×

Accesează
contul existent

Opinii

Irina Oprea Salaru si Cristina Boroseanu, Filip&Company: Black Friday sub lupa ANPC - reguli care...

Irina Oprea Salaru si Cristina Boroseanu, Filip&Company: Black Friday sub lupa ANPC - reguli care fac diferenta intre o campanie de succes si un dosar de sanctiuni

21.10.2025, 09:25 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Campaniile de Black Friday atrag anual o atentie uriasa din partea consumatorilor, dar si a autoritatilor.

In fiecare luna noiembrie, controalele tematice ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) devin la fel de previzibile ca reducerile-si la fel de intense. Verificarile tematice ale ANPC au scos in evidenta tipare recurente de neconformitate, in special in ceea ce priveste pretul de referinta afisat, modul de comunicare a reducerilor si transparenta informatiilor esentiale pentru decizia de cumparare.

Practic, exact detaliile care par "mici" la nivel de prezentare vizuala sau formulare a mesajului comercial sunt cele care cantaresc cel mai mult juridic: cum definesti pretul anterior, ce inseamna "pana la -70%", care este mecanismul promotiei, cate unitati exista efectiv in stoc la pretul redus si cum semnalizezi eventualele limitari. Avand in vedere motivele cel mai des retinute de ANPC in procesele-verbale de constatare si cadrul legal aplicabil promovarii corecte in retail, prezentam in continuare pilonii pentru o campanie solida din punct de vedere juridic si credibila in fata consumatorilor.

Pretul: detaliul care decide intre o campanie conforma si o sanctiune

In fiecare an, exact acolo unde campaniile de Black Friday promit cel mai mult - la pret - apar si cele mai multe sanctiuni. Conform practicii ANPC, diferenta dintre o campanie de succes si una cu amenzi de zeci de mii de lei sta in modul in care este calculata si comunicata reducerea.

Orice reducere trebuie calculata fata de pretul de referinta - adica cel mai scazut pret practicat pentru produsul respectiv in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile calendaristice anterioare aplicarii reducerii. Orice abatere - fie si neintentionata - de la aceasta regula transforma o oferta atractiva intr-o forma de publicitate considerata inselatoare.

Reducerea trebuie comunicata simplu si transparent: pretul vechi barat mentionat alaturi de pretul nou afisat clar ori utilizarea mentiunilor explicite "pret vechi"/ "pret nou" alaturi de sumele corespunzatoare sau afisarea procentului reducerii si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat. Mesajul vizual trebuie sa nu lase loc de interpretari, astfel incat consumatorul sa poata evalua imediat si exact avantajul economic real.

In cazul pachetelor sau seturilor promotionale, lipsa mentionarii pretului individual al produselor poate fi interpretata drept o practica inselatoare. ANPC a sanctionat frecvent astfel de situatii, considerand ca, fara un punct de comparatie clar, consumatorul nu poate evalua beneficiul real al ofertei.

Diferentele dintre pretul afisat pe pagina de produs si cel din cosul de cumparaturi sau la casa de marcat, afisarea tardiva a costurilor de livrare ori omiterea unor taxe suplimentare sunt considerate, in mod constant, practici comerciale inselatoare de catre ANPC, in care consumatorul este indus in eroare cu privire la pretul final - un criteriu central in decizia sa economica.

Reduceri si mecanisme promotionale: cum transformi o oferta atractiva intr-o campanie conforma

Campaniile promotionale pot fi derulate oricand, insa doar in limitele cadrului legal. O oferta reusita incepe cu respectarea unor principii de baza, pe care ANPC le verifica constant:

reducerile trebuie aplicate fara a vinde in pierdere; campania trebuie sa vizeze produse disponibile efectiv sau care pot fi reaprovizionate, ori servicii oferite in mod curent; comerciantul care promoveaza o categorie de produse intr-o anumita perioada are obligatia fie sa-si reinnoiasca stocurile pentru a acoperi cererea pe intreaga perioada anuntata a campaniei, fie sa informeze clar consumatorii ca oferta este valabila numai "in limita stocului disponibil". In practica, aceasta mentiune este utila atunci cand disponibilitatea variaza, insa nu exonereaza comerciantul de obligatia de a planifica stocurile rezonabil, in functie de impactul estimat al campaniei.

Formulari precum " pana la X% reducere " pot atrage rapid atentia consumatorilor, dar si pe cea a autoritatilor. Ele trebuie sa corespunda realitatii ofertei: trebuie sa existe produse care ating efectiv procentul maxim, iar regulile de aplicare - pe categorii, intervale de timp sau conditii specifice - trebuie explicate clar, in proximitatea mesajului principal. Lipsa acestei claritati este frecvent sanctionata ca practica comerciala inselatoare.

De asemenea, expresii de tipul "ultimele bucati" sau "X persoane vizualizeaza acum" pot crea o presiune artificiala asupra consumatorului si sunt permise numai daca se bazeaza pe date reale si verificabile. ANPC trateaza cu rigurozitate astfel de formulari, considerandu-le practici comerciale agresive atunci cand induc o urgenta nejustificata in procesul de cumparare.

Cu alte cuvinte, o campanie promotionala corect structurata nu este doar o actiune de marketing eficient, ci si de conformitate juridica atent calibrata.

Furnizarea informatiilor esentiale si consecventa actiunilor

In perioada Black Friday, transparenta devine nu doar o cerinta legala, ci si o conditie de credibilitate comerciala. Comerciantii trebuie sa asigure o informare completa si corecta privind caracteristicile esentiale ale produsului, disponibilitatea reala, termenele de livrare realiste, costurile totale si conditiile de aplicare a reducerii.

Orice diferenta intre promisiunea afisata si realitatea din teren - fie o intarziere repetata, o anulare unilaterala dupa confirmarea comenzii sau un termen de livrare nerealist, este tratata de ANPC ca o practica inselatoare si poate sa genereze sanctiuni, inclusiv masuri corective, de remediere.

Consecventa intre canalele de vanzare si materialele de comunicare a campaniei este obligatorie. Daca apar modificari - pret, durata, stocuri sau criterii de eligibilitate - trebuie reflectate imediat in toate suporturile de promovare. Mesajele vechi care raman online dupa expirarea campaniei, pot fi o sursa de sanctiuni. In plus, o documentare interna riguroasa a preturilor anterioare, a mecanismului de calcul al reducerilor si a justificarilor pentru afirmatiile comerciale reprezinta cea mai eficienta dovada de conformitate in fata autoritatilor.

Practici frecvent sanctionate de ANPC si cum pot fi prevenite

Din practica ultimilor ani, sanctiunile ANPC s-au concentrat in jurul acelorasi tipare:

preturi de referinta incorecte, lipsa sau insuficienta stocurilor fara avertizare clara, neconcordante intre pretul afisat si cel final din cos, continuarea comunicarii unor campanii expirate, utilizarea de mesaje artificiale de urgenta sau raritate a produselor in stoc.

Toate aceste situatii pot fi evitate printr-o disciplina operationala clara: verificarea preturilor din ultimele 30 de zile, validarea logicii de calcul a reducerilor, implementarea bannerelor explicative in proximitatea mesajelor de reducere, testarea tehnica a fluxurilor de pret intre paginile de produs si checkout.

O planificare operationala riguroasa nu doar ca asigura conformitatea legala, ci si performanta comerciala. O campanie care genereaza cerere trebuie sa fie sustinuta de stocuri adecvate sau, acolo unde acest lucru nu este posibil, de o comunicare proactiva si transparenta privind limitarile. Pe termen lung, respectarea cerintelor legale nu inseamna doar evitarea sanctiunilor, ci si construirea unui avantaj competitiv real: increderea consumatorilor, reputatia brandului si conversiile crescute care merg intotdeauna mana in mana cu onestitatea si claritatea comunicarii.

Concluzie: conformitatea, noul avantaj competitiv

Black Friday nu este doar o provocare logistica sau de marketing, ci un test de conformitate si credibilitate. Campaniile care respecta litera legii sunt, de regula, si cele care reusesc comercial. Intr-o piata in care reputatia digitala se construieste in ani si se pierde in minute, transparenta si consecventa devin cel mai sigur pariu pe termen lung.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare