×

Accesează
contul existent

Economic

Călin Popescu-Tăriceanu: „Louis Schweitzer a fost vizionarul Daciei moderne. Fără el, acest proiect...

Călin Popescu-Tăriceanu: „Louis Schweitzer a fost vizionarul Daciei moderne. Fără el, acest proiect nu s-ar fi realizat”

Călin Popescu-Tăriceanu, președinte de onoare al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și fost ministru al Industriei, a declarat pentru MEDIAFAX că Louis Schweitzer, fostul președinte și director general al Grupului Renault, „a fost vizionarul Daciei moderne” și „a avut contribuția decisivă la renașterea mărcii românești”. Totodată, Tăriceanu respinge informația apărută în presă potrivit căreia Schweitzer l-ar fi contactat pe fostul director al Dacia, Constantin Stroe, pentru a opri presupusele negocieri cu reprezentanții Hyundai, numind afirmația „fără niciun fundament”.

11.11.2025, 17:11 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

"El este cel care a avut viziunea crearii Dacia moderne si a transformarii brandului Dacia in ceea ce este astazi", a spus Calin Popescu-Tariceanu pentru MEDIAFAX. Acesta a explicat ca Louis Schweitzer a gandit proiectul Dacia ca pe o marca destinata pietelor emergente, "unde era nevoie de o masina cu performante tehnice in acord cu vremea respectiva si, nu in ultimul rand, un pret accesibil". "Intre timp, datorita marcii Renault, care este patronul Dacia, produsul Dacia de astazi a ramas numai cu perceptia unei masini ieftine. Ea este o masina evoluata, care face fata concurentei cu brio din toate punctele de vedere. Nu mai este atat de ieftina, dar ceea ce este important este perceptia. Probabil acesta este si secretul succesului imens pe care l-a raportat Dacia", a explicat Tariceanu. El a subliniat ca Louis Schweitzer "a avut o contributie decisiva", fiind "cel care a gandit acest proiect de masina ieftina, produsa intr-un loc unde costurile de productie sunt reduse, pentru a putea oferi un produs accesibil". Tariceanu a tinut sa clarifice o informatie aparuta recent in presa, conform careia Schweitzer l-ar fi abordat pe Constantin Stroe, directorul Dacia, cerandu-i sa abandoneze negocierile cu Hyundai: "Am vazut in presa de la noi o afirmatie care este fara niciun fel de fundament si care a fost preluata de mai multe publicatii. Si anume ca Schweitzer l-ar fi cautat in 1998 pe Stroe si ca i-ar fi cerut sa opreasca negocierile cu Hyundai. Doresc sa subliniez ca Schweitzer era unul dintre capitanii industriei franceze. Putin probabil sa-l fi sunat el pe Stroe. Iar eu, in 1997, am fost ministru al Industriei si Comertului, si va pot spune ca nu a existat niciun fel de abordare sau negociere cu Hyundai pentru privatizare. Hyundai nu si-a manifestat niciun interes pentru Dacia", a spus Tariceanu. El a precizat ca "negocierile pentru privatizare s-au purtat exclusiv cu Fondul Proprietatii de Stat", care detinea pachetul majoritar de actiuni al uzinei Dacia, si ca "Stroe nu era proprietarul intreprinderii". "Renault nu avea de ce sa discute cu Stroe. El nu era proprietarul Daciei. Negocierea contractului de privatizare s-a facut cu Fondul Proprietatii de Stat. Daca vreti sa vedeti cum a inceput discutia, am relatat destul de detaliat pe site-ul APIA cum s-a reluat legatura cu grupul Renault prin Schweitzer", a adaugat fostul premier. De asemenea, Calin Popescu-Tariceanu a rememorat momentul intalnirii sale din 1997, la Paris, cu Louis Schweitzer, care a deschis drumul privatizarii Dacia. "M-am dus in mod special la Paris, la conducerea Renault, pentru a deschide subiectul privatizarii uzinei Dacia si a producerii unei masini abordabile pentru pietele cu putere scazuta de cumparare. A fost o intalnire in care s-au intalnit doua idei care mergeau in acelasi sens. Schweitzer mi-a spus atunci ca va trimite la 1 septembrie doua echipe, una pentru auditul tehnic si alta pentru auditul financiar", a spus Tariceanu. Dupa aceste evaluari, negocierile cu Fondul Proprietatii de Stat au fost finalizate, iar contractul de privatizare a fost semnat in 1999, "in prezenta presedintelui Emil Constantinescu si a premierului Radu Vasile". "Fara Louis Schweitzer acest proiect nu s-ar fi realizat. A fost marele lui pariu, pe care l-a castigat indiscutabil", a conchis Calin Popescu-Tariceanu. Cine a fost Schweitzer Louis Schweitzer (1942-2025), fost presedinte si director general al Grupului Renault, a condus compania intre 1992 si 2005. In timpul mandatului sau, Renault a achizitionat Dacia, iar modelul Logan, lansat in 2004, a devenit simbolul renasterii marcii romanesti.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare