×

Accesează
contul existent

Politic-Social

CE adopta masuri pentru imbunatatirea drepturilor si o mai buna informare a calatorilor

CE adopta masuri pentru imbunatatirea drepturilor si o mai buna informare a calatorilor

29.11.2023, 14:19 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Potrivit unui comunicat al CE, noile norme se vor baza pe lectiile invatate, inclusiv pe experientele recente ale crizei provocate de pandemia de COVID-19 si ale falimentului grupului de voiaje Thomas Cook in 2019, care au avut un impact major atat asupra calatorilor, cat si asupra pietei calatoriilor.

In special, propunerile vor clarifica normele privind rambursarea atunci cand zborurile sau calatoriile multimodale sunt rezervate printr-un intermediar, astfel incat pasagerii sa fie mai bine protejati impotriva anularilor.

"Pasagerii care calatoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul se bucura deja de o protectie recunoscuta la nivel mondial prin drepturile pasagerilor din UE. Acestia au, de exemplu, dreptul la redirectionare, rambursare, despagubiri si/sau asistenta (in functie de circumstante) in cazul in care calatoria este perturbata. Cu toate acestea, persista unele lacune in normele actuale, in timp ce deficientele in ceea ce priveste punerea in aplicare si asigurarea respectarii legislatiei impiedica pasagerii sa beneficieze pe deplin de aceste drepturi. Propunerea de revizuire a regulamentelor privind drepturile pasagerilor abordeaza aceste probleme prin consolidarea mecanismelor de punere in aplicare si prin introducerea unor norme pentru pasagerii aerieni care si-au rezervat zborurile printr-un intermediar, inclusiv in ceea ce priveste rambursarea", arata CE.

Propunerea privind drepturile pasagerilor in contextul calatoriilor multimodale stabileste, de asemenea, pentru prima data, noi norme de protectie a pasagerilor care utilizeaza diferite tipuri de transport, cum ar fi autobuzele, trenurile si avioanele, toate in cadrul unei singure calatorii. Pasagerii se vor bucura de drepturi de informare mai bune inainte si in timpul acestor calatorii, inclusiv in ceea ce priveste duratele minime de legatura intre diferitele servicii de transport. In plus, in cazul in care au cumparat calatoria multimodala in cadrul unui contract de transport, acestia vor avea dreptul la asistenta din partea transportatorului in cazul pierderii legaturilor.

Se acorda, de asemenea, o atentie deosebita nevoilor pasagerilor cu handicap sau cu mobilitate redusa. Persoanele cu mobilitate redusa care trec de la un mod de transport la altul in timpul calatoriei vor fi asistate la punctele de legatura de catre transportatori si operatorii terminalelor atunci cand calatoresc in temeiul unui singur contract de transport sau cand calatoresc prin noduri multimodale pentru calatori.

In cazul in care o companie aeriana obliga un pasager cu handicap sau o persoana cu mobilitate redusa sa calatoreasca insotit de o persoana, deoarece pasagerul are nevoie de asistenta pentru a respecta cerintele de siguranta a aviatiei (de exemplu, pentru a fixa centura de siguranta), compania aeriana va fi obligata sa transporte insotitorul gratuit si, atunci cand este practic, sa aseze persoana respectiva langa pasagerul pe care il asista. Acest drept exista deja atunci cand calatoriti cu trenul, vaporul sau autobuzul/autocarul.

Odata cu revizuirea Directivei din 2015 privind pachetele de servicii de calatorie, protectia calatorilor care achizitioneaza pachete de servicii va fi mai eficace in viitor, in special in situatii de criza. Modificarile propuse vor oferi calatorilor drepturi mai puternice si mai clare si vor clarifica obligatiile si responsabilitatile organizatorilor de pachete de servicii de calatorie.

"In ceea ce priveste rambursarile, exista un lant de furnizori de servicii, organizatori de pachete de servicii si calatori. Calatorii vor avea in continuare dreptul la rambursare in termen de 14 de zile. Acest lucru va fi facilitat deoarece organizatorii de pachete, dintre care majoritatea sunt intreprinderi mici si mijlocii (IMM-uri), vor avea dreptul la o rambursare din partea prestatorilor de servicii in termen de 7 de zile. Faptul ca acestia primesc rambursarea in termen de o saptamana le permite, la randul lor, sa isi ramburseze clientii in termen de doua saptamani in total. Aconturile efectuate de calatori pentru pachete nu pot depasi 25 % din pretul pachetului, cu exceptia cazului in care organizatorii se confrunta cu costuri care justifica un acont mai mare, de exemplu, deoarece acestia trebuie sa plateasca in avans companiei aeriene pretul integral al biletului. Organizatorii nu pot solicita plata totala mai devreme de 28 de zile inainte de inceperea derularii pachetului", transmite Comisia.

Calatorii carora li se ofera un voucher vor primi informatii clare cu privire la faptul ca pot solicita rambursarea si vor fi informati cu privire la caracteristicile voucherului inainte de a-l accepta. Aceste vouchere vor fi rambursate automat daca nu sunt utilizate inainte de sfarsitul perioadei lor de valabilitate. In plus, titlurile valorice si drepturile de rambursare vor fi acoperite de protectia in caz de insolventa.

De asemenea, turistii vor primi informatii clare cu privire la masura in care o combinatie de servicii de calatorie constituie un pachet, cine este raspunzator in caz de probleme, precum si cu privire la drepturile lor in calitate de calatori care achizitioneaza pachete de servicii.

Potrivit Comisiei, revizuirea Regulamentului delegat privind serviciul de informare cu privire la calatoriile multimodale (MMTIS) la nivelul UE va facilita gasirea de catre pasageri, prin intermediul serviciilor de informare cu privire la calatorii, a informatiilor in timp real cu privire la diferite moduri de transport si accesul la actualizari in timp real in timpul calatoriei, de exemplu cu privire la intarzieri si anulari. De asemenea, vor fi disponibile noi tipuri de informatii, cum ar fi daca bicicletele pot fi transportate in tren si accesibilitatea, inclusiv pentru calatorii cu handicap sau cu mobilitate redusa.

In conformitate cu Strategia europeana privind datele si sprijinita de programul Europa digitala, initiativa privind un spatiu european comun al datelor privind mobilitatea (EMDS), adoptata tot miercuri, va facilita accesul, punerea in comun si partajarea datelor din sursele existente si viitoare de date privind transporturile si mobilitatea. Aceasta va permite accesul la date in timp real si partajarea acestora, permitand publicului calator sa ramana la curent cu situatia transportului si cu conditiile de trafic, permitandu-i sa isi planifice mai bine calatoriile. Aceasta va permite, de asemenea, actorilor publici si privati sa dezvolte servicii de transport inovatoare si elaborarea de politici bazate pe date in domeniul transporturilor.

Aproximativ 13 miliarde de pasageri care calatoresc cu avionul, cu trenul, cu autocarul, cu autobuzul sau cu feribotul in fiecare an in UE beneficiaza de drepturile pasagerilor din UE si multi altii utilizeaza transportul local. Se preconizeaza ca aceasta cifra va ajunge la 15 miliarde pana in 2030 si la aproape 20 miliarde pana in 2050.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare