25.11.2025, 23:06 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Repolonizarea economiei Poloniei suna mai mult a slogan politic decat a reforma, fara impact real in lumea reala. Si totusi, repolonizarea se intampla insa dimensiunea ei depinde de definitii si de repere. Tine de ideea de patriotism economic, de nevoia de a sprijini afacerile poloneze si de intarirea lanturilor de aprovizionare cu verigi locale. Mizele sunt mari deoarece daca repolonizarea devine o politica de stat reala, companiile poloneze si produsele poloneze vor avea intaietate in, spre exemplu, contractele de achizitii publice, constructii, infrastructura, aparare si energie. Achizitiile publice reprezinta in prezent 12% din PIB, iar economia poloneza este cea mai mare din regiune.
Prin urmare, important este de stiut mai intai prin ce se defineste o companie poloneza. Poate fi considerata astfel o companie cu capital in intregime polonez, partial polonez sau si o companie straina cu fabrici in Polonia? Deocamdata, guvernul lucreaza la definitii pentru tipurile de afaceri care pot fi considerate poloneze. Poate fi o sarcina dificila avand in vedere multele configuratii diferite de actionariat si participare la capital.
Apoi, este necesara identificarea sectoarelor in care sunt sau vor fi implementate investitii strategice pentru care este nevoie sau este posibila o implicare cat mai mare a elementului polonez - mai tehnic vorbind, a "continutului" polonez. Definitiile vor fi gata peste cateva luni. Pana atunci, este clar ca repolonizarea inseamna cresterea participarii continutului local in investitiile statului. Specialistii spun ca s-ar putea sa nu se ajunga niciodata la o definitie precisa si cel mai probabil vor fi discutii in functie de fiecare caz in parte, dupa cum scrie money.pl. In prezent, se insista pe o modificare a Legii achizitiilor publice promulgata de presedintele Karol Nawrocki si pregatita de guvernul premierului Donald Tusk.
Aceasta implementeaza o hotarare a Curtii Europene de Justitie din octombrie 2024 care permite restrictionarea accesului la piata locala pentru companiile din afara UE, inclusiv si China si Turcia. Este importanta mentionarea celor doua tari deoarece de acolo vin companii care construiesc infrastructura rutiera, de exemplu. Un exemplu de repolonizare posibila vizibila este in construirea noii armate a Poloniei. Intr-o baza de date realizata de ministerul dezvoltarii si tehnologiei figureaza peste 200 de companii poloneze din sectorul apararii. Unele sunt companii private.
Multe dintre ele participa intr-un fel sau altul la inarmarea Poloniei. Cateva se remarca prin marime si tehnologie. Cel mai mare furnizor de radare este PIT-Radwar, potrivit Business Insider Polonia. Lider la vanzari de drone este WB Electronics. In sectorul tehnologiei pentru sateliti se distinge Creotech, o intreprindere in intregime poloneza. Teldat este singura companie poloneza specializata in sisteme militare IT&C. Prezenta unor astfel de companii in tara permite Poloniei sa raspunda rapid la schimbarile din domeniul militar si ajuta la asigurarea independentei tehnologice in vremuri de criza, cand accesul la furnizori straini poate fi limitat sau depinde de aprobari din alta parte.
Totusi, grosul inarmarii se realizeaza cu participarea strainilor. Tancurile care vor fi baza armatei noi sunt cumparate de la o companie din Coreea de Sud. Elicopterele sunt achizitionate de la americani. Totusi, in acordurile de achizitie se prevede ca o buna parte din productie si intretinere se va realiza in Polonia.
Pe de alta parte, Polonia are peste 200 de companii locale cu activitati in domeniul apararii, ceea ce nu se poate spune despre celelalte state est-europene. Un sector unde aplicarea repolonizarii este mai delicata este cel al energiei nucleare. Polonia este singura tara est-europeana membra a UE care a iesit din comunism fara o centrala nucleara. Dar are planuri mari pentru dezvoltarea acestui sector. Proiectul pentru construirea primelor reactoare este deja in derulare.
Ministerul energiei si partenerul sau, compania americana Bechtel, asigura ca acorda o mare importanta participarii furnizorilor si contractorilor polonezi. Contractele sunt in curs de negociere. Insa reprezentanti din sectorul constructiilor spun ca se asteapta ca americanii sa se indrepte spre partenerii lor din Turcia si Coreea de Sud in detrimentul firmelor poloneze.
Ministerul energiei recunoaste ca probabilitatea este mare ca "in anumite domenii unele comenzi sa ajunga la furnizori din alte state, mai ales acolo unde se cere experienta".
Bechtel spune ca tinta principala este "implementarea in siguranta, la timp si eficienta a proiectului, cu participarea maxima a industriei poloneze". Polskie Elektrownie Jadrowe, compania responsabila cu dezvoltarea proiectului pentru prima centrala nucleara poloneza, apreciaza la 40% continutul local.
Un studiu al Institutului Economic Polonez a gasit ca peste 70% din companiile participante declara ca au experienta in sectorul energetic care poate fi folosita la proiectul nuclear. O treime spun ca au aceasta experienta din proiecte din strainatate. Un sector unde repolonizarea este mai simpla este cel al transportului feroviar. Cel mai recent exemplu este acordul prin care Pesa si Newag, producatori polonezi de trenuri si material rulant feroviar, vor furniza 40 de locomotive companiei poloneze de petrol si rafinare Orlen.
Valoarea contractului este de aproape 189 de milioane de euro. Partenerul financiar in acest proiect va fi o alta companie cu capital polonez, PKO Leasing. Se apreciaza ca 5.500 de polonezi vor lucra la construirea locomotivelor. De altfel, obiectivul suprem al repolonizarii este crearea de locuri de munca prin investitii din partea companiilor poloneze.
Insa sectorul feroviar polonez este atipic pentru regiune. El infloreste in timp ce in restul Europei de Est este in declin, si aceasta pentru ca Polonia are o cultura si traditie in transportul cu trenul. Daca Ungaria si Romania insista pe construirea de autostrazi, Polonia investeste masiv in cresterea si modernizarea retelei de cale ferata si in trenuri - de productie locala.
In repolonizare, Orlen, in rol de cea mai mare companie energetica din Polonia, vrea sa joace un rol principal, investind in firme poloneze, inclusiv pentru a putea vinde hotdogi polonezi in benzinariile sale. Miza cea mai mare va fi in construirea unor uriase instalatii de energie eoliana in Marea Baltica.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.