×

Accesează
contul existent

Profesii

PwC Romania: Afacerile de familie care imbina traditia cu inovatia si agilitatea cu viziunea vor...

PwC Romania: Afacerile de familie care imbina traditia cu inovatia si agilitatea cu viziunea vor performa cel mai bine in urmatorul deceniu

24.10.2025, 15:14 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Afacerile de familie, considerate mult timp un simbol al stabilitatii si continuitatii economice, trec prin una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii, conform studiului PwC Global Family Business Survey 2025, realizat in 62 de tari pe un esantion de 1.325 de lideri de companii. Astfel, doar una din patru (25%) afaceri de familie a inregistrat o crestere de doua cifre in ultimul an, un nivel semnificativ mai scazut fata de 43% in 2023.

O evolutie similara a mai fost consemnata doar in timpul pandemiei. Totusi, raportul PwC arata ca exista si un model de succes: afacerile de familie care au un scop clar si actioneaza agil performeaza semnificativ mai bine. Aproximativ 31% dintre acestea au raportat cresteri puternice, comparativ cu 21% din restul companiilor analizate.

"Intr-o lume marcata de incertitudine economica, presiuni geopolitice si transformare tehnologica rapida, aceste rezultate contureaza o concluzie clara: succesul nu mai vine doar din traditie, ci si din capacitatea de a o reinventa. Scopul clar, viziunea pe termen lung, implicarea familiei si grija pentru reputatie sunt elemente cheie pentru succesul afacerilor de familie, mai ales cand sunt puse in practica prin decizii curajoase si o conducere deschisa la schimbare", spune Ionut Simion, Partener PwC Romania, care semneaza o analiza pe baza datelor studiului PwC Global Family Business Survey 2025.

Un scop clar si impartasit de toti cei implicati este una dintre cele mai mari surse de motivatie si performanta pentru o companie de familie. Potrivit raportului, opt din zece afaceri (80%) isi pot exprima misiunea in cateva cuvinte, iar 60% afirma ca aceasta se reflecta direct in produsele si serviciile lor.

Companiile care si-au definit clar misiunea sunt de doua ori mai predispuse sa obtina o crestere accelerata si sa inoveze, comparativ cu cele care nu au aceasta coerenta strategica. Totusi, doar 61% dintre afaceri au documentat valorile care le definesc, ceea ce indica un decalaj intre intentie si actiune.

Perspectiva pe termen lung ramane una dintre trasaturile definitorii ale afacerilor de familie. Aproximativ 85% dintre acestea reinvestesc profiturile pentru a sustine dezvoltarea si inovarea, preferand stabilitatea si autonomia financiara in locul cresterii rapide bazate pe finantare externa.

Aceasta strategie le permite sa faca investitii curajoase, mai ales in domenii emergente precum inteligenta artificiala.

Pentru majoritatea liderilor, protejarea afacerii (78%) si pastrarea mostenirii familiei (77%) sunt obiectivele centrale. Reputatia nu mai este insa doar un simbol al trecutului, ci un activ strategic care atrage clienti, talente si parteneriate valoroase.

Companiile care acorda o importanta deosebita reputatiei au mai multe sanse sa isi creasca veniturile (59% fata de 47% pentru celelalte), insa tind sa adopte o abordare mai prudenta in ceea ce priveste expansiunea, mai arata analiza PwC Romania.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare