×

Accesează
contul existent

Opinii

Ministrul Economiei a dispus anularea unor concursuri trucate, cateva! Dar sunt peste 1400 de...

Ministrul Economiei a dispus anularea unor concursuri trucate, cateva! Dar sunt peste 1400 de companii de stat care organizeaza concursuri de selectie in conditiile interventiei politicului... Cum va gestiona AMEPIP lipsa de competenta din conducerea companiilor de stat?

11.11.2025, 16:10 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

De curand, Ministrul Economiei a avut o revelatie, a descoperit faptul ca unele concursuri pentru ocuparea unor functii de conducere in companiile de stat au fost trucate. Descoperirea ministrului este banala, sau, mai bine spus nu este nicio descoperire, intrucat toata lumea stie ce se intampla cu aceste concursuri. Putem aprecia faptul ca a avut curajul sa recunoasca aceasta anomalie, si, chiar mai mult, a dispus anularea acestor concursuri. Este salutara decizia ministrului, dar mecanismul este mult mai complicat si foarte bine inradacinat.

Adevarata problema nu consta in faptul ca "doar" cateva concursuri au fost trucate, ci ca aproape toate concursurile(selectiile) au fost trolate de politicieni pentru a-si recompensa lipitori de afise, amantele, neamurile si alti loialisti. Nu mai este niciun secret pentru nimeni faptul ca actualele consilii de administratie sunt extensii ale partidelor politice. Virusarea managementului in companiile de stat, care au devenit adevarate hub-uri de incompetenta, de catre politicieni, nu mai poate fi contestata de nimeni. Stau dovada rezultatele economice lamentabile inregistrate de acestea, mai mult de jumatate au pierderi si datorii la bugetul de stat.

Intre glumele bune care circula in social-media sunt cele care aduc in atentie "corectitudinea" vulgatelor concursuri pentru ocuparea unor functii in companiile de stat. Concursurile sunt organizate/simulate la nivel de show bugetar, doar pentru imagine, iar castigatorul este stiut dinainte. Se numesc comisii, se sustin "probe"(ghilimele obligatorii), se trec punctaje, si toate acestea doar pentru a da impresia unei legalitati si corectitudini. Participantii care nu sunt din echipa care trebuie sunt un fel "kamikaze".

In acest context au aparut cariere stupefiante, persoane cu un trecut scolar jalnic au ocupat functii de conducere in companiile statului, dupa ce au trecut pe la cate un chiosc universitar specializat in tiparirea de diplome.

O consecinta grava a acestor inscenari de concursuri este reprezentata de faptul ca cei competenti, stiutori de carte, nu mai au curajul, pe buna dreptate, sa se mai inscrie la aceste farse de tip stalinist. Foarte rar se mai baga cate un "fraier" la aceste concursuri, doar daca face parte din categoria celor care mai cred ca barza aduce copii. Politicienii au dat la o parte competenta si bunul simt din companiile de stat. Cei competenti nu vor sa mai fie perdanti in fata celor care au sprijinul de la partid. Degeaba s-au straduit sa invete, daca nu s-au inscris in partidul care trebuie. Doar cei de la partide prind locuri pe tabloul principal.

AMEPIP(Autoritatea pentru Monitorizarea si Evaluarea Performantelor Intreprinderilor Publice) este o institutie infiintata de curand, cu scopul de a readuce un management performant, bazat pe competenta, in intreprinderile publice. Ea trebuie sa gestioneze ciocnirea celor doua paradigme: una a incompetentei clientelare, adanc infipta in companiile de stat si cealalta a competentei reale, care trebuie sa o inlocuiasca pe prima. AMEPIP trebuie sa inlature setarile clientelare si sa instaleze un nou sistem de operare bazat pe competenta. Trebuie sa decreteze "Stiinta de carte este Rege" in conducerile companiilor de stat. Este evident faptul ca anticorpii din sistemul de stat vor respinge competenta, pe care o vor percepe ca pe un corp strain, ca pe o aditie.

Desi avem un cadru legal privind guvernanta corporativa, Ordonanta nr.109 din 30 noiembrie 2011, treaba nu merge. Aceasta ofera cadrul legislativ pentru managementul unei companii de stat, in conformitate cu normele europene. Ordonanta prevede criterii clare de selectie, proceduri transparente pentru desfasurarea selectiei, toate acestea fiind eludate de factorul politic. Cei care se inscriu la aceste concursuri de selectie trebuie sa intocmeasca o "declaratie de intentie"(Cap I, Art.2, pct. 7) ca raspuns la "scrisoarea de asteptare"(Cap I, Art.2, pct. 6) emisa de autoritatea publica tutelara. Am dubii mari ca manichiuristele, magazionerii, soferii si top modelele care au intrat prin consiliile de administratie au avut habar de aceste documente. Nici expertul independent(Cap II, Sectiunea I, Art.5, pct.5) care trebuie sa asiste comisia in procesul de selectie nu a fost de mare folos, aplicarea in practica a acestei ordonante s-a facut cu pasi impleticiti, si toate acestea numai din cauza implicarii factorului politic. Apare, totusi, o intrebare: cat de independent este expertul independent?

Si acum sa ne imaginam un scenariu, din pacate, utopic. Toate posturile de la stat se vor ocupa numai si numai pe baza de competenta. Mai renteaza sa faci politica in acest context? Pai functia de la stat este cea mai mare recompensa pentru cei care bat la portile politicii. In lipsa acestor recompense politica va deveni o vocatie si ar fi dedicata exclusiv binelui societatii. Iar lipitorii de afise vor face aceasta activitate fara a astepta vreo sinecura. Si consiliile de administratie se vor transforma din colonii de diletantism managerial ale partidelor politice, in centre de excelenta manageriala.

Pentru a face o schimbare disruptiva in managementul companiilor de stat ar trebui reluate toate concursurile care s-au desfasurat pana acum. Ar fi un reset general, urmat de un restart al intregului sistem. Probabil "specialistii de partid", cei cu "spatele asigurat", care au bagat companiile in sant, vor fi socati, dar, doar, in acest fel se poate indrepta situatia. Aceasta miscare radicala va urca din nou pe podium competenta si stiinta de carte. In acest fel oamenii competenti vor avea curajul sa candideze pentru functii de conducere in companiile de stat, iar partidele isi vor pierde capacitatea de nominare.

Daca vrem ca firmele de stat sa fie performante partidele trebuie sa renunte definitiv la cei pe care ii impingeau de la spate pentru a ocupa functii de conducere. In locul lor trebuie adusi profesionisti, cunoscatori ai domeniului unde vor lucra. Abia atunci putem vorbi de o adevarata guvernanta corporativa, si nu de un clientelism de sorginte feudala. Este evident faptul ca un rol important in aceasta campanie il va avea AMEPIP, care va trebui sa genereze o schimbare disruptiva, poate chiar de nivel "10 Sigma".

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare