×

Accesează
contul existent

Business international

Urmeaza Gala ZF 2025, luni 17 noiembrie. Enrico Letta, invitatul special al evenimentului: Crearea...

Urmeaza Gala ZF 2025, luni 17 noiembrie. Enrico Letta, invitatul special al evenimentului: Crearea unei retele feroviare de mare viteza paneuropene care sa lege toate capitalele UE si principalele centre urbane ar reprezenta o oportunitate unica de revolutionare a transportului european si accelerare a integrarii in UE

27.10.2025, 00:06 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

In timpul calatoriei pe care a facut-o prin Europa pentru elaborarea Raportului sau "Mult decat o piata", Enrico Letta a vizitat 65 de orase europene. In aceasta calatorie, Letta a experimentat, potrivit marturisirilor sale, cel mai izbitor paradox al infrastructurii UE: imposibilitatea de a clatori cu trenuri de mare viteza intre capitalele europene.

"Intr-un continent atat de mic si dens populat ca al nostru, care a pornit de asemenea pe calea sustenabilitatii ecologice, ar fi fost ceva firesc sa calatoresti cu trenul, mijlocul de transport verde prin excelenta. Totusi, acest lucru este in prezent imposibil, iar situatia nu pare ca are sanse sa se schimbe in viitorul apropiat, in conditiile in care planurile operationale concrete raman pur teoretice", scrie Enrico Letta in raportul sau.

In opinia sa, aceasta reprezinta o contradictie profunda, emblematica pentru problemele pietei unice europene.

Europa a dezvoltat rapid si eficient sistemul feroviar de mare viteza, insa cu exceptia axei Paris-Bruxelles-Amsterdam, acesta a ramas in interiorul granitelor nationale.

"Nu am reusit nici macar sa conectam principalele trei capitale europene, Bruxelles, Strasbourg si Luxemburg". Desi transportul feroviar de mare viteza transforma peisajele interne economice si sociale ale multor tari europene, sporind mobilitatea si oportunitatile de dezvoltare, aceste beneficii nu s-au extins la nivelul intregii piete unice. Iar aceasta din cauza stimulentelor fiscale, care sunt in cea mai mare masura nationale si dezavantajeaza operatorii internationali.

Industria este pregatita si a lansat mai multe initiative de succes, insa este necesara o abordare europeana fata de reglementare si stimulentele fiscale, mai degraba decat una la nivel national, considera Letta.

In urmatorii ani ar trebui sa devina prioritara realizarea, finantarea si implementarea unui plan major de conectare a capitalelor europene cu cai ferate de mare viteza. Acest proiect trebuie sa devina unul dintre pilonii tranzitiei echitabile, verzi si digitale, in opinia acestuia. Proiectul poate mobiliza energii si resurse si, mai presus de toate, poate genera rezultate treptate de care sa beneficieze nu doar generatiile viitoare, ci si cele actuale.

Aceasta initiativa nu este doar un progres in infrastructura de transport, ci reprezinta un pas esential catre construirea unei Europe mai conectate, mai accesibile si mai unite. Realizarea sa va servi drept piatra de temelie in parcursul UE catre o conectivitate sporita, crestere economica si sustenabilitate ecologica, ceea ce evidentiaza importanta sa profunda pentru viitorul Uniunii Europene.

Potrivit lui Letta, viziunea sa legata de crearea unei retele feroviare de mare viteza paneuropene va deveni realitate doar daca Europa isi realizeaza visul privitor la o piata unica pentru economii si investitii.

"Sustinem caile ferate, insa daca nu putem spune ceva clar legat de finantarea acestora, initiativa va ramane doar o foarte buna expresie de bunavointa".

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare