22.10.2025, 18:07 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ Platforma de fashion online Zalando are aproape 53,3 milioane de clienti activi in Europa si o valoare a marfurilor tranzactionate de peste 15 miliarde de euro. ¬ Un studiu local arata ca romanii se inspira preponderent online (motoare de cautare, influenceri, platforme multi-brand), dar cumpara in mod egal din online si offline (44% trimestrial). ¬ Programul Zalando Plus, lansat in august, devine un instrument cheie pentru fidelizare. ¬ Zalando investeste in AI si colaborari cu creatori de continut pentru a transforma experienta de shopping, inregistrand o crestere de 10% a engagement-ului prin continutul mai cuprinzator.
Gigantul german Zalando, care opereaza cea mai mare platforma online de moda din Europa, si-a propus sa accelereze achizitia de noi clienti pe piata din Romania, considerand ca exista inca un potential semnificativ de crestere. Compania va continua sa investeasca in canalele unde este deja prezenta si va intensifica promovarea programului sau de loialitate, Zalando Plus, lansat local la finalul lunii august, pentru a consolida relatia cu clientii existenti.
"Ne vom concentra mai mult si pe achizitia de noi clienti. Inca avem mult spatiu de crestere in Romania, vom face investitii suplimentare in canalele unde suntem deja prezenti. Si, de asemenea, vom dubla eforturile de promovare a programului nostru Plus, pentru a ne asigura ca utilizatorii care doresc sa ramana intr-o relatie mai apropiata cu noi pot beneficia si mai mult de pe urma Zalando", a declarat Daniel Roginski, director general in cadrul Zalando pentru regiunea CEE, in cadrul unei conferinte de presa ce a avut loc la Bucuresti.
La nivel european, Zalando este cea mai mare destinatie online multi-brand de moda si lifestyle, avand aproape 53,3 milioane de clienti activi (cei care au plasat cel putin o comanda in ultimele 12 luni). Valoarea totala a marfurilor tranzactionate (GMV) depaseste 15 miliarde de euro, iar platforma colaboreaza cu peste 6.000 de branduri.
Romania, o piata "unica", axata pe cumparaturile pentru familie
Desi compania nu publica date financiare detaliate la nivel de tara, Daniel Roginski a subliniat specificul pietei locale in cadrul conferintei de presa.
"Ce pot spune este ca piata din Romania este destul de specifica pentru noi cand vine vorba de cumparaturile pentru familie. Situatia in care portofoliul pentru copii este unul dintre cele mai importante este destul de unica, ceea ce, desigur, conduce la cresterea valorii medii a cosului, deoarece clientii cumpara pentru familie, nu doar pentru ei insisi. Deci, acest lucru este destul de unic. De asemenea, toate celelalte categorii care sunt foarte populare, cum ar fi streetwear, cum sporturile premium, conduc si ele la o valoare medie a cosului si o valoare medie a articolului putin mai ridicate, in special avand in vedere faptul ca ne concentram pe un portofoliu de buna calitate", a explicat Roginski, adaugand ca "toate categoriile de produse cresc foarte bine" si ca, per total, cresterea este satisfacatoare si in linie cu tintele companiei.
De la retailer la ecosistem: focus pe calitate, lifestyle si inspiratie
Strategia B2C a Zalando se bazeaza pe trei piloni principali: diferentierea prin calitate (selectie riguroasa a brandurilor si a modului de prezentare), extinderea in zona de lifestyle (adaugand categorii precum sport, beauty, produse pentru copii pentru a acoperi mai multe nevoi) si, tot mai important, inspiratia .
"Am dori sa jucam un rol activ cand vine vorba de a inspira clientii nostri despre ce sa cumpere, ce branduri ar putea descoperi si care ar putea fi urmatorul cel mai bun produs pe care l-ar putea cauta", a subliniat Roginski. Compania investeste in transformarea experientei de shopping, in special pentru generatiile tinere (Gen Z) care asteapta mai mult decat o simpla tranzactie.
Pentru a oferi inspiratie, Zalando combina continutul creat de aproximativ 300 de colaboratori ("creatori de stil") cu tehnologia AI. Inteligenta Artificiala este folosita pentru a genera un continut mai cuprinzator: plasarea produselor in diverse contexte vizuale, crearea de videoclipuri care arata produsele in miscare si personalizarea locala, de exemplu, prin afisarea produselor pe fundalul orasului din care provine clientul. Aceasta abordare da rezultate: "Daca combini toate aceste lucruri - continut combinat cu videoclipuri si imagini - vedem o crestere de 10% in engagement. Este un procent foarte bun si demonstreaza cu adevarat ca strategia de a investi in directia asta a fost corecta", a punctat Roginski.
Studiu local: Romanii cauta inspiratie online, dar cumpara si offline
Pentru a intelege mai bine comportamentul consumatorilor locali, Zalando a realizat un studiu pe un esantion de 1.000 de romani. Rezultatele confirma importanta canalelor digitale, dar si mentalitatea omnichannel a romanilor.
"Concluzia principala este ca romanii cauta cu adevarat inspiratie online, pe canalele digitale. Acesta este unul dintre canalele cele mai utilizate saptamanal sau zilnic. In al doilea rand, romanii au, de asemenea, o mentalitate omnichannel. Deci, ei cumpara atat online, cat si din magazine fizice", a explicat Gilbert Kreijger, manager comunicare si purtator de cuvant pentru Benelux si pietele din Europa Centrala si de Est (Croatia, Ungaria, Romania si Slovenia).
Conform studiului, atunci cand nu au un produs anume in minte, romanii folosesc cel mai frecvent (zilnic/saptamanal) motoarele de cautare (52%), urmaresc continutul influencerilor (45%) si acceseaza platforme online multi-brand (44%) pentru inspiratie vestimentara. Magazinele fizice sunt vizitate saptamanal in acest scop de 38% dintre respondenti. Interesant este ca peste un sfert (27%) folosesc saptamanal si platforme AI pentru idei vestimentare.
"Am analizat si generatiile, daca exista diferente. Si nu este o surpriza ca Gen Z si Millennials au o preferinta foarte puternica pentru continutul influencerilor. Pe de alta parte, daca ne uitam la generatiile mai in varsta, Gen X si Baby Boomers, magazinele fizice si mall-urile sunt mai importante", a detaliat Kreijger. Preferinta pentru influenceri este de 48% la Gen Z, comparativ cu doar 16% la Baby Boomers, in timp ce 54% dintre Baby Boomers prefera magazinele fizice pentru inspiratie.
Cand vine vorba de achizitii efective, balanta intre online si offline este echilibrata: 44% dintre romani cumpara cel putin o data pe trimestru de pe platforme online multi-brand si acelasi procent (44%) cumpara din magazine fizice si mall-uri. "Arata cu adevarat ca romanii au o mentalitate omnichannel", a concluzionat Kreijger.
Studiul a relevat si factorii care transforma interesul intr-o achizitie finala: pretul si ofertele speciale (58%), livrarea si returul rapid si usor (28%), informatiile clare despre marimi si croiala (23%) si recenziile de incredere (20%). De asemenea, programele de loialitate sunt foarte apreciate: 73% dintre romani ar reveni mai des la un magazin cu un program atractiv, cele mai dorite beneficii fiind acumularea de puncte pentru reduceri (53%), facilitatile de livrare/retur (48%) si voucherele de ziua de nastere (48%).
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
22.10.2025, 18:22