![]() |
Populaţia României a fost targetată din 2019 pentru a vedea preferinţele din online, inclusiv pe zone geografice, apoi s-au creat, inclusiv folosind inteligenţa artificială, informaţii care i-au făcut pe utilizatori „captivi şi uşor manipulabili”, spune procurorul general al României, Alex Florenţa.
16.09.2025, 20:41 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
"Trebuie sa intelegem ca o parte a acestor tehnici pe care le regasim, iata si in 2024 in Romania, utilizate de un actor statal strain, urmeaza, practic, un pattern conform unei doctrine. Ea se cheama doctrina confruntarii informationale si care urmareste, practic, anumiti pasi si anumita modalitate in care sa poti influenta inca o data starea de spirit. sa-i spunem la nivelul unui stat. In cazul de fata, lucrurile s-au derulat dupa cateva etape predefinite. In primul si in primul rand, la momentul in care iti gandesti un astfel de atac, ai nevoie de conturarea anumitor narative care sa aiba priza la populatie. Din acest punct de vedere, cercetarile noastre au aratat ca inca din 2019, o companie cu legaturi certificate in Federatia Rusa, prin prisma mai multor elemente, a desfasurat o intreaga campanie de microtargetare a populatiei romanesti in mediul online. Retinem situatia: un exemplu similar cu o companie celebra care a actionat pe spatiul Marii Britanii la momentul Brexit", spune Alex Florenta, procurorul general al Romaniei. Practic, la fel ca si in cazul Brexit, se preluau date din mediul online, se facea analiza preferintele populatiei, cu privire la diferitele narative, si ulterior se segmenta aceasta populatie pentru a vedea care este populatia receptiva la un anumit mesaj pe care tu vrei sa-l inoculezi. "Acelasi lucru (ca in UK, la momentul Brexit - n..r) s-a intamplat in Romania, practic, si analizand, facand aceasta microtargetare a populatiei romanesti, s-au conturat patru mari narative de la care populatia romaneasca era in general receptiva. Aceste patru narative au fost utilizate ulterior pentru ca, printr-o intreaga infrastructura online pusa la dispozitie, si pe care noi am explicat-o si astazi (...), au inceput sa fie varsate in mediul online romanesc, printr-o serie intreaga de canale preconstituite, acest tip de patru narative la care faceam referire. Care a fost ideea? Ideea ca aceasta infrastructura a fost creata inca din 2022, a inceput, in urma acestei microtargetari, popularea spatiului romanesc cu tipul acesta de narative, ideea fiind de nisare a populatiei romanesti in aceste componente informationale, introducerea si pastrarea ulterior a unor segmente intreagi de populatie", mai spune Florenta. Odata atras in aceasta bula informationala, acel segment de populatie devine "captiv si usor manipulabil": "Pentru ca il tii o anumita perioada, il fidelizezi pe aceste site-uri, pe aceste pagini de Facebook, controlate de catre actorul statal si care fac parte din instrumentarul de razboi hibrid. Il alimentez curiozitatea, interesul, doar cu stiri, toate fabricate, in general cu inteligenta artificiala, din narativul la care el este receptiv. Urmand ca, in momentele cheie, care intereseaza actorul statal strain, cum a fost in cazul nostru de alegerile prezidentiale de anul trecut, sa schimbi paradigma si aceasta intreaga infrastructura sa o folosesti, schimband intregul palier de narativuri. Si vii cu narativul care te intereseaza. In cazul de fata a fost sustinere electorala a candidatului independent". Narativele, odata introduse in aceasta bula informationala si prezentate si incropite de asemenea maniera, sunt create sa corespunda tipului de narativ la care respectiva populatie este receptiva. Este mult mai usor de asimilat, este mult mai usor de receptionat de respectiva parte de populatie. Intrbat de cand a inceput aceasta operatiune Alex Florenta a spus ca microtargetarea a avut loc "undeva in anul 2019". "Este de altfel un raport foarte detaliat la acel moment in care vedem cum segmenteaza populatia romaneasca pe grad de preferinte, nu doar din perspectiva narativelor, dar inclusiv pe regiune geografica si asa mai departe. Probabil ca pe baza acestei microtargetari se dezvolta ulterior narativele care sa fie varsate catre populatia romaneasca prin aceasta infrastructura. Iar intreaga infrastructura pe care noi am putut-o proba in aceasta modalitate este deja initiata in cursul anului 2022. E activeaza apoi neintrerupt pana la finalul anului 2024. Repet, prin prezentarea, prin rularea acestor tipuri de narative, astfel incat segmente intregi de populatie devin captive in aceste bule informationale. Iar incepand cu primavara anului 2024, dar amplificarea se vede in primul si in primul rand cu cateva zile inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale de anul trecut. Intreaga infrastructura schimba narativele. Adica volumul de informatie care era in mod normal livrat catre populatie (...) se schimba automat, toate celelalte narative raman in plan secund si se inunda spatiul cu narative pro-candidatul independent", mai spune Alex Florenta.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.