×

Accesează
contul existent

Politic-Social

Hibrizii plug-in poluează aproape la fel de mult ca mașinile pe benzină - raport

Hibrizii plug-in poluează aproape la fel de mult ca mașinile pe benzină - raport

16.10.2025, 08:43 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Aceste masini, care pot functiona atat cu baterii electrice, cat si cu motoare cu ardere interna, au fost promovate de producatorii auto europeni ca o modalitate de a parcurge distante lungi cu o singura incarcare - spre deosebire de masinile complet electrice - reducand in acelasi timp emisiile. Datele arata ca PHEV emit cu doar 19% mai putin CO2 decat masinile pe benzina si diesel, potrivit unei analize realizate joi de grupul non-profit Transport and Environment. In cadrul testelor de laborator, s-a presupus ca acestea polueaza cu 75% mai putin, potrivit The Guardian. Cercetatorii au analizat datele de la contoarele de consum de combustibil instalate la bordul a 800.000 de masini inmatriculate in Europa intre 2021 si 2023. Ei au constatat ca emisiile reale de dioxid de carbon ale PHEV in 2023 erau de 4.9 ori mai mari decat cele din testele standardizate de laborator, dupa ce in 2021 erau de 3.5 ori mai mari. "Emisiile reale sunt in crestere, in timp ce emisiile oficiale sunt in scadere", a declarat Sofia Navas Gohlke, cercetatoare la Transport and Environment si coautoare a raportului. "Aceasta este diferenta care se agraveaza si reprezinta o problema reala. Drept urmare, PHEV polueaza aproape la fel de mult ca masinile pe benzina". Cercetatorii au atribuit cea mai mare parte a decalajului supraestimarii "factorului de utilitate" - raportul dintre kilometrii parcursi in modul electric si totalul kilometrilor parcursi - constatand ca 27% din conducere s-a facut in modul electric, desi estimarile oficiale presupuneau 84%. Corectii Comisia Europeana a anuntat doua corectii ale raportului factorului de utilitate care vor reduce decalajul, dar nu il vor elimina complet, potrivit analizei. Chiar si atunci cand masinile erau conduse in modul electric, analiza a constatat ca nivelurile de poluare erau cu mult peste estimarile oficiale. Cercetatorii au afirmat ca acest lucru se datoreaza faptului ca motoarele electrice nu erau suficient de puternice pentru a functiona singure, motoarele lor arzand combustibili fosili pentru aproape o treime din distanta parcursa in modul electric. Patrick Plotz, seful departamentului de economie energetica al Institutului Fraunhofer pentru Cercetare in Sisteme si Inovare, care nu a participat la studiu, a declarat ca acesta este o "contributie foarte utila" dupa ani in care o parte din industria auto a sustinut ca exista prea putine date pentru a evalua cu precizie emisiile reale. "Rezultatele demonstreaza, fara niciun dubiu, ca diferenta dintre consumul oficial si cel real de combustibil al PHEV si emisiile de CO2 este mult mai mare decat in cazul masinilor pe benzina sau motorina", a declarat Plotz, care a publicat cercetari pe aceasta tema. "Orice schimbare de politica in ceea ce priveste PHEV ar trebui facuta cu cea mai mare atentie si tinand cont de aceste date". Masinile hibride au fost readuse in dezbaterea politica, deoarece producatorii de automobile au presat UE sa slabeasca obiectivele privind emisiile de CO2. Interdictia privind masinile noi cu motor cu ardere interna in 2035 a facut obiectul unui lobby intens din partea industriei auto si al opozitiei din partea statelor membre cu industrii auto importante. "Nu trebuie sa existe o reducere drastica in 2035", a declarat cancelarul german, Friedrich Merz, dupa summitul de saptamana trecuta cu industria auto a tarii, care se confrunta cu dificultati, promitand sa faca "tot ce ii sta in putinta" pentru a atinge acest obiectiv. Subestimarea emisiilor PHEV Cercetatorii au calculat ca subestimarea emisiilor PHEV a permis celor patru mari grupuri de producatori auto sa evite amenzi de peste 5 miliarde de euro intre 2021 si 2023, facilitand in mod artificial respectarea obiectivelor UE privind media emisiilor de CO2 ale parcului auto. Ei au adaugat ca soferii de PHEV ar plati, de asemenea, cu aproximativ 500 de euro mai mult pe an in costuri de exploatare decat s-ar presupune in urma testelor de laborator. "Afirmatiile indraznete pe care producatorii le fac cu privire la vehiculele lor hibride plug-in sunt in mod clar departe de adevar", a declarat Colin Walker, analist in domeniul transporturilor la Energy and Climate Intelligence Unit. "Consumatorii sunt indusi in eroare sa creada ca, achizitionand un PHEV, contribuie la protejarea mediului si economisesc bani", a spus el. "In realitate, PHEV-urile sunt putin mai bune decat masinile obisnuite pe benzina si motorina in ceea ce priveste consumul de combustibil, emisiile de CO2 si costurile de exploatare".

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare