuie sa tina cont de realitatile din piata", a spus premierul, vineri. Si ministrul Energiei a anuntat, marti, ca proiectul este in lucru si va fi publicat de MAE. Bogdan Ivan a reiterat ca Romania nu a solicitat prelungire a termenelor de aplicare a sanctiunilor aplicate de partenerul ei strategic. "Intre timp, in baza legislatiei actuale, este evident ca Romania nu a cerut o prelungire a acestor termene, pentru ca e o decizie foarte clara si politica daca aplicam sanctiunile SUA si suntem de acord cu ele sau nu. Romania, spre deosebire de alte state vecine, nu este dependenta de productia de hidrocarburi si de importuri lor din partea Federatiei Ruse si a Lukoilului. Prin urmare, nu am cerut aceasta prelungire. Si pozitia noastra este foarte clara si foarte ferma: In momentul de fata asteptam sa existe aplicarea sanctiunilor, urmand ca, imediat dupa, aceasta companie sa gaseasca un cumparator si sa incheie tranzactia pentru a nu perturba activitate economica", a declarat Bogdan Ivan. Ce prevede proiectul Documentul integral: "Proiect de ORDONANTA DE URGENTA pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale Avand in vedere situatia generata de razboiul de agresiune al Federatiei Ruse impotriva Ucrainei, care a condus la adoptarea, atat de Uniunea Europeana, cat si de partenerii strategici ai Romaniei a celor mai complexe sanctiuni internationale la adresa Federatiei Ruse, luand in considerare pozitia Romaniei de sustinere a adoptarii acestor masuri in vederea reducerii capacitatii Federatiei Ruse de a purta acest razboi, avand in vedere ca, in acest context, alte state au adoptat sanctiuni unilaterale cu efecte extrateritoriale semnificative, care pot genera un impact economic semnificativ asupra pietei economice din Romania, inclusiv asupra operatorilor si asupra pietei de munca, intrucat adoptarea de mecanisme care pot fi instituite la nivelul persoanelor juridice din Romania ca urmare a implementarii sanctiunilor internationale obligatorii pentru Romania sau ca urmare a efectelor produse de sanctiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru Romania, este de natura sa asigure atat atingerea scopului acestor sanctiuni, cat si limitarea impactului asupra pietei economice, avand in vedere ca aceste elemente vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, efectele extrateritoriale ale unor sanctiuni impuse de alte stat fiind deja prezente, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art. 115, alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta. Articol unic Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea in aplicare a sanctiunilor internationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 217/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: La articolul 1, dupa alineatul (2), se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins: "(3) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza si mecanismele care pot fi instituite la nivelul persoanelor juridice din Romania ca urmare a implementarii sanctiunilor internationale prevazute la alin. (1) sau ca urmare a efectelor produse pe teritoriul Romaniei de sanctiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru Romania." Dupa articolul 84, se introduc doua noi articole, art. 85 si art. 86, cu urmatorul cuprins: "Articolul 85 Supravegherea extinsa (1) In cazul sanctiunilor unilaterale adoptate de catre alte state, care nu sunt obligatorii pentru Romania, dar care produc efecte pe teritoriul Romaniei, Guvernul Romaniei poate adopta, din oficiu, o hotarare de Guvern, prin care: a) constata impactul economic semnificativ al efectelor produse asupra economiei pe teritoriul Romaniei de aceste sanctiuni, in conditiile prevazute la alin. (2); b) hotaraste instituirea supravegherii extinse si desemneaza un reprezentant care sa exercite calitatea de supraveghetor, stabilind drepturile, obligatiile si atributiile acestuia, in conformitate cu prezenta ordonanta; c) stabileste persoana juridica fata de care se instituie supravegherea extinsa; d) stabileste orice elemente necesare pentru derularea eficienta a supravegherii extinse, inclusiv identificarea persoanelor si/sau entitatilor desemnate care fac obiectul sanctiunilor unilaterale adoptate de catre alte state si in raport cu care persoana juridica fata de care se instituie supravegherea extinsa nu poate derula operatiuni de natura comerciala/contractuala. (2) Prin impact economic semnificativ al efectelor produse asupra economiei pe teritoriul Romaniei de sanctiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru Romania, in sensul prezentului articol, se intelege: a) distorsionarea unui sector al economiei; b) afectarea activitatii unui operator important pe piata romana in asa masura incat suplinirea activitatii acestuia ar presupune cresterea semnificativa a preturilor pietei; c) periclitarea securitatii energetice a Romaniei. (3) Instituirea supravegherii extinse poate avea loc si la cererea persoanei juridice afectate de sanctiuni unilaterale adoptate de catre alte state, care nu sunt obligatorii pentru Romania. Cererea persoanei juridice se adreseaza Guvernului si este insotita de urmatoarele documente: a) declaratia persoanei juridice din care sa reiasa in mod expres asumarea obligatiilor prevazute la art. 86 alin. (3); b) acordul expres al persoanei juridice pentru instituirea sistemului de supraveghere extinsa. (4) Raspunsul la cererea formulata potrivit alin. (3) poate fi de admitere sau de respingere. In cazul in care sunt intrunite conditiile prevazute la alin. (2), Guvernul admite cererea si emite o hotarare de guvern in conditiile alin. (1). In caz contrar, Guvernul respinge cererea si comunica solicitantului raspunsul in termen de 30 de zile lucratoare de la primirea acesteia. (5) Masura supravegherii extinse se revoca prin hotarare de Guvern daca: a) situatia care a determinat impunerea acesteia a incetat; b) Guvernul apreciaza ca masura nu se mai justifica; c) persoana juridica a incalcat regimul supravegherii extinse, in masura in care revocarea nu afecteaza interesele economice care au justificat instituirea masurii. Articolul 86 Sistemul de supraveghere extinsa (1) Supraveghetorul desemnat potrivit art. 85 alin. (1) are urmatoarele drepturi principale: a) sa participe la sedintele adunarii generale a actionarilor, asociatilor, consiliului de administratie si alte asemenea sedinte privind managementul persoanei juridice, in calitate de observator; b) sa aiba acces in toate locatiile in care isi desfasoara activitatea persoana juridica; c) sa aiba acces la toate documentele primite de persoana juridica sau care emana de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice si alte documente care privesc activitatea economica, in special documentele privind orice tranzactie sau plata externa a persoanei juridice; d) sa fie remunerat pentru activitatea desfasurata, din fondurile persoanelor juridice, cu o indemnizatie la nivelul maxim stabilit pentru membrii consiliului de administratie, in cazul societatilor prevazute la art. 2 lit. c) si d) din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau la nivelul maxim al salariului persoanelor cu functie de conducere, in cazul societatilor prevazute la art. 2 lit. a), b) si e) din aceeasi lege, dar nu mai putin de 10.000 lei brut. (2) Supraveghetorul desemnat potrivit art. 85 alin. (1) are urmatoarele obligatii principale: a) sa avizeze toate tranzactiile si platile externe ale persoanei juridice supravegheate; b) sa monitorizeze activitatea persoanei juridice in vederea identificarii oricaror indicii rezonabile cu privire la derularea oricaror operatiuni cu persoane si/sau entitati desemnate, care fac obiectul sanctiunilor unilaterale adoptate de catre alte state, care nu sunt obligatorii pentru Romania; c) sa solicite persoanei juridice punctul de vedere in termen de 24 de ore de la constatarile facute potrivit lit. b); d) sa informeze de indata Guvernul in legatura cu constatarile facute, precum si cu punctul de vedere prezentat de persoana juridica; e) sa intocmeasca lunar o informare catre Guvern privind activitatea persoanei juridice, in baza activitatii de monitorizare; f) sa pastreze secretul comercial, secretul fiscal si sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal in indeplinirea obligatiilor sale; g) sa depuna diligentele necesare pentru asigurarea respectarii de catre persoana juridica supravegheata a sanctiunilor internationale obligatorii pentru Romania. (3) Persoana juridica supravegheata are urmatoarele obligatii: a) sa informeze si sa comunice, in timp util, supraveghetorului data, ora si locul la care vor avea loc sedintele adunarii generale a actionarilor, asociatilor, consiliului de administratie si alte asemenea sedinte privind managementul acesteia, precum si documentele ce urmeaza a fi supuse dezbaterii; b) sa permita accesul supraveghetorului in toate locatiile in care isi desfasoara activitatea, la solicitarea acestuia; c) sa permita accesul supraveghetorului la toate documentele primite de persoana juridica sau care emana de la aceasta, respectiv documente financiar-contabile, juridice si alte documente care privesc activitatea economica, in special documentele privind orice tranzactie sau plata externa a persoanei juridice; d) sa solicite avizul supraveghetorului pentru orice tranzactie sau plata externa; e) sa transmita un punct de vedere la solicitarea supraveghetorului formulata potrivit alin. (2) lit. c) in termen de 24 de ore de la solicitare."
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.