×

Accesează
contul existent

Companii

In ce stadiu este vanzarea magazinelor Carrefour din Romania? "Stadiul este foarte avansat, planul...

In ce stadiu este vanzarea magazinelor Carrefour din Romania? "Stadiul este foarte avansat, planul este sa inchida negocierile pana de Sarbatori, dar daca nu reusesc, atunci va fi la inceput de 2026, foarte la inceput"

17.12.2025, 17:44 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Grupul francez Carrefour se afla in negocieri avansate cu antreprenorii romani Dragos si Adrian Paval, fondatorii retailerului de bricolaj Dedeman, pentru vanzarea operatiunilor din Romania, spun sursele ZF. O sursa adauga ca "stadiul este foarte avansat, planul era sa inchida pana de Sarbatori." O alta a confirmat ca tinta partilor e sa ajunga la un acord pana la final de 2025,

dar daca nu reusesc, "atunci va fi la inceput de 2026, foarte la inceput".

In presa din Romania au aparut informatii cum ca acordul a fost deja parafat, insa din datele ZF nu s-a ajuns la semnare, desi momentul nu e indepartat. Reprezentantii fratilor Paval si ai Dedeman neaga si ei ca ar fi semnat deja acordul.

"Informatiile aparute in spatiul public nu sunt adevarate si se bazeaza pe speculatii, publicate fara a fi verificate in prealabil." Totusi, ZF a scris anterior ca exista negocieri, ba chiar inca din vara.

Grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari din lume, are in Romania circa 460 de magazine sub diferite formate, cu vazari de aproximativ 3 mld. euro anul trecut, potrivit datelor publice.

De aceste operatiuni s-au aratat interesate mai multe parti, dar Dedeman a ramas la masa. Tranzactia este estimata astazi la 750-900 mil. euro.

In retail, spre deosebire de alte sectoare precum productie, IT ori energie, multiplul in tranzactii se raporteaza la vanzari, nu la EBITDA. Iar multiplul este influentat de mai multi factori - vanzari, format de magazine, segment de comert, pozitie in piata, etc.

Spre exemplu, in cazul Carrefour, care opereaza mai multe formate pe mai multe firme, evaluarea se poate face separat sau la pachet.

Spre comparatie, in 2023, cand a fost vandut Profi catre Ahold Delhaize, valoarea tranzactiei (enterprise value - inclusiv datoriile) a fost de 1,3 mld. euro, la vanzari in anul anterior (2022) de circa 2,4 mld. euro.

Daca s-ar aplica acelasi multiplu, evaluarea Carrefour Romania ar fi de aproape 1,7 mld. euro.

Compania a intrat pe plan local in 2001, cand a deschis un prim hipermarket in cartierul bucurestean Militari. Apoi, s-a tot extins pe acest format mare, pentru ca abia in 2007 sa intre pe piata de supermarketuri printr-o achizitie. Treptat, businessul francezilor s-a tot dezvoltat atat ca formate, cat si ca numar de magazine, iar asta atat prin deschideri de la zero, cat si prin preluari (Artima, Cora si Billa sunt cele mai importante).

Totusi, in continuare cei mai multi bani vin din hipermarketuri, magazine mari, cu zeci de mii de articole la raft. Intr-o perioada de schimbari majore, acest tip de magazin este considerat a-si fi pierdut din elan, consumatorii orientandu-se catre discounteri si catre retailerii de proximitate. Carrefour acopera si cele doua canale, insa grupul nu are la fel de multe unitati precum concurenta.

Carrefour opereaza hipermarketuri, supermarketuri, proximitate, un mix de discount si cash&carry, plus online. Singurul alt jucator din piata cu un portofoliu atat de vast e Auchan.

De altfel, Auchan a fost la masa discutiilor in aceasta eventuala tranzactie cu Carrefour, desi nici aceasta retea nu raporteaza cresteri prea alerte de vanzari sau profit pe plan local.

In ceea ce priveste Dedeman, liderul incontestabil al pietei de bricolaj, ce ii are in spate pe fratii Dragos si Adrian Paval, o asemenea achizitie - a Carrefour Romania - ar reprezenta un pariu intr-un domeniu cu totul nou al comertului - cel alimentar.

Sursele din piata spun ca ei ar putea prelua operatiunile - inclusiv componenta de real-estate, Carrefour avand in proprietate unele hipermarketuri -, pentru ca apoi sa semneze un acord cu francezii si sa opereze sub acelasi brand - Carrefour. Gigantul din Hexagon a mai avut si mai are piete unde functioneaza in franciza.

Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri din lume, cu afaceri anuale de peste 85 mld. euro, are prezenta in 40 de tari, insa operatiuni directe doar in sapte - Franta, Spania, Belgia, Polania, Romania, Brazilia si Argentina.

De ce vinde? ZF a scris inca din vara ca grupul francez Carrefour, care de mai multa vreme isi cauta directia si, implicit, un model de business sustenabil pe o piata de retail in continua transformare, analizeaza exit-ul din Europa Centrala si de Est, inclusiv din Romania. Intre timp au aparut informatii privind vanzarea din Italia si discutiile pentru Polonia.

"Creste numarul de tari unde Carrefour vrea sa isi vanda operatiunile. Anul acesta, grupul a demarat un proiect major de revizuire a propriului portofoliu. In Italia, retailerul a vandut cele 1.200 de magazine catre New-Princes Group. In carti e si exit-ul din Polonia si cel din Argentina. Carrefour a angajat JP Morgan pentru a vinde businessul din Polonia, in timp ce Deutsche Bank a primit mandat pentru Argentina. Dar, planul de restructurare nu se opreste aici. Romania este si ea printre tarile vizate pentru vanzare, iar divizia de investment banking a BNP Paribas a fost angajata pentru acest proiect, asteptat de piata de mai multe luni", scria recent publicatia l'Informe.

Oficialii retailerului ai raspuns la aceste informatii atunci.

"La jumatatea procesului de implementare a planului strategic Carrefour 2026, si ca raspuns la schimbarile din piata, Grupul a desfasurat o analiza a portofoliului de activitati, a tuturor verticalelor de business si modelelor organizationale".

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare