×

Accesează
contul existent

Politic-Social

Cum a fost instrumentată pe rețelele de socializare campania electorală a lui Călin Georgescu / Cum...

Cum a fost instrumentată pe rețelele de socializare campania electorală a lui Călin Georgescu / Cum au fost viralizate mesajele / Rolul lui Bogdan Peșchir în susținerea campaniei lui Georgescu

Utilizatorii erau direcționați către site-uri false care conțineau reclame native, furnizate de companii cu legături în Federația Rusă. Unele IP-uri ale acestor site-uri erau în Rusia

16.09.2025, 15:54 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Rechizitoriul intocmit de procurori in cazul Calin Georgescu dedica pagini intregi modului in care au fost desfasurate campaniile informationale de pe retelele de socializare. Potrivit textului, "scopul vizat a fost destabilizarea capacitatii de decizie a autoritatilor guvernamentale si diminuarea gradului de coeziune la nivelul societatii". Campaniile dezvoltate pe retelele de socializare au fost instrumentate profesionist, prin "exploatarea vulnerabilitatilor audientelor nationale". Nise definite si mesaje personalizate Fiecare specificitate a fiecarei retele a fost foarte bine exploatata, "prin tehnici de inginerie sociala care au vizat segmentarea populatiei pe nise bine definite, cu intentia de a livra mesaje personalizate". Au fost dezvoltate infrastructuri complexe, in care s-a coagulat un intreg narativ emotional ce a exploatat sentimentul de nemultumire a populatiei, cu scopul precis de a accentua divizarea sociala. Un exemplu concret il constituie modul de microtargetare a populatiei prin intermediul unui ecosistem de pagini Facebook, care aborda coordonat teme de interes public, de la medicina alternativa, la religie si retete. Dupa postari consistente pe aceste subiecte si odata cu apropierea datei de votare, discursul capata un puternic caracter politic. Construirea si diseminarea atenta a mesajului Aceste pagini au concentrat un nucleu de audienta usor influentabila, "vulnerabila la narativele de dezinformare", se arata in rechizitoriu - un comportament care a fost semnalat de mai multe state europene, care au remarcat, de asemenea, si continutul exprimat atat in romana, cat si in rusa. Postarile au fost directionate pe discursuri cu caracter de spiritualitate, identitar, promovarea traditiilor romanesti si elogierea conceptelor ultranationaliste, pentru captatio benevolaentiae, dupa care acestea erau promovate cu scopul propagarii mesajelor eurosceptice si anti-sistem. De remarcat ca infrastructura a redirectionat utilizatorii catre site-uri de tip doppelanger ("dublura" sau "sosie" in limba germana), site-uri false, care imita foarte bine un site real, al unei institutii, companii, publicatii sau persoane publice, folosite pentru propaganda, dezinformare, phishing, manipularea imaginii publice. IP-uri in Rusia Aceste site-uri contineau "reclame de tip native ads (o reclama care se integreaza natural in continutul retelei in care e diseminata n. red.), furnizate de companii cu legaturi in Federatia Rusa, respectiv AdNow, Geozo si AdsKeeper", potrivit rechizitoriului. Unele dintre aceste site-uri aveau IP-uri in Federatia Rusa. Interesant de remarcat este faptul ca unele dintre companii, cum ar fi, de exemplu, MGID, a realizat, in 2019, sondaje cu privire la preferintele de continut ale utilizatorilor romani, dupa un tipar al AdNow, companie aflata in legaturi cu serviciile de informatii din Federatia Rusa. Cine este si cu ce se ocupa compania MGID "MGID este o companie care ofera editorilor solutii de monitorizare a traficului si crestere a audientei prin crearea de reclame platite. Marca MGID a fost inregistrata de o companie din Panama ce este administrata de un operator economic cu sediul in Federatia Rusa, Moscova, infiintata de un cetatean rus. Totodata, s-a stabilit ca cetateanul rus a administrat alte 10 societati comerciale fondate de holding-ul financiar FINAM - Information Technologies, cu sediul in Moscova, Federatia Rusa. De asemenea, prin intermediul reclamelor fabricate de compania MGID a fost asigurata o campanie de promovare a unor suplimente alimentare originare din Federatia Rusa", se arata in rechizitoriu. Activitati derulate de pe Telegram O alta companie este Geozo, care ofera solutii de monetizare a traficului si cresterea audientei, prin crearea de reclame platite. Aceasta are sediul in Cipru, la Limasol, iar operatiunile financiare au fost derulate de o persoana care a detinut functii relevante in mai multe companii din Federatia Rusa. Activitatile de targetare a populatiei au fost realizate si prin postarea unor materiale video cu candidatul Calin Georgescu pe retelele de socializare, directionate pe nise ideologice ("nationalisti, conspirationisti, ultra-religiosi"). Toate aceste activitati au fost derulate de pe canalul de Telegram @propagatorcg, inaintea primului tur de scrutin prezidential si "a vizat testarea gradului de receptivitate si verificare a susceptibilitatilor sociale" in comunitatile vizate. Videoclipurile au fost croite in functie de tiparul fiecarei retele sociale - bannere, imagini, exit-poll-uri cu sigla CG11 (pozitia d epe buletinul de vot al candidatului Calin Georgescu). De remarcat ca administratorul canalului a diseminat instructiuni privind tehnici de eludare a restrictiilor impuse de platforme si a informat care sunt cele mai bune perioade de viralizare. Raportul Tik Tok "Platforma TIK TOK a reprezentat principalul canal prin care a fost amplificata expunerea continutului de propaganda electorala asociata candidatului Georgescu Calin, prin eludarea restrictiilor de viralizare a continutului asociat persoanelor din spectrul politic", arata textul rechizitoriului. Un raport TikTok citat in document arata ca au fost identificate si inchise doua retele de coordonate de conturi care au operat in Romania, in vederea promovarii candidatului Calin Georgescu. "Reteaua care a activat in luna noiembrie a fost constituita din 78 de conturi active care au cumulat un numar de 1.781 de urmaritori, actiunile vizate fiind postarea de comentarii, reprezentand totodata faza incipenta de alterare a algoritmului si introducere in discursul opiniei publice a ideii unui presedinte suveranist". Rolul lui Bogdan Peschir Hashtaguri precum #cg, #calingeorgescu, #georgescu, #calingeorgescu2024 au fost viralizate excesiv, valorile metrice ale materialelor video indicand sute de milioane de vizualizari. Documentul procurorilor retine implicarea activa a lui Bogdan Peschir, utilizatorul contului de tik Tok @bogpr, datorita notorietatii conurate pe retea. Potrivit procurorilor, acesta a investit anterior suma de aproximativ 1.000.000 de euro in platforma, pentru a beneficia de statutul de utilizator de nivel 50, care, ulterior, i-a oferit capabilitatile necesare pentru a finanta campania electorala a lui Calin Georgescu. "Astfel, statutul i-a permis accesul la donatii monetizabile exclusive utilizatorilor de nivel 50, care au fost acordate sub forma unei mite electorale in cadrul transmisiunilor in direct atat conturilor care derulau propaganda electorala, cat si unor influenceri cu grad ridicat de expunere. Toate aceste actiuni coroborate au permis manipularea algoritmului de functionare a retelei de socializare astfel incat sa influenteze perceptia utilizatorilor in favoarea unui actor politic, respectiv a unei ideologii politice, aspect ce incalca conditiile de utilizare a platformei ce este destinata exclusiv activitatilor de divertisment, fiind interzisa propaganda politica", retine documentul.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare