×

Accesează
contul existent

Economic

Cât de mare este poluarea inhalată de călători la metrou și în ce stadiu este construcția unui nou...

Cât de mare este poluarea inhalată de călători la metrou și în ce stadiu este construcția unui nou pasaj la Piața Unirii? Răspunsul directorului general al Metrorex

09.09.2025, 19:37 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Tunelurile din reteaua Metrorex sunt spalate manual, dupa ce trenul special utilizat in trecut nu a mai putut fi autorizat, a transmis directorul general al companiei Metrorex, ec. Mariana Miclaus, pentru Mediafax. Solicitarea a fost transmisa la inceputul lunii, pentru informatii oficiale, dupa ce sindicalistii Metrorex au reclamat un grad ridicat de poluare ca urmare a scoaterii din functiune a acestui tren din lipsa fondurilor. Compania care asigura serviciul public de transport de persoane pe reteaua sa de cai ferate subterane si supraterane din Capitala este controlata de stat, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de actionar unic. Desi acopera numai 5 % din lungimea intregii retele de transport public a capitalei, Metrorex asigura transportul a cca. 21% din volumul total al calatorilor ce utilizeaza mijloacele de transport in comun din Municipiul Bucuresti, potrivit raportului de activitate pe 2024. In anul 2024, numarul de calatori transportati a crescut fata de anul precedent, desi acesta ramasese scazut fata de anii anteriori pandemiei, respectiv o medie de circa 400.000 calatori pe zi.In conditii normale metroul bucurestean transporta in medie circa 500.000 de calatori pe zi, respectiv circa 15 milioane calatori intr-o luna. De ce nu mai functioneaza trenul special de spalare a tunelurilor "De mai bine de doi ani, Metrorex nu mai dispune de serviciile trenului special de spalare a tunelurilor. Acesta s-a defectat in 2023 si de atunci incoace nu s-au mai gasit fondurile necesare efectuarii reparatiei si repunerii acestuia in activitate. Rolul sau era unul foarte important, chiar daca unora li se poate parea banal. In fiecare noapte, acest tren circula prin toate tunelurile metroului si le spala cu ajutorul instalatiilor speciale cu care era prevazut. Va asigur ca dupa 16 ore de circulatie, se strange constant o cantitate de pilitura, dar si de praf, iar interventia acestuia avea rostul ei", declarase, pe 30 august, Marian Artimon, liderul Sindicatului Unitatea de la Metrou, pentru bugetul.ro. "Vehiculul de spalare a tunelurilor a fost autorizat sa circule pe infrastructura Metrorex pana la data de 2 aprilie 2024, data la care s-a impus efectuarea unei revizii capitale a utilajului. In prezent, firma care asigura mentenanta vehiculelor care circula pe infrastructura de metrou nu detine aceasta autorizatie conform prevederilor OMT 290/2000, privind omologarea tehnica si autorizarea vehiculelor feroviare. De aceea, lucrarea de spalare a tunelurilor se realizeaza manual de catre echipe specializate pentru revizia si intretinerea tunelurilor la nivelul caii de rulare, pe toata raza de activitate a Metrorex", a transmis directorul general al Metrorex, ec. Mariana Miclaus. La intrebarile Mediafax, sefa Metrorex a detaliat modul de calculare a gradului de poluare si masurile luate de responsabili. "Ventilatia in statiile si tunelurile de metrou se realizeaza cu instalatiile de ventilatie generala si tehnologica care asigura prin functionarea lor, atat in conditii normale, cat si in cazul unor situatii de urgenta, microclimatul pentru publicul calator si personalul de exploatare a metroului, respectiv microclimatul necesar bunei exploatari a instalatiilor tehnologice specifice metroului", a precizat ec. Mariana Miclaus. Potrivit oficialului, statistic, nivelul calitatii aerului in spatiile destinate publicului calator, vestibule si peroane este mult mai bun fata de calitatea aerului din spatiile tehnice. Acest lucru se datoreaza circulatiei aerului intr-un spatiu semideschis, respectiv in statie. In ceea ce priveste calitatea aerului din metrou, aceasta depinde atat de calitatea aerului preluat de la suprateran cat si de factori interni specifici activitatii de transport de mare capacitate a calatorilor in subteran. Sefa Metrorex a mentionat ca studiilor internationale consultate efectuate in alte sisteme de transport al calatorilor cu metrou in diferite orase au conchis ca valorile pulberilor in suspensie PM10 sunt influentate de mai multi factori, principalul fiind pulberile in suspensie de la suprateran care sunt introduse de sistemul de ventilatie al metroului. La acestea se adauga pulberile rezultate din contactul sinei si a rotii trenului, pulberile rezultate in urma franarii trenurilor, dar si adancimea statiei si tunelului si frecventa de circulatie a trenurilor. Ce spune legea Potrivit sefei Metrorex, legislatia la nivel national si european nu face referire la