×

Accesează
contul existent

Zf 24

Studiu BRD si Friends For Friends: Tinerii continua sa isi doreasca o cariera in IT si au nevoie de...

Studiu BRD si Friends For Friends: Tinerii continua sa isi doreasca o cariera in IT si au nevoie de mai multa educatie financiara. "Cunoastem mai bine studentii si tinerii din Romania: O generatie in acelasi timp ingrijorata si pragmatica, curioasa si precauta, care dovedeste incredere in sine si practica gandirea critica"

16.10.2025, 17:36 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

BRD - Groupe Societe Generale si Fundatia Friends For Friends au lansat astazi rezultatele studiului "Student in Romania. Tanar in Romania", o cercetare despre viata Generatiei Z, studenti si non-studenti, din Romania, reprezentativa la nivel national.

Studiul analizeaza modul in care tinerii se raporteaza la educatie, piata muncii, educatie financiara, emigrare, sanatate mintala, tehnologie si viata personala, oferind o imagine actuala asupra comportamentelor si aspiratiilor generatiei Z.

O generatie conectata, cu atentie sporita la educatie si realitatile economice

Pentru tinerii Generatiei Z, educatia financiara nu mai este doar o abilitate de gestionare a banilor, ci o forma de orientare intr-un mediu economic si digital complex. Conform studiului, 62% dintre studenti se declara bine informati financiar, 86% afirma ca pot identifica stirile false, iar 81% recunosc tentativele de frauda online, indicand o mai buna capacitate de filtrare a informatiei fata de generatiile anterioare. 81% dintre studenti folosesc servicii de e-banking, comparativ cu 71% dintre tinerii care nu urmeaza o facultate.

IT-ul si antreprenoriatul, directiile dominante ale generatiei

Studiul arata ca tinerii romani se orienteaza catre domenii dinamice, care ofera autonomie si potential de crestere. IT-ul ramane prima alegere pentru o cariera stabila si bine platita, iar antreprenoriatul este preferat de 40% dintre respondenti ca optiune profesionala. In acelasi timp, 85% dintre tineri spun ca ar avea nevoie de mai multa educatie financiara pentru a se simti mai pregatiti pentru viitor, ceea ce confirma o preocupare tot mai mare pentru independenta economica si intelegerea mecanismelor care sustin initiativa personala.

Interes crescut pentru stabilitatea politica si contextul global

Spre deosebire de anii anteriori, tinerii romani se declara mai atenti la teme macrosociale - instabilitatea politica, riscurile de razboi si ascensiunea extremismului - decat la lipsa locurilor de munca. 58% dintre studenti urmaresc cu atentie schimbarile politice din Romania, iar 14% acorda importanta evolutiilor politice internationale, semn al unei deschideri mai mari catre contextul global. Totodata, presa online, podcasturile si platformele bazate pe inteligenta artificiala devin principalele surse de informare, in timp ce TikTok si Facebook pierd teren, indicand o maturizare in modul de selectie si consum al informatiei.

Facultatea, perceputa ca o etapa necesara, dar insuficient aplicata

Pentru majoritatea respondentilor, facultatea ramane o conditie necesara pentru accesul la joburi mai bine platite si un instrument util pentru a obtine respect si stabilitate sociala. Cu toate acestea, peste jumatate dintre studenti (57%) considera ca invatamantul superior pune prea mult accent pe teorie si prea putin pe competentele practice. Rezultatele studiului arata ca studentii isi doresc o legatura mai stransa intre facultate si piata muncii.

"Prin programe precum Mindcraft Academy, prin reteaua BRD HUBs sau prin parteneriatele cu mediul universitar si acceleratoare de startup-uri, ne dorim sa le oferim tinerilor resurse, indrumare si libertatea de a-si construi propriul drum. Aceasta cercetare ne arata cum gandesc, ce ii preocupa si cum putem fi un partener relevant in formarea lor - nu doar financiara, ci si umana si profesionala", a declarat Flavia Popa, Secretar General BRD - Groupe Societe Generale.

"Prapastia care ma asteptam sa desparta studentii romani de restul tinerilor s-a dovedit, in cel mai rau caz, o vale seaca. Inca avem timp sa construim poduri peste ea. Iar pentru asta avem nevoie de date solide, analize diverse si interventii bine tintite. Asta ne propunem sa facem la Fundatia Friends For Friends, impreuna cu partenerii nostri de la BRD - Groupe Societe Generale, prin programul Mindcraft Academy. Studiul de fata ne ajuta sa trecem dincolo de clisee si sa cunoastem mai bine studentii si tinerii din Romania: o generatie in acelasi timp ingrijorata si pragmatica, curioasa si precauta, care dovedeste incredere in sine si practica gandirea critica", a punctat Vlad Tausance, manager de proiect Mindcraft Academy in cadrul Fundatiei Friends For Friends.

Despre cercetare

"Student in Romania. Tanar in Romania" este o cercetare realizata in cadrul programului Mindcraft Academy, dezvoltat de Fundatia Friends For Friends, cu sustinerea strategica a BRD - Groupe Societe Generale. Datele sondajului de opinie au fost culese in perioada 06 iunie - 29 iunie 2025, iar volumul esantionului a fost de 1001 persoane, reprezentativ pentru populatia tanara (18-25 de ani) din Romania. Metoda folosita a fost sondajul de opinie pe baza unui chestionar aplicat telefonic (CATI), realizat in toate judetele tarii si in sectoarele Municipiului Bucuresti. Eroarea maxima admisa a datelor este de ᅡ3,1%, la un grad de incredere de 95%. Esantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Institutului National de Statistica, iar coordonarea cercetarii a fost asigurata de Conf. univ. dr. Darie Cristea, conferentiar la Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea din Bucuresti.

Despre Mindcraft Academy

Mindcraft Academy este un program dezvoltat de catre Fundatia Friends For Friends, initiat si finantat de BRD Groupe Societe Generale, care are ca scop crearea unui dialog consistent si constructiv cu tinerii studenti din Romania. Programul se bazeaza pe trei piloni: cercetarea "Student in Romania. Tanar in Romania", evenimentele din Hub-urile BRD si evenimentele recurente Leadership Academy si Big Decision Day.

Despre BRD - Groupe Societe Generale

BRD - Groupe Societe Generale este una dintre cele mai importante institutii financiare din Romania. De peste 20 de ani, BRD sustine educatia sub toate formele ei - de la educatie financiara, la initiative culturale si programe de dezvoltare personala.

Implicarea BRD in educatie se concretizeaza printr-un ecosistem amplu de initiative care adreseaza nevoile reale ale tinerilor: de la mentorat si orientare in cariera, la sprijin pentru antreprenoriat si inovatie in domeniile STEAM. Printre aceste initiative se numara: reteaua educationala BRD HUBs activa in universitati din intreaga tara, programul de robotica adresat liceenilor BRD FIRST Tech Challenge Romania, laboratoarele de robotica din cadrul Universitatii Politehnice Bucuresti, programul de accelerare dedicat startup-urilor tech Innovation Labs, parteneriatul cu The Institute for Logic and Data Science, conferinta How To Web, platforma de jurnalism Mindcraft Stories.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare