![]() |
Costurile pentru dezbaterea unei succesiuni nu sunt fixe, ele sunt în funcție de valoarea bunurilor moștenite. Taxele pe care le vor plăti moștenitorii sunt in funcție de valoarea bunurilor. Pentru imobile valoarea este stabilită prin Grila Notarială. Atenție la birou notarial unde vă adresați pentru dezbaterea succesiunii, notarii practică tarife variabile.
15.12.2025, 06:36 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
In situatia in care succesiunea se dezbate in mai putin de 2 ani de la decesul persoanei pe care o mosteniti, NU se plateste impozit la stat. In cazul in care succesiunea se dezbate dupa 2 ani de la deces, se plateste 1% impozit din valoarea bunurilor imobile. Onorariile minimale ale notarilor pentru certificatul de calitate de mostenitor este 300 lei iar pentru succesiune incepe de la 500 lei, crescand in functie de valoarea bunurilor mostenite. De retinut faptul ca succesiunea unui defunct se poate dezbate doar la notarul/notarii care se afla in circumscriptia tribunalului in care defunctul si-a avut ultimul domiciliu (cel trecut in certificatul de deces). Documente necesare pentru succesiune Notarul va va solicita urmatoarele documente in original: Certificatul de deces. Actele de identitate ale tuturor mostenitorilor. Certificatele de nastere si de casatorie ale mostenitorilor. Hotararile judecatoresti sau certificatele de divort ale mostenitorilor, acolo unde este cazul. Certificatul de nastere si de casatorie al sotului in viata/certificatul de deces al sotului/sentinta ori certificatul de divort, acolo unde este cazul. Adeverinta de schimbare a numelui pe cale administrativa, acolo unde este cazul. Declaratiile de optiune succesorala, dupa caz. Testamentul, daca acesta exista. Procura in forma autentica a persoanelor imputernicite sa ii reprezinte pe mostenitori la succesiune, daca acestia nu pot fi prezenti in persoana. Pentru a face dovada proprietatii bunurilor ce au apartinut persoanei decedate si care intra in masa succesorala, trebuie sa prezentati urmatoarele documente in original: Actele de proprietate: contracte de vanzare - cumparare, contracte de donatie, contracte de schimb, acte de dare in plata, certificatele de mostenitor, hotararile judecatoresti si altele, in functie de caz. Certificatul de atestare fiscala in cazul bunurilor precum masini, imobile si alte posesiuni ce intra la masa succesorala. Certificatul se elibereaza de catre organul fiscal competent al Primariei din raza ultimului domiciliu al persoanei decedate sau de la locul imobilului; documentul are o valabilitate de doar 30 de zile de la data la care este eliberat. Documentul de intabulare, planul de amplasament si releveu in cazul imobilelor ce sunt intabulate in cartea funciara. Actul de concesiune al locului de veci si adeverinta eliberata de catre administratia cimitirului in care se afla amplasat locul, daca este cazul. Titlurile la ordin sau la purtator/certificate de actionar/carnetele C.E.C si altele. Extrasele de cont(uri).
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.