![]() |
16.09.2025, 11:58 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Soferii din Bucuresti pierd echivalentul a peste 12 zile de lucru anual din cauza aglomeratiei din trafic, potrivit Indexului de Trafic 2025, analiza realizata de Institutul pentru Orase Vizionare , cea mai buna situatie fiind in orase mici, precum Resita, Giurgiu si Cararasi, unde un locuitor pierde anual doar 3-3,5 zile de lucru pe an.
Datele au fost colectate in perioada martie-iunie 2025, de luni pana vineri, intre orele 07:00 si 20:00 - atunci cand oamenii se deplaseaza cel mai mult prin oras si acopera cele 41 de municipii resedinta si Bucuresti.
De asemenea, raportul arata ca tiparul clasic al "orelor de varf" s-a schimbat. Orasele nu mai sunt blocate doar cand oamenii intra si ies de la munca, ci si in mijlocul zilei, cand activitatile zilnice fragmentate produc congestii prelungite.
"Datele analizate de noi arata ca ora de pranz este noul varf de trafic. In multe orase, vitezele minime nu se mai inregistreaza la 08:00 sau 17:00, ci intre orele 11:00 si 14:00. Explicatia vine din munca flexibila, programe decalate si o dispersie mai mare a fluxurilor de deplasare pe durata zilei. Daca pranzul este momentul critic, iar drumurile scurte, combinate, spre scoli, piete, spitale sau birouri locale, curieratul si livrarile de mancare, precum si transportul alternativ de tip Uber/Bolt, sunt cele care genereaza incetiniri, atunci masurile de mobilitate (benzi pentru transportul public, ferestre pentru livrari, managementul parcarilor, semaforizare adaptiva) trebuie calibrate si pentru intervalul 11:00-14:00, nu doar pentru orele traditionale de rush hour , si pentru mobilitatea zilnica de proximitate, nu doar fluxurile de intrare-iesire din oras.", a declarat Florian Filat, Director Executiv Institutul pentru Orase Vizionare si manager de proiect CITY INDEX.
Analiza din 2025 indica si cateva salturi spectaculoase fata de rezultatele Indexului de anul trecut. Oradea urca 17 locuri fata de 2024, in timp ce Alba Iulia si Bistrita castiga cate opt pozitii. Resita, care isi consolideaza locul intai, castiga si ea sase locuri fata de anul trecut.
In contrast, orasele mari raman sub o presiune constanta. Bucurestiul este in continuare exceptia majora a retelei urbane romanesti, cu un ETTR (Excess Travel Time Ratio) de circa 45% si cu pierderi datorate aglomeratiei, echivalente a peste 12,7 zile de lucru anual.
Timisoara si Iasi trec si ele pragul de 9 zile pierdute pe an.
In schimb, Braila si Galati, desi depasesc 150.000 de locuitori, reusesc sa intre in zona verde a clasamentului, cu doar 3,6-4,3 zile pierdute pe an, din cauza aglomeratiei in trafic.
La polul opus al dinamicii, cateva orase, unele dintre ele de dimensiuni mici, marcheaza caderi abrupte fata de 2024. Alexandria si Cluj-Napoca cate sapte pozitii, in timp ce Brasov, Tulcea pierd si ele cinci. Explicatiile tin de presiuni noi pe retelele rutiere, santiere prelungite sau un management mai putin eficient al traficului.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
16.09.2025, 13:13