×

Accesează
contul existent

Economic

Analiza: In industria europeana a berii, cei mici pica pe capete

Analiza: In industria europeana a berii, cei mici pica pe capete

13.07.2024, 22:48 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Nici verile din ce in ce mai lungi si mai aride, nici Campionatul European de Fotbal nu au reusit sa aduca alinare suferintei fabricii de bere Viechtacher din Germania. A£ceasta a intrat recent in insol£venta si isi asteapta falimentul. Poate fi, la propriu, apusul unei ere. Poate fi finalul de drum al unei afaceri nascute in 1553. Ma£nagementul este optimist si spune ca berea Viechtacher - fabricata traditional, fiecare model avad reteta proprie, si un reper prin£tre consumatorii germani - va curge in continuare deoarece compania are asigurate contracte pentru festivalurile regiunii.

Problemele renumitei fabrici sunt de ordin financiar, mai precis incalcarea promisiunii de catre un investitor salvator. Insa si alte fabrici de bere germane cu radacini adanc infipte in piata si istorie au probleme, la fel cum are mai larga industrie a restaurantelor. Tot recent, o alta fabrica de bere traditionala, Brauerei Viechtach, nascuta in urma cu 130 de ani, a intrat in insolventa, rapusa, printre altele, de cresterea preturilor energiei si materiilor prime. Aceste lucruri se intampla in Germania, patria berii. Si mai peste tot in Europa.

Industria berii se confrunta cu o perioada de reasezare a pietei. Pe langa scumpirile de pe lantul de productie si reducerea puterii de cum£parare din cauza inflatiei, o alta forta care mo£de£leaza acum piata sunt preferintele de con£sum. Europenii nu mai consuma atat de multa bere si alcool in general. Prefera produsele de calitate mai mare si, intr-o proportie in crestere, berea slab alcoolizata sau chiar fara alcool. De aceea, in Ungaria, asociatia producatorilor de bere este pesimista. Anul trecut, consumul a scazut cu 10%. Anul acesta, jocurile olimpice si mai ales Euro 2024 pot da un impuls vanzarilor, insa nu suficient pentru a schimba tendinta.

Ungaria are 80-90 de producatori mici de bere, afaceri cu mai putin de 50 de angajati. Este rezultatul unei consolidari observate in ultimii doi ani in acest segment. Anul trecut, vanzarile acestora au sfidat piata, crescand cu 2%. In Polonia, vanzarile de bere scad de la an la an, iar preturile cresc. Berea artizanala nu mai este la indemana oricui, nu in cantitati mari. Producatorii se adapteaza tendintelor de consum. Spre exemplu, AleBrowar, unul dintre cei mai apreciati producatori de bere artiza£nala, isi diversifica portofoliul de produse cu bauturi fara alcool. Si nu este vorba de bere fara alcool, ci de cu totul altfel de bauturi, cum ar fi ceaiuri fermentate organice din kombucha.

AleBrowar a sfidat tendinta de scadere a vanzarilor de pe piata colaborand cu un produ£cator cu traditie de bauturi spirtoase, care i-a deschis mai multe cai de distributie, insistand pe marii retaileri si promovandu-si produsele in propriile puburi. Dar directia in care se in£dreap£ta industria ca intreg este ingrijoratoare. Consumul de bere s-a prabusit cu un sfert din 2018, iar datoriile sunt de 23 de ori mai mari. Un efect este restrangerea numarului de pro£du£catori mici, care nu mai pot concura cu cor£po£ratiile. Nu ajuta nici scumpirea berii, in me£die cu 15% anul trecut. Berarii ridica preturile pentru ca nu au incotro, spun ei. Anul trecut, vanzarile s-au redus cu 6%.

Datoria medie a ajuns la 200.000 de euro. Unul din 10 jucatori este supraindatorat. Ca si in Ungaria, berarii sunt sceptici ca vremea calda si evenimentele sportive vor ajuta pe termen lung vanzarile. In Cehia, campioana mondiala la consumul de bere, vanzarile din carciumi si restaurante s-au prabusit cu 30% anul trecut. Vina poate fi data pe faptul ca din cauza preturilor tot mai multi oameni au ales sa bea bere in alta parte, in general acasa. Dar si acolo consumul se reduce simtitor. Daca in 2005, cand a fost inregistrat recordul absolut la vanzarile de bere, consumul per capita s-a situat la echivalentul a 327 de halbe, in 2023 acesta a fost de doar 256 de halbe, la fel ca in 1963. Concluzia asociatiei berarilor cehi este ca interesul pentru bere scade. Si ei au observat ca singurul segment al pietei cu constanta in crestere este cel al berii fara alcool. Unii analisti cred ca reducerea consumului reflecta insa si strategia de afaceri a celui mai mare producator, Plzensky Prazdroj, care detine peste 43% din piata. Pozitia dominanta ii permite sa majoreze preturile acasa. Insa nu poate face acest lucru in Germania, unde exporta si unde concurenta este mai mare. De aceea s-a ajuns la situatia in care berea ceha este mai scumpa in Cehia decat in Germania. Si in Cehia producatorii se adapteaza, diversificandu-si gama de produse si venind cu beri cu arome noi si variate. In Spania, berea face parte din mult laudata dieta mediteraneeana. Dar pana si acolo consumul, daca este exclus cel al turistilor, a scazut anul trecut, cu 3,5%. Specialistii spun insa ca nu este vorba de o tendinta, data de efectul schimbarii preferintelor consumatorilor, ci de impactul incertitudinilor si inflatiei. Spaniolii au ales sa cheltuiasca mai putin si sa economiseasca mai mult. Industria primeste un ajutor masiv de la turisti, veniti in numar record in Spania. In baruri si restaurante, vanzarile de bere au crescut cu 7%. Consumul din partea strainilor a urcat cu 22%.

"Unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza traiectoria consumului de bere este vremea, dificil de intuit chiar si cu cateva sap£tamani inainte", spune Sandor Kantor, di£rec£torul Asociatiei Berarilor Maghiari, pentru Agroinform.hu. "Desi sunt asteptari in indus£trie ca evenimentele sportive majore din aceas£ta vara, in special Euro 2024 si jocurile olim£pice, sa influenteze pozitiv consumul de bere, importanta lor in acest sens nu este semnifica£tiva." Specialistii remarca cresterea spectacu£loa£sa a popularitatii specialitatilor cu aroma de fructe, dar si diferente de pret in crestere dintre berea de duzina si cea de calitate mai mare, deci mai scumpa. Anul acesta, diferenta este de 22%. In 2023, a fost de doar 14%.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare