![]() |
Afirmația că „în România, un aeroport are nevoie de 1400 de angajați pentru ceea ce în alte țări fac 800” este o comparație „superficială, care ignoră contextul specific fiecărei structuri organizaționale, al nivelului de externalizare și al standardelor de siguranță și securitate”, transmite SCAB.
23.07.2025, 13:54 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Sindicatul Companiei Aeroporturi Bucuresti (SCAB) transmite, miercuri, intr-un comunicat de presa, ca in multe aeroporturi europene, o mare parte din activitati sunt externalizate catre firme private, reducand numarul "oficial" de angajati, dar nu volumul de munca. In schimb, in Romania, multe servicii sunt gestionate intern, ceea ce explica diferenta numerica. "Mai mult, munca in aeroport nu este una obisnuita - este despre siguranta, precizie, responsabilitate maxima. Nu poate fi redusa la un simplu calcul de productivitate. Sa generalizezi pe baza unui indicator simplist, fara sa iei in calcul legislatia nationala, conditiile de munca, cerintele impuse de institutii internationale, sau nevoia reala din teren, e nu doar nedrept, ci si periculos. Un astfel de discurs alimenteaza o naratiune falsa despre "bugetarii lenesi" si pregateste terenul pentru masuri brutale de austeritate, fara o analiza reala de impact", spune Stefan Mladin, lider sindicat SCAB. Acesta spune ca afirmatia vicepremierului Dragos Anastasiu, care a spus ca "in Romania, un aeroport are nevoie de 1400 de angajati pentru ceea ce in alte tari fac 800" este si inexacta. "Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti singura la care putea face referire, administreaza doua aeroporturi internationale, nu unul - Henri Coanda (Otopeni) si Aurel Vlaicu (Baneasa). Sa compari un sistem complex, care deserveste milioane de pasageri anual, cu un aeroport singular din alta tara, fara sa mentionezi aceasta diferenta fundamentala, consideram ca este o manipulare care poate ascunde alte interese. Mai mult, activitatea se desfasoara in regim permanent 24/7, avand un grad ridicat de complexitate operationala, risc si responsabilitate. Personalul CNAB acopera toate serviciile: operational, comercial, intretinere, siguranta si securitate, servicii medicale, salvare si stingere incendii, asistenta pasageri, handling, infrastructura critica etc. - lucruri care, in alte tari, sunt impartite de cele mai multe ori intre mai multi operatori economici. Deci, comparatia nu este doar inechitabila, dar ascunde si intentia clara de a decredibiliza compania, in pregatirea unor masuri de austeritate si restructurare. Aceste afirmatii nu sunt despre eficienta, ci despre control si imagine publica", a mai spus Mladin. In plus, numarul optim de angajati intr-un aeroport este influentat de o serie de factori esentiali, dintre care Mladin enumera: tipul de trafic (de exemplu, pasageri in tranzit vs. zboruri punctuale); complexitatea infrastructurii (terminal unic sau multiple, cargo, aviatie generala etc.); nivelul de automatizare si tehnologizare; standardele de securitate si reglementarile internationale; sezonalitatea traficului si nevoia de personal suplimentar; dimensiunea fizica a aeroportului; modul de organizare a serviciilor (externalizare vs. personal intern). "Productivitatea generala a muncii in Romania, nominala per angajat este de aproximativ 12.900 Euro adica 71,8% din media europeana, conform Eurostat, in timp ce in aeroporturile din exemplele d-lui vicepremier productivitatea pe angajat in 2024 a fost de aproape 200 mii de Euro pe an depasind de 4,2 ori valoarea medie europeana. Sindicatele din CNAB nu vor accepta stigmatizarea angajatilor prin comparatii superficiale. In loc de atacuri la adresa celor care muncesc zi de zi pentru siguranta pasagerilor si buna functionare a infrastructurii aeroportuare, cerem o analiza obiectiva, realizata cu experti reali din domeniu. Suntem deschisi dialogului, dar nu vom tolera concluzii pripite in numele unei "reforme" fara fundamente tehnice. E usor sa reduci cifrele pe hartie - greu e sa tii in picioare un sistem complex, sigur si functional", mai spune Stefan Mladin.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
24.07.2025, 00:30