02.12.2025, 12:15 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
De la modele generative la clasificare automata a tranzactiilor, Inteligenta Artificiala (AI) aduce beneficii clare: procese mai rapide, mai precise si o reducere semnificativa a efortului manual. Totusi, uneori intre entuziasm si implementarile reale exista o diferenta importanta - iar companiile care o inteleg pot obtine un avantaj competitiv major.
In procesele fiscale, entuziasmul privind utilizarea AI este rezultatul evolutiei rapide a modelelor lingvistice de mari dimensiuni (LLM), unde vedem o crestere accelerata a chat-urilor si solutiilor bazate pe inteligenta artificiala, in timp ce presiunea de automatizare a proceselor este din ce in ce mai mare odata cu digitalizarea raportarilor fiscale si nevoia de procesare a unor volume semnificative de date.
Inteligenta artificiala poate accelera si sustine aceste procese, insa este important de mentionat ca nu poate compensa lipsa de date, a informatiilor corecte si coerente sau a proceselor standardizate. Mai mult, sunt situatii in care, chiar si in prezenta datelor, AI nu functioneaza inca in fiscalitate. Ne referim la determinarea tratamentului fiscal in situatii complexe, analiza fiscala 100% autonoma sau interpretarea legislatiei fiscale.
Scenarii in care AI poate fi folosita cu succes
Pe de alta parte, sunt multe scenarii in care AI poate fi folosita cu succes. Doar pentru a oferi cateva exemple, ne uitam la solutii bazate pe AI care ne pot ajuta in extractia si structurarea datelor din documente (facturi, contracte, declaratii), generarea unor variante preliminare de documente (minute intalniri, comparatii intre documente, sugestii de modificari in rapoarte si contracte raportat la legislatie), asistenti AI pentru intrebari din procedurile si regulamente interne, identificare modificari legislative in mod facil si chiar reconciliere fiscala si identificarea anomaliilor. Aceste solutii exista deja si pot fi personalizate pe specificul nevoilor fiecarei societati.
Cu siguranta, modelele lingvistice de mari dimensiuni sunt puternice, iar AI ne poate ajuta in eficientizarea activitatilor zilnice si a proceselor repetitive sau consumatoare de timp, insa nu poate prelua responsabilitatea fiscala. Factorul uman ramane esential.
Prin urmare, oricat de vaste ar fi volumele de date corecte si standardizate la dispozitia noastra sau oricat de elaborat ar fi promptul folosit, nu trebuie sa pierdem din vedere importanta supervizarii umane. Acest aspect devine cu atat mai crucial atunci cand ne referim la domeniul fiscalitatii, unde experienta profesionistului este, de multe ori, cheia unor decizii corecte si responsabile. Tehnologia este un aliat puternic, dar controlul si validarea finala trebuie sa ramana in mainile expertilor.
Pentru a dezvolta si implementa cu succes solutii bazate pe inteligenta artificiala trebuie, in primul rand, sa identificam acele situatii in care ne poate ajuta, sa ne asiguram ca avem disponibile datele relevante si, nu in ultimul rand, ca implementam un cadru robust de control prin implicarea expertilor umani, asigurand astfel nu doar acuratetea si relevanta rezultatelor generate de AI, ci si respectarea rigorilor fiscale.
Inteligenta artificiala nu este magie - este un instrument, iar atunci cand este folosit corect, poate transforma departamentele de taxe, aducand eficienta, consistenta si capacitatea de a face fata cerintelor digitale din ce in ce mai complexe.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
03.12.2025, 10:58
Camelia Malahov, Deloitte: Experienta autentica si tehnologia, ingrediente care transforma o...