24.11.2025, 14:41 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Platile digitale castiga tot mai mult teren in preferintele romanilor, inclusiv in zona livrarilor la domiciliu, unde numerarul ramane inca dominant, dar pierde vizibil din cota, arata un sondaj realizat de Cargus, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de curierat, pe un esantion de peste 1.000 de respondenti din mediul urban.
Astfel, 26% dintre romani platesc deja cu cardul direct la curier, iar 11% folosesc metode complet online, precum plata prin aplicatia companiei sau linkul trimis inainte de livrare. In acelasi timp, 62% prefera inca plata ramburs, insa aproape 47% ar renunta la numerar daca ar primi reduceri sau cashback, iar 32,7% daca ar avea garantia unui retur instant al banilor.
Pentru cumparatori, trecerea la card este determinata in principal de rapiditate (39%), siguranta (33%) si comoditate (10%). Iar schimbarea comportamentului la livrare vine si in contextul unor dificultati practice: jumatate dintre romani spun ca principala grija la plata ramburs este pregatirea banilor, iar 45% se tem ca nu vor fi acasa in momentul livrarii.
Increderea in comerciant ramane insa determinanta in alegerea metodei de plata: 55% dintre respondenti aleg modul de plata in functie de reputatia magazinului. La retailerii mari si cunoscuti, romanii sunt mult mai dispusi sa plateasca digital, in timp ce la magazinele mici prefera inca numerarul. Chiar si asa, 49% spun ca s-ar adapta usor unei piete in care plata ramburs dispare complet, semnaland o disponibilitate tot mai mare pentru solutii digitale.
Tranzitia catre card nu este doar o chestiune de comoditate, ci de beneficii tangibile. Aproape 47% ar renunta la numerar pentru reduceri sau cashback, iar 39,2% pentru un proces de plata mai simplu si rapid. Confirmarea instant a tranzactiei este cel mai apreciat beneficiu (50,7%), urmat de recompensele financiare (33,1%) si de returul rapid al banilor (29,4%).
Preferintele difera si in functie de varsta: aproape 70% dintre respondentii din generatiile Z si Millennials folosesc deja cardul la cumparaturile online, fata de 66% in randul generatiei X. Pe masura ce tinerii devin principalul segment al comertului online, asteptarile lor ridica standardele pentru intreaga piata.
"Evolutia platilor digitale la livrare urmeaza trendurile europene, unde plata cu cardul a devenit deja o normalitate. In Romania, extinderea POS-urilor mobile si folosirea aplicatiilor moderne de curierat transforma livrarea intr-o experienta mai sigura si mai potrivita stilului de viata actual", spune Belgin Bactali, CEO Cargus.
La randul sau, Elena Ungureanu, Country Manager Visa in Romania, spune ca romanii sunt receptivi la inovatie, dar pun accent pe securitate: "90% dintre cumparatori ar trece la o alta metoda de plata daca ar percepe-o ca fiind mai sigura. Oferirea de optiuni variate si investitiile in tehnologii precum tokenizarea sau Click to Pay devin esentiale."
Sondajul a fost realizat cu sprijinul Visa, in perioada 10-22 septembrie 2025, pe un esantion de 1.002 respondenti din mediul urban, cu varsta de peste 18 ani.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
24.11.2025, 14:41