![]() |
16.09.2025, 18:57 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Peste jumatate dintre romani (52%) declara ca adopta un comportament sustenabil in viata de zi cu zi, iar 53% cumpara frecvent produse sustenabile, releva un studiu realizat de BUCHAREST CENTER FOR ECONOMY & SOCIETY (CES Bucharest).
Cele mai cautate produse sustenabile sunt alimentele, mentionate de aproape 6 din 10 respondenti, urmate de articolele de cosmetica si ingrijire personala (30%), produsele pentru copii (28%), electronice si electrocasnice (26%) si articolele de imbracaminte si incaltaminte (16%), potrivit studiului.
Dintre cei care aleg constant produse sustenabile, 25% le achizitioneaza de 1-3 ori pe luna, 19% opteaza mereu pentru astfel de produse, iar 9% cumpara de 5-10 ori pe luna. Cele mai cautate produse sunt alimentele, mentionate de aproape 57% dintre respondenti, urmate de articolele de cosmetica si ingrijire personala (30%), produsele pentru copii (28%), electronice si electrocasnice (26%) si articolele de imbracaminte si incaltaminte (16%), mai arata studiul.
Principalele obstacole in achizitia de produse sustenabile sunt pretul ridicat, semnalat de 42% dintre respondenti si lipsa de informatii, mentionata de 28%.
In ceea ce priveste notiunea de sustenabilitate, majoritatea respondentilor asociaza conceptul celui de reciclare. 36% dintre respondenti au indicat ca sustenabilitatea inseamna reciclarea si valorificarea resurselor naturale, iar 31% au raspuns "un set de comportamente care au ca scop diminuarea impactului negativ asupra mediului, comunitatii sau societatii in ansamblu." Reciclarea (51%), evitarea risipei alimentare (37%), utilizarea energiei verzi (31%) si protejarea biodiversitatii (25%) au fost indicate de romani drept principalele activitati practicate in mod frecvent.
De asemenea, responsabilitatea companiilor devine un element foarte important pentru consumatori. Astfel, 60% dintre romani considera ca mediul privat trebuie sa se implice in protejarea mediului, 26% in sustinerea producatorilor locali, 23% in utilizarea responsabila a resurselor si 21% in proiecte de responsabilitate sociala care sprijina comunitatile, potrivit studiului CES Bucharest.
Un alt rezultat important al studiului arata ca romanii nu sunt convinsi de felul in care companiile comunica in acest moment pe subiecte de sustenabilitate. Astfel, doar 16% apreciaza aceasta comunicare drept "buna", iar 24% o apreciaza drept "foarte buna si clara".
Exista o asteptare clara din partea romanilor ca angajatorii sa fie organizatii preocupate de sustenabilitate, 32% dintre respondenti indicand acest aspect drept foarte important si 27% drept important.
Studiul arata o discrepanta clara intre intentiile declarate si comportamentul efectiv de consum: in timp ce peste jumatate dintre romani (52%) declara ca adopta un comportament sustenabil in viata de zi de zi, mai mult de jumatate arata ca sunt descurajati in a face achizitii sustenabile de pretul ridicat, lipsa informatiilor sau disponibilitatea limitata a acestui tip de produse pe piata locala.
Sustenabilitatea are astfel un grad ridicat de dezirabilitate sociala si un potential semnificativ de crestere in Romania, insa este necesara o abordare integrata care sa vizeze atat educarea consumatorilor cat si imbunatatirea ofertei de produse sustenabile la preturi competitive.
Studiul a fost realizat la comanda CES Bucharest de CURS (Centrul de Sociologie Urbana si Regionala), la nivel national, in perioada 18-30 noiembrie 2024, pe un esantion de 1.067 de persoane, cu o marja de eroare maxima de A/- 3% la un nivel de incredere de 95%.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
16.09.2025, 21:25