valorile maxime admisibile pentru sisteme de transport al calatorilor in subteran. Ceea ce au aratat studiile citate este ca oricine coboara sa ia metroul spre casa sau spre job inhaleaza mai multe pulberi in suspensie decat la suprafata. "La nivel international s-au efectuat studii privind calitatea aerului in sistemele de transport al calatorilor in subteran (metrou). Concluziile acestor studii arata ca in toate sistemele de transport al calatorilor cu metroul, valorile inregistrate in subteran ale pulberilor in suspensie PM10 sunt de la 1,3 pana la de 10 ori mai ridicate decat valorile maxime admise la suprateran", a declarat ec. Mariana Miclaus. Astfel, spune directorul general al companiei, Metrorex are in vedere modernizarea treptata a instalatiilor de ventilatie din statiile vechi si suprainaltarea prizelor de aer, in conformitate cu reglementarile in vigoare. Printre masuri permanente deja aplicate se numara curatarea periodica a suprafetelor din statiile de metrou (de exemplu, peroanele statiilor se curata zilnic, pe timp de noapte), curatarea si spalarea periodica a centralelor de ventilatie generala, curatenia zilnica in centrala de ventilatie (priza de aer, camera ventilatoare etc.) si interventiile rapide in cazul identificarii unor depasiri fata de valorile de referinta, prin masuri corective dispuse de echipele tehnice. De ce se permite deschiderea geamurilor in metrou La intrebarea reporterului Mediafax, directorul general al companiei a explicat si de ce nu sunt blocate geamurile din metrou pentru a nu fi deschise in timpul mersului de catre unii calatori. "Referitor la blocare geamurilor va precizam ca trenurile de metrou din generatia noua, din care fac parte trenurile Bombardier in circulatie pe Magistralele 1, 3 si 5 si trenurile CAF in circulatie pe Magistrala 2, nu sunt dotate cu instalatii de conditionare a aerului in saloanele pentru calatori, acestea sunt dotate cu instalatii de ventilatie fortata a salonului pentru calatori, instalatii ce preiau aerul din exteriorul vagonului, il trec printr-un sistem de filtrare si apoi il distribuie (fara a fi racit) uniform in interiorul vagonului pentru a fi ventilate toate zonele interiorului vagonului, cu respectarea parametrilor impusi de normele si standardele europene aplicabile", a mentionat ec. Mariana Miclaus. Potrivit oficialului Metrorex, aceste instalatii de ventilatie fortata functioneaza automat odata cu energizarea trenului, mecanicul neavand la dispozitie elemente de reglaj. "Mecanicii de tren prin instructiunile de seviciu au obligatia sa mentina in permanenta instalatiile de ventilatie ale vagoanelor. Pe parcursul exploatarii, urmare a numeroaselor solicitari primite de la publicul calator in special pe parcursul sezonului cald, atunci cand acestia reclama aducerea unui aport suplimentar de aer, fata de cel normal al instalatiei de ventilatie a salonului pentru calatori, Metrorex a luat masura montarii la toate trenurile tip nou, a ferestrelor rabatabile. Astfel, ferestrele pot fi deschise atunci cand unii calatori doresc un aport de aer mai mare, obtinut din ventilatia naturala, suplimentar fata de ventilatia fortata. Totodata, precizam ca nu exista un sistem de blocare a ferestrelor rabatabile pe pozitia inchis", a precizat directorul general al companiei. Stadiul lucrarilor de la Piata Unirii Lucrarile de la planseul de la Piata Unirii favorizeaza cresterea nivelului de pulberi, dupa cum au semnalat si sindicalistii, care spun ca angajatii companiei constata in fiecare zi o cantitate semnificativa de praf prezenta pe birourile unde lucreaza. "Personalul Metrorex ia masuri pentru controlul poluarii determinate de lucrarile de la planseu asigurand zilnic curatenia in prizele de aer aferente sistemelor de ventilatie. In cazul unei suspiciuni de poluare accidentala personalul specializat al Metrorex contacteaza antreprenorul general responsabil cu executia lucrarilor pentru eliminarea rapida a sursei de poluare", a replicat ec. Mariana Miclaus. Directorul general al companiei a detaliat si ultimele demersuri privind construirea unui nou pasaj de corespondenta, data fiind aglomeratia de pe cel existent la orele de varf. "In cadrul analizelor de coordonare privind executia lucrarilor la planseul din Piata Unirii, au fost parcurse si posibilitatile tehnice de realizare a unui nou pasaj de corespondenta intre statiile de metrou Piata Unirii 1- Piata Unirii 2. La acest moment nu a fost stabilita o solutie tehnica finala de realizare a acestui nou pasaj de corespondenta, inca fiind analizate eventualele trasee si implicatiile operationale, atat aferente celor doua statii de metrou mentionate mai sus, cat si aferente celorlalte constructii subterane si supraterane din zona de influenta", a precizat ec. Mariana Miclaus pentru Mediafax.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare